Aéropostale, legenda, která letecky dobyla Jižní Ameriku

27.9.2017

Leteckou společnost Aéropostale, v jejíchž stopách nyní letí v rámci Rallye Toulouse - Saint Louis (Senegal) - Toulouse i posádka OK-LEX, expedičního Dynamiku Flying Revue (sledujte OK-LEX on-line), zná každý fanoušek letectví. Určitě ale nezaškodí zavzpomínat na její historii. 

Zoom gallery

Společnost Compagnie générale aéropostale, dnes známá jednoduše jako Aéropostele založil v roce 1918 ve francouzském městě Toulouse podnikatel v letectví a Pierre-Georges Latécoère.  

Původní název společnosti zněl Société des lignes Latécoère, užívaly se ale i názvy Lignes aeriennes Latécoère či jen The Line ligne. Prvním cílem společnosti byla doprava letecké pošty především mezi Francií a jejími koloniemi v severní a západní Africe. 

Zoom gallery

25. prosince 1918 začala společnost dopravovat poštu mezi Toulouse a Barcelonou, dva měsíce nato létala už do marocké Casablanky. Po šesti letech od prvního letu Aéropostale razantně zvětšila svůj radius, když v roce 1925 poštu začala letecky dopravovat až do Dakaru v Senegalu.

V dubnu 1927 Latécoère prodal většinu společnosti Francouzi s brazilskými kořeny Marcelovi Bouilloux-Lafontovi. Ten pak společnost přejmenoval na Compagnie générale aéropostale, známější pod zkratkou Aéropostale. 

Bouilloux-Lafont začal poštu přepravovat z Dakaru do Jižní Ameriky. Letadla Aéropostale poštu dopravila do Dakaru, odsud ji po moři převezli loděmi do Jižní Ameriky a po jihoamerickém kontinentu ji opět Aéropostale dopravovala letecky.

Nejprve zde v listopadu 1927 zahájila pravidelné lety mezi Rio de Janeirem a Natalem, následně na mapu záběru společnosti přibyla Paraguay. Vrcholem této etapy rozvoje Aéropostale se v červenci 1929 stalo zahájení pravidelné letecké trasy přes Andy do Santigaga de Chile, odkud se později létalo až do Tierra del Fuego v jižní části Chile. 

Definitivně však společnost Aéropostale rozpřáhla křídla po celé západní polokouli v roce 1930. V květnu tohoto roku totiž dopravila první zásilku z Evropy do Jižní Ameriky kompletně letecky.

Historicky prvním strojem, který překonal jižní Atlantik bez mezipřistání, byl letoun Latécoère 28 vybavený plováky a motorem Hispano-Suiza s výkonem 650 koní (480 kW). Pilot Aeropostale Jean Mermoz absolvoval 3 058 km z Dakaru do Natalu za 19 hodin a 35 minut a převezl při tom 122 kilogramů pošty. 

Expedice Aéropostale 2017

Sledujte let Jiřího Pruši a Miloše Dermiška na on-line mapě ve speciálu Aéropostale 2017. Denně zde najdete také nové fotografie, videa a deníkové zápisky z expedice.

Už dva roky poté, v roce 1932, však zazněla společnosti Aéropostale labutí píseň, když byla sloučena s řadou dalších leteckých společností (Air Orient, Société Générale de Transport Aérien, Air Union a Compagnie Internationale de Navigation) – tak vznikl základ pro vznik současného národního francouzského dopravce Air France. (Historie Aéropostale v datech)

Rozvoj transatlantické poštovní letecké služby Aéropostale bylo spojeno s neobyčejným hrdinstvím jeho pilotů. V době, kdy se letecká pošta v režii Aéropostale rodila, bylo letectví ještě poměrně mladou disciplínou, která jako tykadly osáhavala terén před sebou a každé novátorství tu vyžadovalo celé muže. Například nouzové přistání v Mauretánii v severozápadní Africe znamenalo ohrožení života - bojovníci místních kmenů piloty totiž zajímali, aby pak za ně vymáhali výkupné, nebo v horším případě i zabíjeli. Letadla sem proto začala létat ve skupinách po dvou, aby si při nehodě nebo poruše mohli piloti vzájemně pomoci dřív, než na místo dorazili domorodci. 

Další nebezpečí na piloty číhalo v Jižní Americe, zejména při přeletu And. Díky jednomu z nejskvělejších pilotů společnosti o tom máme velmi věrohodné a velmi osobní svědectví – nebyl jím nikdo jiný, než Antoine de Saint Exupéry, který dobrodružství jménem noční přelet And v letounu Aéropostale popsal v knize Půlnoční let (Vol de Nuit).  

liuuhj0.png

Aéropostale měla sice poměrně krátkého trvání, do historie letectví se však zapsala nesmazatelným písmem. Průkopnictví, odvaha, stavovská čest, šikovnost i zarputilost, všechny tyto vlastnosti, bez nichž nelze mířit kupředu, zde najdeme v míře a jsou nám k obdivu, ale především motivací pro to, abychom i my mířili dál a výš.  

I proto se odkazu Aéropostale již roky věnuje skupina francouzských letců a pravidelně pořádá na sklonku léta společný let po stopách této slavné letecké společnosti. Rallye Toulouse – Saint Louis - Toulouse stopy Aéropostale následuje sice jen do západoafrického Senegalu, to jí ale neubírá na půvabu a důležitosti. 

K letošnímu již 34. Ročníku přizvali pořadatelé i Flying Revue – její barvy reprezentují v rámci expedice Aéropostale 2017 Miloš Dermišek a Jiří Pruša, kteří trať absolvují v tradičním expedičním stroji Flying Revue, Dynamicu WT-9 OK-LEX. 

Zoom gallery

Sledujte náš expediční on-line speciál Aéropostale 2017. Zdroj: Flying Revue

Expedice ve stopách Aéropostale odstartovala v sobotu 23. září 2017 v Toulouse, odkud pokračuje přes Španělsko do Maroka, Západní Sahary, Mauretánie a Senegalu. Do cíle první fáze v senegalském St. Louis by posádky měly dorazit v pátek 29. září 2017 a po jednodenní přestávce se vydají na cestu zpět. Trasa zpět vede mírně odlišně. Opět v Toulouse by se všichni měli sejít v pátek 6. října 2017. 

 


Aérospostale v datech

- září 1917: Pierre Georges Latécoère v Toulouse-Montaudran připravil výrobu pro stavbu letadel Salmson, na které získal objednávku od ministerstva obrany (1 000 kusů). Celkem bylo do konce roku vyrobeno 800 letadel.
- květen 1918: Latécoère předkládá ministru dopravy plán na spojení Francie a Jižní Ameriky ve třech etapách: Toulouse – Casablanca, Casablanca – Dakar, Natal – Buenos-Aires via Rio de Janeiro. Zatím bez přelet jižního Atlantiku.
- 25. prosinec 1918: Pierre Georges Latécoère vykonává první let do Barceleny na palubě letounu Salmson pilotovaného René Cornemontem. Vzniká společnost Lignes Aériennes Latécoère (L.A.L.).
- červenec 1919: podpis smlouvy na provozování linky Toulouse-Rabat.
- září 1919: francouzská letecká pošta Poste Aérienne France začíná létat do Maroka pravidelně. Vzniká společnost Générale d'Entreprise Aéronautique (C.G.E.A.).
- říjen 1920: Latécoère otevírá i linku pro přepravu cestujících.
- květen 1922: Pierre Georges Latécoère vytvořil společnost Société Industrielle des Avions Latécoère (S.I.D.A.L.), která dodává letadla.
- 3. – 22. května 1923: Let tří strojů Breguet XIV prodlužuje leteckou linku až do Dakaru.
- květen 1924: Připravuje se linka z Natalu do Buenos Aires.
- leden 1925: Je vykonán zkušební let z Rio de Janeiro do Buenos Aires, který byl v březnu následován přeletem Rio – Recife.
červen 1925: první obchodní let Casablanca - Dakar.
- 3. prosinec 1926: Pierre Georges Latécoère se v Riu setkává s panem Marcel Bouilloux-Lafont, francouzským průmyslníkem žijícím v Jižní Americe a prodává mu svoji společnost nesoucí jeho jméno.
- 11. duben 1927: Společnost Latécoère se stává společností Compagnie Générale Aéropostale (L'Aéropostale) jejímž presidentem bude Marcel Bouilloux-Lafont.
- 16. červen 1927: výnos argentinské vlády vyjadřuje souhlas se smlouvou podepsanou s argentinským poštovním úřadem.
- 19. srpen 1927: podpis dohod mezi společností Aéropostale a francouzskou vládou o podmínkách subvencí vyplácených společnosti Aéropostale vládou.
- 5. září 1927: zrození společnosti "Aeroposta Argentina S.A.", jejímž cílem bylo rozšíření sítě směrem na jih a vytvoření spojení s Paraguayí a Chile.
- říjen 1927: Antoine de Saint-Exupéry se stávám ředitelem letiště v Cap Juby.
- 31. října 1927: vytvoření společnosti "Aeroposta Uruguay".
- 1. listopad 1927: inaugurace linky z Rio Natal do Rio Buenos Aires piloty Georgesem Pivotem a Paulem Vachetem na stroji Laté 25.
- 11. listopad 1927: vytvoření společnosti "Aeroposta Brasilera" (C.A.B).
- 7. leden 1928: vytvoření společnosti Radio Emissora (CAREB). Všechny tyto nové společnosti jsou spojené s Compagnie Générale Aéropostale.
- 1. březen 1928: zahájení transportu pošty z Francie do Jižní Ameriky.
- 19. listopad 1928 - 9. březen 1929: zkušební lety z Buenos Aires do Santiago de Chile (Jean Mermoz a Alexandre Collenot letadlem Laté 25) měly prověřit nejlepší letecké trasy pro přelet And.
- 1. leden 1929: Aeroposta Argentina otevírá linku Buenos Aires - Asuncion (Paraguay). Prvními piloty byli Paul Vachet a Pedro Ficarelli
- 14. červenec 1929: Jean Mermoz a Henri Guillaumet inaugurují linku Santiago de Chile - Mendoza (stroj Potez 25).
- 29. říjen - 1. listopad 1929: Antoine de Saint Exupéry osobně zahajuje první letecké spojení z Buenos Aires do Comodoro-Rivadavia (Laté 25) společnosti Aéroposta Argentina.
- 1930: otevření linek společnosti Aéropostale au Venezuela pilotem Paulem Vachetem. Společnost Compagnie Générale Aéropostale provozuje k tomuto datu síť o délce 17 000 km.
- 12.-13. květen 1930: první obchodní přelet Jižního Atlantiku mezi Saint Louis a Natalem. Posádka Mermoz, Dabry et Gimié na stroji Latécoère 28.3 (pojmenovanuý Comte-de-La-Vaulx).
- 13. – 20. červen 1930: Henri Guillaumet havaruje v Laguna Diamante. Po týdenním hledání je nalezen a zachráněn.
- říjen 1930: revoluce v Brazílii a Argentině si vynucuje dočasné přerušení provozu.
- prosinec 1930: Od začátku roku 1930 čelí Aéropostale kvůli nestabilitě francouzské vlády nedostatku financí, a žádá vládu o pomoc. Ta ji odmítá.
- 31. březen 1931: Compagnie Générale Aéropostale vstupuje do likvidace. Francouzská vláda rozhoduje znárodnit malé letecké společnosti a spojit je v jednou ústřední společnost Société Centrale pour l'Exploitation des Lignes Aériennes (SCELA) která zahrnuje Air Orient, la CIDNA, Farman a Air Union.
- 31. květen 1933: la Société Centrale pour l'Exploitation des Lignes Aériennes (SCELA) složená ze společností Air Orient, la CIDNA, Farman et Air Union, odkupuje po bankrotu Aéropostale její aktiva.
- srpen 1933: SCELA je přejmenována Air France. Aéropostale se stala minulostí.

 

Zoom gallery

expedice_aeropostale_2017_titul_fcb_cz_-_220pix.jpg

Zoom galleryaeropostale_mapa_300pix.png

Flying Revue > Aktuality > Expedice > Aéropostale, legenda, která letecky dobyla Jižní Ameriku
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 >
 
 
.

 

FR 6/2016: Již brzy!

Živě z dráhy 06/24:

Novinka: Palubní desky

Novinka: Kalendáře 2018

Klíčenky pro piloty

Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Inzerce: 

..
12345
Reklama

Kalendárium:

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
12

Naši partneři:

..
12345