Modernizovaná verze populárního Antonova An-2 má za sebou rekordní let

10.5.2017

I v Česku populární dvojplošník An-2 nedávno prošel upgradem na verzi An-2-100. Prototyp této verze vynesl nyní náklad 3 202 kg do výšky 2 700 m nad mořem, což je v dané třídě nový světový rekord. 


Rekordní let An-2-100, při němž vynesl náklad 3 202 kg do nadmořské výšky 2 700 m. Zdroj: UNN

Rekordní let provedli s An-2-100 v polovině dubna zkušební piloti společnosti Antonov Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev, kteří mají na kontě mimo jiné i expedici na jižní pól v jiném z Antonovů, An-3.

An-2 je cílem zájmu ukrajinských a ruských firem, které se snaží důkladnou modernizací osvědčeného stroje nabídnout zákazníkům levný a přitom provozně efektivní letoun. An-2-100 pohání turbovrtulový motor MS-14 ukrajinské firmy Motor Sič. Namísto čtyřlisté vrtule typu AV-2 má nyní An-2 u verze 100 třílistou vrtuli AV-17 ruské značky NPP Aerosila. Motor MS-14 má oproti motorům montovaným do An-2 vyšší výkon a poloviční hmotnost (270 kg), což přineslo o 200 kg nižší prázdnou hmotnost letadla než u An-2. Modifikovaný letoun má od kabiny směrem kupředu zeštíhlující se kuželovitou příď (na rozdíl od válcovitého tvaru přídě jeho předchůdce). 

Motor má o 25% nižší spotřebu, což v kombinaci s přechodem z leteckého benzínu na levnější letecký petrolej znamená nižší provozní náklady. Maximální vzletová hmotnost vzrostla o 190 kg (na 5 690 kg), maximální užitečné zatížení je 1 500 kg. Cestovní rychlost 220 km/h je rovněž vyšší než u An-2 (o 30km/h).

An-2-100 na domovském letišti Antonova u obce Gostomel. Zdroj: Antonov.comZoom gallery
An-2-100 na domovském letišti Antonova u obce Gostomel. Zdroj: Antonov.com
Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev. Zdroj: Antonov.comZoom gallery
Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev. Zdroj: Antonov.com

Zatím jediný prototyp An-2-100 UR-EXB dostal jméno konstruktéra Henrika Ongirského, který se na vývoji An-2 (a rovněž An-3) podílel. 

An-2 je v současnosti největší dvojplošník na světě a je určen jak pro osobní, tak pro nákladní, případně kombinovanou přepravu cestujících a nákladů na lokálních tratích v široké škále nadmořských výšek, nezalekne se ani nepříznivých klimatických podmínek. Vyráběl se i ve verzi s lyžinami pro start a přistání na sněhu či s plováky pro použití na vodě. Používá se i v zemědělství a je zařazen i ve vzdušných silách řady zemí. V Česku ho známe pod přezdívkou Andula. 

Se 17 000 vyrobenými kusy (Ukrajina, Polsko, Čína) je An-2 v celosvětovém měřítku jedním z nejvyráběnějších letadel v historii. V Guinnessově knize rekordů je An-2 uveden jako jediné letadlo, které se vyrábělo více než 60 let. Letos v létě, 31. srpna 2017, oslaví v Antonovu 70. výročí prvního letu AN-2. 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Všeobecné letectví > Modernizovaná verze populárního Antonova An-2 má za sebou rekordní let
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

Flying  Revue 5/2017:

Novinka: Palubní desky

Novinka: Kalendáře 2018

Klíčenky pro piloty

Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Gordon Bennet Cup s FR:

Inzerce: 

..
12345
Reklama

Kalendárium:

Dne 20.09.1904 se stalo...
20.09.1904
Wilbur Wright provedl se strojem Flyer II první úspěšný let po uzavřené dráze.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
12

Naši partneři:

..
12345