Jak se stát leteckým mechanikem

28.12.2016

A šít umíte? Tak na to se vás už dnes při přijímacím pohovoru na pozici leteckého mechanika nikdo ptát nebude, na počátku historie letectví to ale byla nutnost - většina letadel byla potažena plátnem. Co tedy musíte umět dnes a jak se k vysněné profesi dostat?

Hangár F na Letišti Václava Havla Praha - traťová údržba, Czech Airlines Technics. Foto: Český AerohlodingZoom gallery
Hangár F na Letišti Václava Havla Praha - traťová údržba, Czech Airlines Technics. Foto: Český Aerohloding

Letecká technika za více než sto let své existence udělala velký pokrok. Mezi prvními letadly bratří Wrightů a dnešními dopravními letadly je neuvěřitelný technologický rozdíl, přesto však tyto stroje potřebují pečlivou údržbu prováděnou kvalifikovanými lidmi – leteckými mechaniky.

První mechanici byli lidé, kteří do letectví přicházeli z různých oborů a museli umět pracovat s tehdy dostupnými materiály a technologiemi. A to zahrnovalo například i dovednost při práci se dřevem a už zmíněné šití (většina prvních letadel byla potažena plátnem), zároveň se ale museli tehdejší mechanici vyznat i v motorech.

Hangár F na Letišti Václava Havla Praha - těžká údržba, Czech Airlines Technics. Foto: Český AerohlodingZoom gallery
Hangár F na Letišti Václava Havla Praha - těžká údržba, Czech Airlines Technics. Foto: Český Aerohloding

Celý obor se vyvíjel velmi zprudka a již za první světové války se začala stavět první celokovová letadla. Vybavována byla elektrickými systémy, dokonalejšími přístroji, v kokpitech se objevily první radiostanice. To už ale bylo nad možnosti jedné kvalifikace a tak v letectví vznikaly specializace, jako např. elektrotechnici, radiotechnici a zbrojíři.

V současné době je technik letadel vysoce kvalifikovaným specialistou, jeho práce se neobejde bez celoživotního vzdělávání. Dohled nad ní provádí v České republice Úřad pro civilní letectví podle předpisů Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) sídlící v Kolíně nad Rýnem.

Práce v letectví na Flying Revue
”Flying

Máte zájem o jinou profesi v letectví? Inzerát na webu Flying Revue můžete zadat zdarma! Navštivte naši sekci Práce v letectví.

Způsobilost leteckých techniků (přesně: techniků letounů a vrtulníků včetně motorových kluzáků schopných samostatného vzletu) se řídí nařízením Evropské Komise č. 2042/2003 částmi III (Part 66) a IV (Part 147) a oprávněním je průkaz technika údržby  AML-66. Ten je možné získat v následujících kategoriích:

  • A:   Osvědčující mechanik traťové údržby
  • B1: Osvědčující technik traťové údržby – drak/motor/systémy
  • B2: Osvědčující technik traťové údržby – avionika
  • B3: Osvědčující technik traťové údržby – letouny s pístovým motorem bez přetlakové kabiny s MTOM 2 000 kg a nižší
  • C:   Osvědčující technik údržby na základně

Jak se tedy stát leteckým mechanikem?

Střední škola  Pokud se rozhodnete pro povolání leteckého mechanika, v České republice je několik středních škol, kde můžete začít. Patří mezi ně například:

  • Střední škola letecké a výpočetní techniky Odolena Voda
  • Střední odborná škola civilního letectví na Praha Ruzyně
  • Střední škola elektrotechniky a strojírenství Praha 10
  • Střední odborné učiliště letecké Kunovice
  • Vítkovická střední škola a gymnázium Ostrava.

Strukturální oprava zadní části trupu v rámci těžké údržby, Czech Airlines Technics. Foto: Český AerohlodingZoom gallery
Strukturální oprava zadní části trupu v rámci těžké údržby, Czech Airlines Technics. Foto: Český Aerohloding

Průkaz technika AML-66 potřebný k výkonu činnosti je však možné získat i v případě, že máte vystudovanou školu jiného zaměření, stačí doložit pět let praxe v údržbě letadel. Mezi mechaniky Czech Airlines Technics tak najdete například bývalého hasiče či opraváře pletacích strojů.

Kde složit zkoušky  Po doložení požadované praxe je potřeba složit zkoušky u jedné ze tří organizací, které jsou k tomu v České republice schválené:

  • Aircraft Industries, a. s. 
  • ČVUT – fakulta dopravní 
  • VŠB – Technická univerzita Ostrava.
Rozhovor s leteckým mechanikem
”Flying

Přečtěte s i rozhovor s leteckým mechanikem Martinem Routou z Czech Airlines Technics Letadla vydělávají, jen když jsou ve vzduchu. Aby byla, od toho jsme tu i my, říká letecký mechanik.

Vlastní zkoušky  Zkoušky se skládají ze 17 modulů. Patří mezi ně například matematika, fyzika, základy elektrotechniky, materiály a základní strojnické součástky, postupy údržby, základy aerodynamiky, lidské činitele či letecká legislativa. Vzhledem k tomu, že zkoušky jsou velice náročné, málokdo je udělá všechny napoprvé. Oprava je možná nejdříve za 90 dní, je tedy třeba počítat, že získání licence není otázkou několika měsíců, ale spíše několika let. To ale nevadí, protože k získání průkazu musí mít uchazeč nejméně tři roky prokázané praxe v údržbě letadel.

Zároveň si může letecký mechanik dělat i tzv. typové výcviky, které obvykle trvají 6–8 týdnů. Skládají se z teoretické a praktické části a jsou zakončeny zkouškami. Obvykle je poskytuje zaměstnavatel, ale je možné absolvovat je i samostatně, což znamená i samostatně si uhradit náklady. Jedná se však o dosti drahou záležitost, například typová zkouška na letadla řady ATR42/72 stojí cca 120 000 korun. Největším poskytovatelem typových výcviků v České republice je výcvikové centrum CATC.

A pak už vzhůru do praxe. Ze začátku se člověk spíše kouká. Postupně se pak ale zapojuje do jednotlivých kroků plánované údržby a začíná řešit první jednoduché závady. Dalším krokem je získání oprávnění k uvolnění letadla do provozu po plánované údržbě a odstranění závady. To obvykle uděluje zaměstnavatel na základě vnitřních procedur a je v podstatě nejvyšším stupněm kvalifikace leteckého mechanika. 

Vzdělávání nekončí ani po získání kvalifikace; následují každoroční jednodenní opakovací školení, školení na provádění motorových zkoušek a jiné.

-fr-

Zdroj a foto: Český Aeroholding

logo_fr_transp.jpgbanner_prace_v_letectvi_s3_300x170_3.jpg

martin_routa_zavírá_kryt_motoru_cfm-56-56b_2.jpg

 

Flying Revue > Aktuality > Letecká doprava > Jak se stát leteckým mechanikem
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

 

Speciál WWGC 2017:

Vítězky dne (středa, 24. 5.; 25.5. byl neletový den):


Ještě nemáte FR 3/2017?

Novinka: Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Aviatická pouť 2017:

Inzerce: 

..
12345
Reklama

Kalendárium:

Dne 27.05.1955 se stalo...
27.05.1955
První let francouzského dopravního letounu Sud Aviation Caravelle (F-WHHH). První let trvající 41 minut provedla posádka ve složení Pierre Nadot (kapitán), André Moynot (první důstojník), Jean Avril (mechanik), André Préneron (radiotelegrafista) a Roger Beteille.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
1234

Partneři:

..
12345