ATR-42

Výrobce letadla:
ATR
Typ pohonu:
Turbovrtulový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
30-60
Délka letadla:
do 30m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
16.8.1984
Rozpětí křídel (m):
24,57
Délka letadla (m):
22,67
Počet míst:
52
Dolet (km):
1555

atr42_titulní_tarom.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 Turbovrtulový Standardní Regionální
3Proudový tryskovýŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: ATR
Země: Francie/Itálie, konečná montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xPratt&Whitney Canada PW120/121/127E/127M o výkonu 1333 až 1953 kW
Datum prvního letu:16.8.1984 
Počet vyrobených letadel:445Stav k 30.3.2016, dosud vyráběna
IATA kód (hlavní, alternativní):AT4ATR, AT5, AT6
Rozměry a hmotnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi ATR-42-500):
Rozpětí křídel:(m)24,57 
Délka letadla:(m)22,67 
Výška (na zemi):(m)7,59 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)11 250(Starší verze až do ATR-42-320 jen 10 500 kg)
Maximální vzletová hmotnost:(kg)18 600(starší verze až do ATR-42-320 jen 16 900 kg)
Provozní vlastnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi ATR-42-500):
Maximální počet cestujících: 52Typicky 46-50 dle velikosti bufetů a vnitřního uspořádání
Nejvyšší praktický dolet:(km)1 555 
Cestovní rychlost:(km/h)554(starší verze až do ATR-42-320 494 km/h)
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí ATR-42):
FedEx (19), ASL Airlines Ireland (15), Aeromar (14), Airlinair (12), First Air (12), Satena (10), Calm Air International (9)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
ČSA, TAROM, FedEx, Swiftair, dříve např. Eurowings, Cimber Air, Eurolot

  


Další informace:

Víte že...

Počátkem našeho století díky rozmachu regionálních proudových letadel předpovídali analytici turbovrtulovým letadlům brzký konec a firma ATR v důsledku poklesu objednávek málem zastavila výrobu? Prudký nárůst cen paliva pro druhé válce v Perském zálivu však naopak poslal "na smetiště dějin" většinu proudových letadel s kapacitou pod 50 míst, zatímco ATR-42 si stále nachází další zákazníky.

ATR je konsorcium tvořené francouzskou firmou Aerospatiale a italskou Alenia; název je zkratkou francouzských slov "Avions de transport réginal" nebo italské obdoby "Aerei da Trasporto Regionale", což v obou případech znamená "Letadla pro regionální dopravu". ATR-42, kde číslo 42 označuje předpokládanou typickou kapacitu (i když pod neúprosným ekonomickým tlakem dnes najdeme v těchto letadlech zpravidla o 4 až 8 sedaček více), je jejich první společná konstrukce turbovrtulového letounu  pro krátké tratě, na které oba partneři oficiálně pracovali od roku 1981 a o tři roky později byl zalétán první prototyp ATR-42-200. První sériovou verzí nasazenou na sklonku roku 1985 do provozu u francouzské společnosti Air Littoral se stala ATR-42-300, vyráběná stejně jako ATR-42-320 se silnějšími motory PW121 až do roku 1996. Mezitím se stala ATR-42 základem pro větší ATR-72.

V současnosti nejrozšířenější verzi představuje ATR-42-500, jejíž prototyp byl zalétán 16.9.1994, která patří stejně jako ATR-42-600, zalétaná 16.10.2012, ke druhé generaci ATR-42. Letouny poznáme na první pohled podle šestilistých kompozitních vrtulí složitého "šavlovitého" tvaru namísto původních jednoduchých čtyřlistých, kromě toho byla ale zesílena konstrukce pro zvýšení maximální vzletové hmotnosti (původní ATR-42 se vlivem zvýšení počtu sedaček oproti původním předpokladům dostávaly na limit maximální povolené hmotnosti nákladu a často proto nebyly schopné odvézt například všechna zavazadla cestujících), přičemž zvýšená hmotnost letadla spolu s požadavkem dopravců na nasazení letounu i na letištích s krátkými dráhami, v horách nebo v tropických oblastech vedla k instalaci podstatně silnějších motorů PW127. Šestilisté vrtule spolu s vylepšenou protihlukovou izolací vedly k podstatnému snížení hluku v kabině, takže letoun je v tomto ohledu plně srovnatelný například s typy Saab 2000 nebo Dash-8 Q400, které ovšem snížení hlučnosti dosahují kromě šestilistých vrtulí i poměrně složitým systémem aktivního řízení hluku. ATR-42-600 k uvedeným modifikacím přidává ještě plně digitální (tzv. "skleněný") kokpit, mírně vylepšené motory a nižší spotřebu.

V barvách ČSA se od roku 1994 vystřídalo již 14 letounů ATR-42 různých verzí.
V barvách ČSA se od roku 1994 vystřídalo již 14 letounů ATR-42 různých verzí.

Paradoxem je, že vlivem nárůstu hmotnosti, který si vyžádal silnější motory, vykazují ATR-42-500/600 vyšší spotřebu paliva než původní letouny verze 300/320. Výrobce proto nabídl i alternativu v podobě verze ATR-42-400, která s verzí -500 sdílela šestilisté vrtule a tedy i benefit tiššího provozu, zachovala si však ekonomické parametry původních lehčích letounů. Ačkoli šlo o zdánlivě optimální kompromis pro dopravce, kteří nepotřebují létat v horách nebo v tropech, byly však nakonec v letech 1995/1996 vyrobeny pouze 4 kusy, z nichž dva převzala italská pobřežní stráž a dva České aerolinie (po nichž je v roce 2006 převzala venezuelská společnost ConViasa).

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

ATR-42/ATR-72

Loading...

ATR-42/ATR-72

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.04.1946 se stalo...
24.04.1946
První vzlet prototypu I-300 prvního proudového stíhacího letounu MiG-9 konstrukční kanceláře Mikojana a Gurjeviče.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »