ATR-72

Výrobce letadla:
ATR
Typ pohonu:
Turbovrtulový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
61-90
Délka letadla:
do 30m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
27.10.1988
Rozpětí křídel (m):
27,05
Délka letadla (m):
27,17
Počet míst:
78
Dolet (km):
1528

atr72_titulní_Čsaskyteam.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 Turbovrtulový Standardní Regionální
3Proudový tryskovýŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: ATR
Země: Francie/Itálie, konečná montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xPratt&Whitney Canada PW124B/127/127F/127M o výkonu 1800 až 2050 kW
Datum prvního letu:27.10.1988 
Počet vyrobených letadel:838Stav k 30.3.2016, dosud vyráběna
IATA kód (hlavní, alternativní):AT7ATR
Rozměry a hmotnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi ATR-72-212A):
Rozpětí křídel:(m)27,05 
Délka letadla:(m)27,17 
Výška (na zemi):(m)7,65 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)13 010 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)22 800 
Provozní vlastnosti (není-li uvedeno jinak, platí údaje pro nejrozšířenější verzi ATR-72-212A):
Maximální počet cestujících: 78Typicky 66-70 dle velikosti bufetů a vnitřního uspořádání
Nejvyšší praktický dolet:(km)1 528 
Cestovní rychlost:(km/h)509(starší verze až do ATR-42-320 494 km/h)
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí ATR-72):
Wings Air (49), Azul Linhas Aereas (46), Mount Cook Airlines (22), Firefly (19), Utair (15), Air Algerie (15), FedEx (15)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
ČSA, Air Serbia, TAROM, FedEx, SAS, Nordic Regional (Finsko), dříve např. Danube Wings, Eurowings, Finnair

  


Další informace:

Víte že...

Ačkoli je ATR-72 již poměrně velké letadlo, není vybaveno přídavným motorem v zádi trupu pro pohon palubního generátoru elektrické energie na zemi (tzv. auxiliary power unit, APU)? Letoun je buď napájen pouze z pozemních zdrojů či krátkodobě z palubních baterií, nebo se v roli APU pro pohon generátorů elektrické energie může využívat pravý motor letadla vybavený odpojovačem pohonu vrtule.

ATR-72 vznikla zvětšením letounu ATR-42, který je prvním modelem konsorcia ATR tvořeného francouzskou firmou Aerospatiale a italskou Alenia. Stejně jako u ATR-42 má označení 72 vyjadřovat předpokládanou typickou kapacitu letounu, i když na rozdíl od typicky 46-50 místně ATR-42 má v ATR-72 většina dopravců sedaček naopak méně, zpravidla 66-70.

Oproti ATR-42 došlo k prodloužení trupu o 4,5 metru, což si vyžádalo i prodloužení rozpětí křídel téměř o 2,5 metru a samozřejmě montáž výkonnějších motorů. Stejně jako u ATR-42 zůstalo zachováno nastupování do letadla zadními dveřmi, zatímco vpředu jsou vrata zavazadlového prostoru nacházejícího se mezi kabinou cestujících a kokpitem pilotů s průchozí uličkou uprostřed (druhý zavazadlový prostor se nachází v zádi trupu za kabinou cestujících). Z toho vyplývá, že k nástupu do "átéerky" zpravidla není možné  využít nástupní mosty přímo z letištního terminálu, s výjimkou letounů vyrobených pro společnost Finnair, které jsou vybaveny předními dveřmi instalovanými na úkor části kapacity zavazadlového prostoru. Dalším důsledkem je i umístění obchodní třídy (je-li nabízena) u "ATRky" netradičně vzadu kvůli přednostnímu nástupu a výstupu lépe platící klientely. Na rozdíl od ATR-42 musí být záď trupu delší ATR-72 během nástupu či výstupu cestujících vždy podepřena výsuvnou tyčí, aby se zabránilo "sednutí letounu na zadek" vlivem okamžitého převážení při dočasném nahromadění osob v zadní části kabiny.

ATR-72-212A dnes již neexistující společnosti BH Airlines z Bosny a Herzegoviny.
ATR-72-212A dnes již neexistující společnosti BH Airlines z Bosny a Herzegoviny.

První sériové verze ATR-72-101/102 a -201 až -212 odpovídaly prvním verzím ATR-42-300/320, s nimiž kromě motorů sdílely většinu dílů. Větší změny se typ dočkal až s verzí ATR-72-212A (první kus zalétán 19.1.1996), která dostala šestilisté vrtule a i v dalších aplikovaných vylepšeních odpovídá víceméně verzi ATR-42-500 u své menší sestry (proto také se také u verze ATR-72-212A často mluví jako o ATR-72-500, ačkoli pod tímto označením byly přímo z výroby dodány jen 2 kusy v roce 2005, na rozdíl od celkem 361 letounů verze -212A, dodaných do února 2014). Mezitím je od roku 2011 dodávána zákazníkům verze -600, která má stejně jako její menší obdoba ATR-42-600 plně digitální ("skleněný") skleněný kokpit a řadu dalších vylepšení (přičemž jako prototyp ATR-72-600 posloužil v březnu 2010 vůbec první prototyp ATR-72-100 z roku 1988, který byl na standard verze -600 přestavěn - což svědčí o tom, že kromě postupného zlepšování motorů a avioniky nebylo třeba základní konstrukci letounu příliš měnit).

Stejně jako menší ATR-42, existuje i "sedmdesátdvojka" rovněž v nákladní verzi nebo ve verzi "Quick Change" (QC), přestavitelné během 30-45minut z pasažérské na nákladní a naopak. Starší osobní "ATRky" obou typů často po trvalé přestavbě jako nákladní letadla dosluhují.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

ATR-42/ATR-72

Loading...

ATR-42/ATR-72

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »