Boeing 747SP

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
301-450
Délka letadla:
55-70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
4.7.1975
Rozpětí křídel (m):
59,64
Délka letadla (m):
56,31
Počet míst:
375
Dolet (km):
12320

b74l_titulní_iranair.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4 JinýDvoupatrové Dálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:4xPratt & Whitney JT9D-7R4W nebo Rolls-Royce RB211-524C2 o tahu 207kN
Datum prvního letu:4.7.1975(první B747-100 9.2.1969)
Počet vyrobených letadel:45Poslední vyroben 1987
IATA kód (hlavní, alternativní):74L747
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)59,64 
Délka letadla:(m)56,31 
Výška (na zemi):(m)20,06 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)152 780 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)304 000 
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 375Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 233 a 315 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)12 320 
Cestovní rychlost:(km/h)935 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B747SP):
Iran Air (3), Pratt & Whitney Canada (2), Saudi Royal/Government Flight (2), Las Vegas Sand a vlády Kataru, Ománu a Bahrajnu (po 1)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Iran Air, v miunulosti např. Pan Am, United Airlines, South African Airways, Qantas, Korean Air, Syrianair, Air Mauritius, Saudia

 


Další informace:

Víte, že...

Vlivem zkrácení trupu zasahuje horní paluba B747SP za kokpitem až nad centroplán křídla? To si vyžádalo značný zásah do konstrukce této části trupu oproti původním B747, nicméně výrobce to inspirovalo k nápadu aplikovat tuto konstrukci zpětně i na původní délku trupu. Díky tomu mají osobní Jumba počínaje verzí B747-300 až po dnešní B747-8 výrazně prodloužené horní patro oproti původním B747-100/200 a tedy i vyšší kapacitu!

Zkrácené "Jumbo", označené Boeing 747SP (Special Performance), bylo vyvinut z výchozí verze B747-100 v první polovině 70. let minulého století na základě požadavků společností Pan American Airways a Iran Air na letoun, schopný přepravit zhruba 300 cestujících bez mezipřistání na linkách mezi New Yorkem a Tokiem, resp. Teheránem a New Yorkem (nakonec vlivem politických událostí nerealizované). Boeing původně uvažoval o zcela nové konstrukci třímotorového "Jumba" ve snaze nabídnout svým zákazníkům alternativu ke konkurenčním typům první generace širokotrupých letadel McDonnell Douglas DC-10 a Lockheed L-1011 Tristar, nakonec však požadavek vyřešil "pouhým" zkrácením trupu původní B747 o zhruba 14,5m, čímž došlo k odlehčení konstrukce (na úkor zhruba 150 míst z celkové kapacity) a letoun tak vlivem nižší spotřeby paliva dosáhl požadovaného doletu. K odlehčení přispěly i zjednodušené vztlakové klapky na křídle jinak shodného půdorysu, naopak prodloužení se dočkala svislá ocasní plocha, vodorovné ocasní plochy a tvar hřbetu trupu u jejího kořene s cílem zajištění dostatečné směrové stability a ovladatelnosti kratšího letounu. I přes odlehčení byl víceméně ponechán stejný tah motorů jako u původních B747 s cílem zvýšení cestovní rychlosti zhruba o 30km/h (což na mnohahodinových dálkových letech již hrálo svou roli).

Dvojnásobně vzácná návštěva v Praze - jak pokud jde o společnost Yemenia, tak o stále více raritní krátké Jumbo Boeing 747SP.
Dvojnásobně vzácná návštěva v Praze - jak pokud jde o společnost Yemenia, tak o stále více raritní krátké Jumbo Boeing 747SP.

Nárůst cen paliva po první ropné krizi v 70. letech minulého století způsobil, že navzdory splnění zadání poptávka po extrémně dlouhých tratích ustoupila ekonomickým požadavkům a do popředí zájmu dopravců se proto dostaly zejména náklady v poměru k nabízené kapacitě. V tomto ohledu nemohl B747SP konkurovat ani původním větším B747, ani zmíněným menším třímotorovým typům DC-10/L-1011 a už vůbec ne nastupujícím dvoumotorovým velkokapacitním letounům, proto bylo nakonec vyrobeno pouhých 45 letounů, z nichž počátkem roku 2016 zůstává v provozu pouze 11 (s výjimkou dosluhující trojice strojů u Iran Air, který je ovšem v souvislosti s uvolněním ekonomických sankcí vůči Íránu brzy nahradí novějšími typy, a dvojice strojů využívaných firmou Pratt & Whitney of Canada k testování nových motorů za letu, jde vesměs o letouny využívané vládami, královskými rodinami či korporacemi). Tím spíš zůstává "malé Jumbo" atraktivním objektem fotografů - díky krátkému tlustému trupu, navíc s vybouleným hřbetem u kořene znatelně prodloužené svislé ocasní plochy, působí letoun spíše jako karikatura původní B747.

Letoun byl až do nástupu verze Boeing 747-400 v roce 1988 rekordmanem v doletu mezi dopravními letadly. Je ironií osudu, že jeho relativně neúspěšné působení na trhu si o 30 let později Boeing i Airbus víceméně zopakovali s modely B777LR a zejména A340-500, usilujícími rovněž o prvenství mezi dopravními letouny v oblasti doletu.b74ltyp_yemenia.jpg

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 747

Loading...

Boeing 747

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »