Boeing 787-9 Dreamliner

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
301-450
Délka letadla:
55-70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
17. 9. 2013
Rozpětí křídel (m):
60,10
Délka letadla (m):
62,80
Počet míst:
406
Dolet (km):
14 100

Zoom gallery

 

  Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric Genx-1B nebo Rolls-Royce Trent 1000
Datum prvního letu:17. 9. 2013 
Počet vyrobených letadel:92Stav k 24. 3. 2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):789787
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)60,10 
Délka letadla:(m)62,80 
Výška (na zemi):(m)17,00 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)126 000 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)253 000 
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 406Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky 290 ve 2 třídách 
Nejvyšší praktický dolet:(km)14 100 
Cestovní rychlost:(km/h)902 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel B787-9):
United (16), All Nippon Airways (9), LAN Airlines (8), Virgin Atlantic (8), Air Canada (6), British Airways (6), Vietnam Airlines (6)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
British Airways, Virgin Atlantic, KLM, Norwegian, United, Air Canada, All Nippon Airways, Etihad, Vietnam Airlines

 

 


Další informace:

Víte že...

... celkový výkon generátorů elektrické energie na palubě B787 dosahuje až neuvěřitelných 1,45 megawattů? To je víc než pětinásobek energie potřebné k provozu běžných dopravních letadel této velikosti. Je to dáno tím, že Boeing se rozhodl elektricky poháněnými systémy nahradit většinu systémů, využívajících dosud hydrauliku nebo pneumatický pohon – ať už jde o řízení letadla, přetlakování kabiny, odmrazování křídel či klimatizaci letadla.

Výrobce totiž vyhodnotil, že toto řešení je účinnější než např. odběr tlaku od motorů a zanedbatelná není ani úspora hmotnosti díky tomu, že pohon všech zařízení obstarávají elektromotory až v „místě potřeby“ a odpadá tedy hydraulický nebo vzduchový rozvod napříč celým letounem – kabeláž je lehčí a v konečném důsledku i provozně spolehlivější s jednodušší diagnostikou případných závad.

Boeing 787-9 je větší verzí Dreamlineru, oproti výchozímu modelu B787-8 má trup prodloužený o 6,1 m, díky čemuž pojme více cestujících. Ostatní rozměry letounu zůstaly zachovány. Celkově zesílená konstrukce však umožnila pojmout větší zásobu paliva, takže navzdory mírně vyšší spotřebě má tato větší verze dokonce o 500 km vyšší dolet než verze -8. Výrazně větší kapacita v kombinaci s jen mírně zvýšenými provozními náklady dokonce zlepšila už tak vynikající ekonomiku původního B787-8.

Oba modely korespondují s trendem ústupu velkých dopravců od centralizovaných sítí linek dle filozofie „hub and spoke“ k mnohem flexibilnějšímu propojování i vzdálených bodů přímými lety – nízké provozní náklady B787 (který je i v přepočtu na sedačku levnější než jakýkoli jiný dosavadní letoun, včetně větších B777, B747 nebo A380) totiž nevyžadují v takové míře konsolidaci cestujících v hubu.

Přímé lety znamenají kromě zvýšení komfortu pro řadu cestujících díky odstranění nutnosti jejich přestupu v některém z hubů i lepší využití infrastruktury letišť (systém „hub and spoke“ vede přirozeně ke koncentraci provozu v tzv. přípojových vlnách a tím určitému „plýtvání kapacitou“ v méně žádaných časech mimo tyto vlny) a v neposlední řadě znamená i potenciální úsporu nákladů pro dopravce vlivem lepšího využití kapacity svých zaměstnanců (kumulace provozu do špiček v případě „hub and spoke“ systému vede k nerovnoměrné zátěži i pro zaměstnance dopravce).

Tento proces, zahájený již zejména letouny Boeing 767 a Boeing 757 díky jejich kombinaci dostatečného doletu a menší velikosti při stále přijatelných nákladech na sedačku, dovedl Dreamliner téměř k dokonalosti – ostatně, na základě odhadu tohoto trendu byl tehdejším vedením Boeingu jeho vývoj správně upřednostněn před jinak lákavou účastí v závodu o největší letadlo světa s Airbusem.

Zoom gallery

Skokově lepší ekonomika B787, zejména větší verze 9, rovněž přispěla k tomu, že mnohokrát neúspěšně testovaný koncept „long haul low cost“ mohl konečně vyústit v ekonomicky smysluplné naplnění – ne však díky uplatnění principů nízkonákladové přepravy a jejích odlišností od konceptu klasických dopravců, ale právě díky kombinaci doletu a nákladů B787.

Zoom gallery   Zoom gallery

To umožní letadla využívat na přímých dálkových letech s dostatečným potenciálem trhu bez nutnosti dovytěžování kapacity letounu transferovými cestujícími, získanými pracně přes organizačně, technologicky a v konečném důsledku i finančně náročnou „mašinérii“ systému hub and spoke.

Jediným přínosem low cost dopravce v tomto systému uplatnění na trhu dálkové přepravy je pak vlastně jen jejich obchodně-provozní filozofie, v níž je vše podřízeno úsporám, a nezatížení minulostí ve formě složité a přebujelé organizační struktury či dlouhodobých kontraktů se zaměstnanci nebo jejich odbory. Právě proto je Dreamliner populární i u řady low cost dopravců – z evropských Norwegian, z ostatních třeba Jetstar nebo Scoot.

Zoom gallery

Zájem o B787-9 inspiroval již v roce 2005 – tedy v poměrně ranném stádiu vývoje celého programu B787 – Boeing k úvahám o ještě delší verzi. Po konkretizaci požadavků od hlavních zájemců z řad leteckých dopravců nakonec v červnu 2013 oficiálně uvedl na trh novou verzi B787-10. Prvním zákazníkem na stroj, který je díky prodloužení trupu o dalších 5,47 m oproti verzi -9 schopen pojmout až 440 cestujících a tím konkurovat Airbusu A350-900 či nahradit starší B777-200 či A340, se staly Singapore Airlines. První let prototypu se uskutečnil 31. března 2017. 

logo_fr_transp.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Flying Revue > Pro cestující > Letadla > Boeing 787 > Boeing 787-9 Dreamliner
Loading...

Boeing 787

Loading...

Boeing 787

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »