Aer Lingus

Region:
Evropa
Aliance:
Star Alliance
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
do 30 milionů
Rok vzniku:
1936
Počet letadel:
52
Počet cestujících:
9 624 934
Osobokilometry (mil.):
14, 807

aerlinguslogo.svg.png

 

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


 

Základní charakteristiky:

Domovský regionPřevažující obchodní modelGlobální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťovýStar Alliance
AfrikaGlobální síťovýOneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost) SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná
Základní údaje: 
Oficiální název, státní příslušnost:Aer Lingus, Irsko
Rok vzniku:1936
IATA a ICAO kód dopravce:EI EIN
Volací značka (Callsign):Shamrock
Webová stránka:http://www.aerlingus.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze):
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha

 

Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: IATA WATS 2014):
Počet komerčních letů: 71,389 
Počet přepravených cestujících: 9,624,934 
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)31,911 
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)14,807 
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)1,536 

 

Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 18.10.2016)
Celkový počet letadel:52 
Airbus A32034 
Airbus A321
Airbus A330-200
Airbus A330-300
Boeing 757-200
Boeing 767-200

 


 


Další informace:

Dnes druhý největší irský dopravce (po společnosti Ryanair, která má ovšem navzdory oficiálnímu sídlu v Irsku výrazně nadnárodní charakter) vznikl již v roce 1936 a díky nezapojení Irska do bojů druhé světové války si udržel provoz – byť v redukované formě – bez přerušení i během válečných let 1939-1945. V počátečních letech své existence se věnoval víceméně jen vnitrostátní přepravě a letům do Velké Británie, v roce 1958 však rozšířil své aktivity rovněž o dálkovou přepravy otevřením linky Shannon – New York (provozované pístovým letounem Lockheed 749 Constellation) a v 60. letech minulého století expandoval na linky do západní Evropy.

mi_aer_lingus_airbus.jpg

Do proudového věku vstoupil Aer Lingus již v roce 1960 nasazením typu Boeing 720 na lety do USA (původně střednětraťový stroj lety do New Yorku nebo Bostonu díky geografické poloze Irska zvládl); prvním ryze dálkovým letounem se stal v roce 1964 Boeing 707. Na evropských linkách původní turbovrtulové letouny Vickers Viscount či Fokker F27 od konce 60. let doplnily a posléze i nahradily proudové Boeingy 737.

Prvním velkokapacitním typem ve flotile se již v roce 1971 stal Boeing 747 – dvojice těchto strojů sloužila především na letech do USA až do roku 1995, kdy je vystřídaly nově pořízené Airbusy A330-300 s kapacitou lépe odpovídající poptávce. Dalšími Airbusy ve flotile se staly od roku 1998 A321, následované v roce 2000 typem A320 a posléze A330-200. Airbusy posléze ve flotile irského dopravce zcela převládly, přičemž objednány jsou ještě A321LR a nejmodernější A350. Letouny Boeing 757, vykazované ve flotile Aer Lingus, provozuje pro irského dopravce na méně vytížených transatlantických linkách ve skutečnosti společnost Air Contractors.

Původně klasický síťový dopravce přijal počátkem našeho století pod tlakem nastupujícího fenoménu nízkonákladových dopravců, zejména domácího konkurenta Ryanair, strategii tzv. „Small frills“, spočívající v přijetí značné části prvků filozofie nízkonákladových dopravců – jde o historicky první a zatím vlastně nikým nenásledovaný případ úspěšné transformace klasického dopravce na do značné míry nízkonákladového (byť přesnější je spíše označení „hybridní dopravce“ – zejména proto, že na dálkových letech do USA si pochopitelně udržel řadu atributů klasického dopravce včetně uspořádání kabiny ve dvou třídách a řady benefitů pro cestující, které v nabídce low cost dopravců nenajdeme). V té souvislosti a v reakci na kapitálový vstup Ryanairu v roce 2006 Aer Lingus k 31. březnu 2007 ukončil své členství v alianci Oneworld.

Zmíněný Ryanair získal během roku 2006 postupně 26,2 % akcií Aer Lingus s perspektivou dále svůj podíl navýšit, tyto plány však narušila blokace ze strany Evropské komise, podle níž hrozilo narušení volné soutěže na irském trhu. Nemožnost převzetí kontroly nad Aer Lingus učinila majetkovou účast v něm pro Ryanair nezajímavou a v roce 2015 tak svůj podíl odprodal konsorciu IAG (International Airlines Group, vlastník společností British Airways, Iberia a Vueling), která v témže roce odkoupila první balík akcií Aer Lingus dosud vlastněných státem. Podíl IAG posléze dosáhl více než 98 %. V návaznosti na to je velmi pravděpodobný i návrat Aer Lingus do aliance Oneworld v nejbližších letech, ačkoli to bude znamenat pravděpodobné přerušení existující spolupráce se členy konkurenčních aliancí (např. Air Canada, KLM nebo United Airlines).

Zajímavý je koncept provozu Aer Lingus do USA: už při odbavení v Irsku je totiž možné projít americkou hraniční kontrolou, což následně velmi usnadňuje procedury na příletu do Spojených států včetně případného přestupu na tamní navazující spoje. Úspěšnost tohoto produktu na trhu potvrzuje postupné rozšíření nabídky na lety spojující Dublin či Shannon nejen s New Yorkem či Bostonem, ale i se San Franciscem na západním pobřeží. Další transatlantickou linkou je spoj z Dublinu do kanadského Toronta. Mimo Evropu létá dopravce pravidelně ještě do severní Afriky. Celkový počet destinací jeho sítě dosahuje téměř stovky.  

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.04.1946 se stalo...
24.04.1946
První vzlet prototypu I-300 prvního proudového stíhacího letounu MiG-9 konstrukční kanceláře Mikojana a Gurjeviče.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »