Embraer 135/140/145

Výrobce letadla:
Embraer
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
30-60
Délka letadla:
do 30m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
11.8.1995
Rozpětí křídel (m):
20,04
Délka letadla (m):
29,87
Počet míst:
50
Dolet (km):
2873

embraer145_titulní.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trup Privátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Embraer
Země: Brazílie
Výrobce a typ motorů:2xRolls Royce AE 3007-A1/A1P/A1E o tahu 34,7 až 38,7 kN
Datum prvního letu:11.8.1995(Embraer 145)
Počet vyrobených letadel:1 202Stav k 30.3.2016 včetně business jetů Legacy (v této verzi je dosud vyráběn)
IATA kód (hlavní, alternativní):ERJER3, ER4
Rozměry a hmotnosti (Není-li uvedeno jinak, platí údaje pro výchozí nejdelší typ Embraer 145):
Rozpětí křídel:(m)20,04 
Délka letadla:(m)29,87(Embraer 135 26,33m, Embraer 140 28,45m)
Výška (na zemi):(m)6,76 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)12 038Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)22 000Ve verzi Embraer 145XR až 24 100 kg, Embrare 135 od 19 000 kg
Provozní vlastnosti (Není-li uvedeno jinak, platí údaje pro výchozí nejdelší typ Embraer 145):
Maximální počet cestujících: 50Embraer 135 37, Embraer 140 44 míst
Nejvyšší praktický dolet:(km)2 873Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi 145XR až 3 704 km
Cestovní rychlost:(km/h)828 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel Embraer 135/140/145):
Expressjet (184), Envoy (123) Trans States Airlines (67), Shuttle America (38), Brasilian Air Force (25), Tianjin Airlines (23)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Bmi Regional, Regional CAE, Dniproavia, PGA Portugalia Airlines, Luxair, v business verzi Legacy rovněž ABS Jets, dříve např. LOT

       


Další informace:

Víte že...

I když je dnes setkání s tímto typem v Evropě spíše výjimečné, tak na přelomu tisíciletí jednoduché Embrarery řady 145, nabízené za cenu atakující cenu srovnatelně velkých turbovrtulových letadel, doslova zaplavily trh? Navzdory stísněnému vnitřnímu prostoru a častým provozním komplikacím s odvozem zavazadel cestujících v důsledku velmi malého nákladního prostoru byly ve své době především díky rychlosti a tichému letu velmi populární.

K vývoji řady malých proudových letounů pro krátké tratě (tzv. regionální jety) Embraer inspiroval komerční úspěch průkopníka této kategorie, kanadského stroje Canadair Reginal Jet (posléze přeznačeného na Bombardier CRJ-100/200). Brazilští konstruktéři sice na projektu malého dopravního proudového letadla pracovali již na přelomu posledních dvou dekád minulého století, tedy ještě před uvedením CRJ-100 na trh, nicméně práce byly posléze v roce 1991 zastaveny a teprve na základě zájmu o tuto novou kategorii letadel se vývoj znovu rozběhl naplno. Pro zkrácení a zlevnění vývoje použili konstruktéři základ trupu kruhového průřezu se třemi sedadly ekonomické třídy (2+1) v řadě a kompletní příď z turbovrtulového letounu Embraer 120 Brasilia, přepracován byl centroplán nesoucí nové křídlo pro vyšší rychlosti s mírnou šípovitostí (22,3 stupně) a nová byla samozřejmě záď, na jejíž boky byla umístěna dvojice malých britských dvouproudových motorů Rolls-Royce AE 3007. Uspořádání ocasních ploch ve tvaru písmene "T" zůstalo zachováno, i když i jejich konstrukce je samozřejmě kvůli vyšší rychlosti zcela nová.

První verzí byla nejdelší varianta 145 pro až 50 cestujících, dodávaná zákazníkům od roku 1997. Tato verze je také nejrozšířenější, do roku 2013 bylo dodáno celkem 742 kusů. Embraer však hodlal svým zákazníkům nabídnout ucelenou typovou řadu ERJ (Embraer Regional Jet), proto již od roku 1999 dodával zákazníkům také menší verzi ERJ-135, zkrácenou o 3,5 metru s kapacitou nižší o 13 míst (pro letové zkoušky posloužil po zkrácení trupu od května 1998 prototyp ERJ-145), jíž se leteckým dopravcům dodalo 126 kusů. V reakci na požadavek zákazníků i na letoun, spadající velikostně "někam mezi" EJ-135 a ERJ-145, rozhodl se Embraer pro výrobu i poslední verze, označené ERJ-140, jejíž trup, zkrácený oproti veri -145 o 1,5m, pojal 44 cestujících. Jako prototyp posloužil v roce 2000 po přestavbě z verze -135 opět první vyrobený ERJ-145 a zákazníkům bylo od roku 2001 dodáno celkem 73 letounů této "meziverze".Do Prahy létá s typem Embraer 145 společnost Luxair z Lucemburku.
Do Prahy létá s typem Embraer 145 společnost Luxair z Lucemburku.

Celosvětový obchodní úspěch letounů řady Embraer 145 přispěl nejen k záchraně firmy Embraer (které v polovině poslední dekády minulého století reálně hrozil bankrot), ale i k získání prostředků na vývoj podstatně větších a sofistikovanějších letadel Embraer 170/175 a Embraer 190/195. Popularita těchto "létajících tužek" mezi dopravci však prudce poklesla po druhé válce v Iráku, kdy prudký nárůst cen ropy (a tedy i leteckého paliva) učinil provoz takto malých proudových letadel ekonomicky značně obtížným. Letoun je tak dnes již ve větší míře využíván jen v USA, nicméně typ ERJ-135 posloužil jako základ pro privátní Embraer Legacy 600 (interně označený Embraer 135BJ), který je dosud vyráběn a který provozuje i česká společnost ABS Jets.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Embraer 130/135/145

  • Embraer 135/140/145
Loading...

Embraer 130/135/145

  • Embraer 135/140/145
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 20.04.1932 se stalo...
20.04.1932
Letoun Handley Page H. P.42 'Helena' patřící společnosti Imperial Airways odletěl z letiště Croydon do Paříže, na první etapu nově otevřené linky do Kapského města.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »