Boeing 737-300

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
24.2.1984
Rozpětí křídel (m):
28,88
Délka letadla (m):
33,40
Počet míst:
149
Dolet (km):
4204

b733_titulní_belavia.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje: 
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-3 o tahu 88,9 kN
Datum prvního letu:24.2.1984 
Počet vyrobených letadel:1 113Vyráběn 1984-1999
IATA kód (hlavní, alternativní):733737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)28,88 
Délka letadla:(m)33,40 
Výška (na zemi):(m)11,07 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)32 900Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)63 279Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 149Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)4 204Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi
Cestovní rychlost:(km/h)780 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-300 mimo nákladních):
Southwest Airlines (119), Jet2 (27), Boliviana (11), Sriwijaya (10), Lufthansa (8), Belavia (8), Magnicharters (10), Air Baltic (7)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Jet2, Lufthansa, Belavia, Air Baltic, Ukraine International, TAROM, dříve např. již neexistující Fischer Air, SkyEurope, CCA

 


Další informace:

Víte že...

Právě od verze B737-300 z roku 1984 jsou charakteristickým znakem "sedm-tři-sedmiček" "šišaté motory"? Boeing se tehdy potýkal s problémem, jak i při použití rozměrnějších nových motorů zachovat co nejbližší polohu letadla k letištní ploše na zemi pro usnadnění jeho údržby a obsluhy, a vyřešil to rozmístěním příslušenství motoru do stran motorové gondoly, díky čemuž může být gondola dole plošší, což ušetřilo cenné centimetry.

Historie typu Boeing 737 sahá do první poloviny 60. let minulého století, kdy po úspěchu průkopnického čtyřmotorového typu Boeing 707 a třímtorového Boeing 727 pro střední tratě výrobce v roce 1964 oznámil zahájení vývoje menšího proudového letadla pro kratší tratě s kapacitou zhruba 65 míst. Do vývoje ale zásadně zasáhla společnost Lufthansa, která požadovala  letoun s kapacitou alespoň 100 míst, což nakonec umožnilo použít i u tohoto menšího letounu základní sekce trupu ze zmíněných modelů 707 a 727, tedy se šesti sedadly ekonomické třídy v řadě s uličkou uprostřed a prostorem na zavazadla či náklad v podpadlubí. Výsledkem byl velmi kompaktní, jednoduchý, provozně nenáročný a přitom ve srovnání s konkurenty prostorný a komfortní Boeing 737 původních verzí -100, -200 a -200Adv (Advanced), vyráběný od roku 1967, který si navzdory počátečním problémům s odbytem nakonec dočkal celosvětového rozšíření a s celkovým počtem 1144 vyrobených kusů se stal nejrozšířenějším proudovým dopravním letadlem své doby (přičemž pozici vůbec nejvíce vyráběného prodoudového dopravního letadla všech dob si díky pozdějším verzím drží od té doby stále).V České republice provozoval letouny Boeing 737-300 v letech 1997-2005 Fischer Air a v letech 2010-2012 ostravská společnost Central Charter Airlines, posléze přejmenovaná na Czech Connect Airlines. Obě společnosti již bohužel neexistují.
V České republice provozoval letouny Boeing 737-300 v letech 1997-2005 Fischer Air a v letech 2010-2012 ostravská společnost Central Charter Airlines, posléze přejmenovaná na Czech Connect Airlines. Obě společnosti již bohužel neexistují.

V roce 1981 oznámil Boeing zahájení prací na druhé generace B737. Ta dostala především nové, výrazně úspornější a tišší motory CFM-56-3 s vysokým obtokovým poměrem namísto původních Pratt&Whitney JT-8D použitých u starších verzí B737, což si vyžádalo přemístění motorů zpod křídel před křídlo a zároveň změnu tvaru motorových gondol tak, aby bylo možné zachovat co nejnižší polohu letadla na zemi s cílem přístupnosti podstatných částí letadla při údržbě či obsluze přímo ze země, bez nutnosti použití schodů, žebříků, vysokozdvižných plošin či ramp a dalších zařízení. K výrazným změnám došlo i v kokpitu, kde již převažují digitální obrazovky nad původními analogovými "budíky" a pilotům i technikům pomáhá v práci řada počítačových systémů.Boeing 737-36Q ve speciálních barvách společnosti Ukraine International je výjimečný i pro B737-300 poměrně vzácnou instalací wingletů na křídlech.
Boeing 737-36Q ve speciálních barvách společnosti Ukraine International je výjimečný i pro B737-300 poměrně vzácnou instalací wingletů na křídlech.

Výchozím modelem druhé generace B737, dnes označované jako "klasická" (classic), se stal právě Boeing 737-300. Oproti svému předchůdci Boeing 737-200 byl jeho trup navíc o 2,76m prodloužen, což umožnilo instalaci dalších 3 řad sedadel a celková kapacita tak vzrostla o 15 míst. Tato verze vydržela ve výrobě celých 15 let, v letech 1984-1999 bylo zákazníkům dodáno celkem 1113 strojů a s řadou z nich se můžeme setkat dodnes dokonce i ve flotile velkých renomovaných dopravců. Boeing navíc velmi záhy oznámil záměr vyrábět i prodlouženou verzi Boeing 737-400 a naopak zkrácenou Boeing 737-500, díky čemuž se právě B737 klasické generace staly vůbec první ucelenou typovou řadou letadel různé velikosti v nabídce Boeingu.b733text3_norwegian.jpg

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »