Boeing 767-400

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
301-450
Délka letadla:
55-70m
Rozpětí křídel:
40-55m
Dolet:
do 12 000km
První let:
9.10.1999
Rozpětí křídel (m):
51,90
Délka letadla (m):
61,40
Počet míst:
375
Dolet (km):
10418

b767-400_titulka.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney PW-4062, General Electric CF6-80C2
Datum prvního letu:9.10.1999 
Počet vyrobených letadel:38Poslední B767-400 byl vyroben v roce 2002
IATA kód (hlavní, alternativní):764767
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)51,90 
Délka letadla:(m)61,40 
Výška (na zemi):(m)  
Hmotnost prázdného letounu:(kg)103 870 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)204 120 
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 375Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 245 a 304 ve 2 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)10 418 
Cestovní rychlost:(km/h)851 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel verze B767-400):
Delta Air Lines (21), United Airlines (16), Bahrain Ameri Flight (1).
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Delta Air Lines, United Airlines

 


Další informace:

b767-400_txt1.jpg

Víte že...

V době nástupu verze 767-400ER do služby byl Boeing 767 obecně natolik populární, že třeba na spojích přes severní Atlantik počet letů operovaných letadly B767 převyšoval celkový počet letů provozovaných všemi ostatními typy dálkových letadel dohromady? Kdo ví - kdyby krize letecké dopravy po 11. září 2001 neovlivnila poptávku právě po B767-400, možná by se v této roli udržel dodnes!

I poté, co byl v roce 1986 uveden do provozu prodloužený Boeing 767-300, uvažoval výrobce o využití základu konstrukce B767 pro letouny s ještě větší kapacitou. Proti v té době dokončovaným letounům McDonnell Douglas MD-11 či Airbus A330/A340 neměl Boeing co do velikosti adekvátní protiváhu a B747 byl pro některé trhy příliš velký a nákladný. Původní úvahy o možném řešení zahrnovaly i pozoruhodnou studii dvoupatrové verze B767, kdy měla být na vršek trupu původní B767-300 přistavěna horní část trupu B757, posléze úvahy směřovaly k mnohem střízlivějšímu konceptu 767-X, což měl být letoun kombinující křídlo B767 s trupem o šířce na úrovni zmíněného MD-11. V roce 1988 byl koncept 767-X přepracován tak, že z původní B767 už nezůstalo ani křídlo a projekt posléze posloužil jako základ budoucí B777, zalétané v roce 1994.

 

Tím sice Boeing získal řešení v jedné z jím dosud nepokrytých kategorií letadel (a nutno podotknout, že úspěšně - B777 postupně doslova smetla z nebe své hlavní rivaly a až do nástupu A350 de facto neměla adekvátní konkurenci), nicméně s nástupem Airbusu A330-200 (který je zcela ojedinělým případem, kdy úspěšný letoun vznikl zmenšením původní verze -300) se objevila nová podkategorie letounu s kapacitou 250-350 míst a doletem nad 10 tis. km, o níž byl mezi dopravci včetně tradičních zákazníků Boeingu zájem a kde neměl americký výrobce co nabídnout. Jako nejschůdnější řešení se ukázalo pokusit se prorazit na trhu s letounem získaným ještě jedním prodloužením původní B767.

b767-400_txt2.jpg

Vznikla tím verze B767-400ER, s trupem prodlouženým o dalších 6,5 metru oproti verzi -300 (tedy již o 12,9 m = více než čtvrtinu oproti původní verzi -200), čímž bylo dosaženo zvýšení počtu sedadel až na úroveň konkurenční A330-200. Letoun dostal nové vnější části křídel podobné Boeingu 777 a z B777 byla využita i část avioniky. Výrazně modernizován byl i interiér, kde obkladové panely bočních stěn a stropní úložné prostory dostaly tvar elegantní "vlny" inspirované rovněž Boeingem 777 (řada zmíněných inovací byla posléze aplikována i na novější kusy B767-300).

 

Výsledkem byl stroj, který sice nabídl menší dolet než A330-200, zato však s lepší spotřebou paliva vzhledem k nabízené kapacitě. Jediné, v čem si A330 na tratích v rámci doletu B767-400 udržel výhodu, bylo celkové platící zatížení (tedy při srovnatelném počtu cestujících vyšší hmotnost dodatečného nákladu). Letoun si objednaly Delta Air Lines (jako náhradu za dosluhující stroje Lockheed L-1011 Tristar) a Continental Airlines (dnes součást United, jako náhradu za letadla DC-10). V důsledku krize letecké dopravy, následující po teroristických útocích v USA 11. září 2001, však další zákazníky pro nejvýkonnější a nejpokročilejší verzi B767 Boeing již nezískal a sám posléze přesunul těžiště svých zájmů v této kategorii letadel na vývoj zcela nového modelu, kterým se posléze stal B787 Dreamliner. Vyrobeno tak bylo jen 38 kusů. Není bez zajímavosti, že jeden z nich předváděl v roce 2000 Boeing přímo v Praze Českým Aeroliniím coby potenciální náhradu jejich tehdy již neodvratně zastarávajících Airbusů A310.

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

b767-400_banner.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 767

Loading...

Boeing 767

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 19.04.1915 se stalo...
19.04.1915
První let kanadského stíhacího stroje Avro Canada CF-100 Canuck.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »