Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Pratt & Whitney PW-4098, General Electric GE90-92B/94B/115B1, Rolls-Royce Trent 892 |
Datum prvního letu: | 3.11.1997 | |
Počet vyrobených letadel: | 693 | Stav k 24.3.2016, dosud ve výrobě |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 773 | 777, 77W |
Rozpětí křídel: | (m) | 64,80 | (původní verze 777-300 60,9m) |
Délka letadla: | (m) | 73,90 | |
Výška (na zemi): | (m) | 18,50 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 167 800 | (původní verze 777-300 160 500 kg) |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 351 500 | (původní verze 777-300 299 370 kg) |
Maximální počet cestujících: | 550 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 330 a 451 ve 2-3 třídách | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 14 500 | (původní verze 777-300 11 100 km) |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 905 |
Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí B777-300): |
Emirates (127), United Airlines (74), Cathay Pacific (65), Air France (41), Singapore Airlines (33), Qatar Airways (31), ANA (29) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Emirates, Air France, turkish Airlines, British Airways, KLM, Aeroflot, Air Canada, Korean Air, All Nippon Airways (ANA)… |
B777-300ER v nových barvách společnosti Air New Zealand.
Další informace:
Boeing 777-300 vznikl v roce 1997 prodloužením trupu původního typu Boeing 777-200 o úctyhodných 12 metrů. Záměrem výrobce bylo vyrobit letoun, který by byl srovnatelný co do kapacity a doletu s prvními verzemi čtyřmotorového Jumba Boeing 747-100/200, ale díky dvoumotorové konstrukci a o dvě generace modernějšímu designu by zmíněná starší Jumba dokázal nahradit s přinejmenším o 30% lepší ekonomikou provozu.
Od jara 2004 je zákazníkům dodávána vylepšená verze Boeing 777-300ER, která kromě tradičně zvýšené maximální vzletové hmotnosti umožňující nárůst zásoby paliva i při plném obsazení letadla dostala upravené křídlo s delšími konci, díky kterým bylo rozpětí letounu prodlouženo o téměř 4 metry na 64,8m (což bylo mimochodem více, než rozpětí tehdy aktuální verze -400 populárního Boeingu 747). Toto vylepšení zlepšilo vlastnosti letadla při vzletu a přistání a zhruba o 1,4% snížilo spotřebu paliva proti B777-300 s původní verzí křídla.
Boeing 777-300ER byl dlouho vůbec nejúspornějším letounem v přepočtu na nabízenou kapacitu, ve spotřebě paliva na sedačku jej nepřekonal dokonce ani mamutí Airbus A380 a teprve nejnovější modely řady Boeing 787 Dreamliner a Airbus A350 dokáží atakovat úroveň ekonomiky tohoto typu. I proto jde o celosvětově nejpopulárnější dálkové letadlo, využívané 39 dopravci, přičemž v březnu 2016 evidoval Boeing objednávky na dalších 165 letounů.
Navzdory neutuchající popularitě tohoto typu (v poslední době jej jako zcela nový zařadila do flotily například švýcarská společnost Swiss a v rámci zaváděcího provozu tyto letouny na jaře 2016 nasazuje i na lety z Curychu do Prahy) Boeing neusíná na vavřínech a již v roce 2011 oficiálně oznámil, že pracuje na nové generaci modelu 777 pod označením 777X. V listopadu 2013 v rámci aerosalonu v Dubaji odhalil konkrétní podobu nových "triple seven": měly být vyráběny dvě verze, přičemž větší pod označením Boeing 777-9 má mít délku 76,5 metru (tedy o 2,13 větší než současná B777-300 a dokonce větší než dosavadní nejdelší sériově vyráběný letoun Boeing 747-8) a menší, značená B777-8, má být dlouhá 69,5 (tedy pro změnu o více než 4 metry kratší než dnešní "třístovka"). Rozpětí křídel má v obou případech činit úctyhodných 71,3m, přičemž v konstrukci křídla se v mnohem větší míře uplatní uhlíkové kompozity. Nové budou motory, trup by měl být uvnitř mírně prostornější a inovací projde řada dalších částí letounu. B777-9 má nahradit Boeing 747-400, B777-8 má být nasazen na ultradlouhých tratích (což je zvláštní, protože jeho předchůdci v této roli - Boeing 777-200LR, AIrbus A340-500 a dále v historii třeba Boeing 747SP - se větší popularity na trhu nedočkali). S nástupcem menší B777-200 se v nové generaci nepočítá - jeho roli převezmou větší verze Boeingu 787 Dreamliner. Každopádně Boeing po zmíněném veletrhu v Dubaji registroval na novou generaci B777 již 259 objednávek: 34 od Lufthansy, 150 (!!) od Emirates, 50 od Qatar Airways a 25 od Etihad Airways. Dodávky prvních letounů se předpokládají v roce 2020. B777 je již dnes nejvíce vyráběným širokotrupým letadlem všech dob a vše nasvědčuje tomu, že díky nové generaci si tuto pozici udrží i nadále.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »