Rusko a Čína chtějí konkurovat Airbusu a Boeingu. Budou společně vyrábět letadlo pro dálkové tratě

3.10.2017

Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: ComacRusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac
Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac
Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: ComacRusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac
Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac
Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: ComacRusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac
Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac
Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: ComacRusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac
Rusko-čínský letoun pro dálkové tratě CR 929. Foto: Comac

Rusko i Čína začínají Boeingu a Airbusu přidělávat vrásky. Po nedávném představení letadel pro střední tratě, ruského MC-21 a čínského Comacu C919, se nyní obě země chtějí spojit při vývoji a výrobě letadla pro dálkové tratě. Bude se jmenovat CR929.

Ruská společnost United Aircraft Corporation (UAC) a Čínská civilní letecká společnost (COMAC) představily koncem září na Aviation Expo 2017 v Pekingu plány na vývoj a výrobu společného dálkového letounu nové generace.

Firmy se shodly na názvu CR 929. Základní verze tohoto širokotrupého letounu pro dálkové tratě bude označena jako CR 929-600, kromě ní se pak budou vyrábět také verze 929-500 (tzv. Junior verze) a 929-700 (tzv. Senior verze).

Základní verze (-600) bude disponovat podle konfigurace až 280 sedadly ve třech třídách, její dolet by měl být kolem 12 tisíc kilometrů. Junior varianta (-500) uveze až 250 pasažérů na vzdálenost až 14 tisíc kilometrů a největší verze -700 je projektována pro 300 cestujících v konfiguraci se třemi třídami, dolet 10 tisíc km. All-economy class verze by měla podle hlavního konstruktéra Chen Yingchuna uvézt až 416 cestujících. 

 


Čína a Rusko plánují společný letoun CR929. Zdroj: New China TV

 

Písmena v názvu symbolizují partnery projektu - C zastupuje Čínu, R reprezentuje Rusko. CR jsou zároveň dvěma prvními písmeny v názvu rusko-čínské společnosti CRAIC, která má realizaci projektu na starost a již obě země založily v květnu letošního roku. Číslice 9 v názvu pak má symbolizovat věčnost v pojetí čínské kultury. 

V současné době Číňané s Rusy připravili koncept rodiny CR 929 a stanovili požadované vlastnosti budoucího letadla. Nyní se projekt přesouvá na prkna konstruktérů. V Číně by se měl projektovat a vyrábět trup a letoun by se tu měl kompletovat, Rusové budou vyrábět křídla a ocasní plochy. Letadlo by mělo být z 50 % vyrobeno z kompozitních materiálů. 

Letoun by zpočátku měly pohánět motory Rolls-Royce, Čína a Rusko ale už podepsaly i dohodu na výrobu vlastních motorů pro celou rodinu CR929. Ty by měly být připravené pro testovánní v roce 2022, v roce 2027 by pak měl být ukončen certifikační proces. 

Výrobce předpokládá, že C929 bude zásobovat kromě ruského a čínského trhu především Asii a Tichomoří. Konkurovat bude C929 především Airbusu A330 a A350 a Boeingu 787 a výrobce se netají tím, že chce narušit hegemonii Airbusu a Boeingu v tomto segmentu. 

První let by C929 se měl uskutečnit v roce 2023, dodávky prvních strojů CRAIC plánuje zhruba na rok 2027. 

-fr-


 logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Rusko a Čína chtějí konkurovat Airbusu a Boeingu. Budou společně vyrábět letadlo pro dálkové tratě
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »