Technická závada GNSS

24.3.2017

Satelitní navigace v IFR i VFR létání 6.  Používáte při letu GNSS a dojde k poruše systému GNSS. Jak situaci řešit? Další ze série dvaceti výukových videí CaBilAvi (Capacity Building for Aviation) prezentujících možnosti využití GNSS (Globálních navigačních satelitních systémů) v letectví.


Technická závada GNSS. Zdroj: GNSS Centrum

Díl upozorňující na určité možnosti závady GNSS zařízení ukazuje, jak je možné takovou závadu vyřešit i jak se chovat, pokud ji vyřešit nelze. Je dobré být připravený na to, že každé technické zařízení může selhat. Podle zákona schválnosti to bývá v nejméně vhodném okamžiku. 

Satelitní navigace v letectví
”egnos”


Všechny díly seriálu najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.

Vzpomínám si na jeden VFR let za krásného počasí. Dobrý kamarád a pilot mě požádal, abych jej trochu zasvětil do přístrojových postupů. Nablýskané letadlo, vybavené pro lety podle přístrojů ještě v dobách, kdy GPS bylo v plenkách, je to nejlepší, co se pro takovou ukázku hodí. ADF i VOR přijímač fungují  stejně jako DME, a tak po vzletu z Benešova točíme na VOR VLM (Vlašim), VOR VOZ (Vožice) a zkoušíme nalétnout i Český Brod.

Vysílač Český Brod je sice vysílač rozhlasový, ale jako NDB funguje dobře, žlutá ručička ADF k němu neomylně míří. Jako bonus máme vysílání Českého rozhlasu ve sluchátkách. Nemohu nevzpomenout na letce 311. bombardovací perutě, kterým také navigátor čas od času naladil Prahu. Pak se jen zeptal kapitána, zda ji smí pustit do sluchátek celé posádce. Poslouchali Prahu, která hrála Wágnera a mluvila německy, ale pořád to byla Praha s nádechem domova. Nám dnes Praha mluví a hraje česky, a tak se zdá, že je vše v naprostém pořádku. 

Létání pomocí GNSS. Ilustrační foto: Pavel ValentaZoom gallery
Létání pomocí GNSS. Ilustrační foto: Pavel Valenta

Na frekvenci Praha Info se dovídáme, že je zrušeno CTR Čáslav, což mě okamžitě vede k myšlence letět nad Čáslav. Vždyť kdy můžete jen tak bez povolení letět nad naší nejproslulejší leteckou základnou? 

„Trefíš do Čáslavi?“ ptám se svého kolegy. Ten nejprve vztyčí ukazováček před sebe a pak jej sklopí k nádherné Garmin GNSS 260 připevněné na beranech. Zdviženým palcem mu naznačím, že je borec, a požádám jej, aby tam dal direkt Čáslav. Ale ouha! Přístroj jen hlásí prázdnou baterii. Zdá se to být nemožné, neboť je pevně připojen do palubní sítě. Měl by tedy dostávat proud jako všechny ostatní přístroje, které zjevně bezchybně fungují. Odběr proudu ze sítě i napětí nám ostatně ukazuje samostatný budík a vše se zdá být v naprostém pořádku. No nic, jsme přeci letci VFR a trefit z Českého Brodu do Čáslavi není zase až tak velká věda. 

Létání pomocí GNSS. Ilustrační foto: Pavel ValentaZoom gallery
Létání pomocí GNSS. Ilustrační foto: Pavel Valenta

Poté, co jsme se dostatečně nabažili výhledy na základnu bez Gripenů, přemýšlíme, co dál. Blíží se poledne a nám začíná kručet v břiše.

Jako správná destinace se jeví Mladá Boleslav, která nabízí hned několik možností. Vedle proslulé restaurace také občerstvení v bufetu Leteckého muzea Metoděje Vlacha. Také aeroklub má svého kuchaře. V tu chvíli neexistuje přitažlivější letiště než LKMB. „V Mladé Boleslavi jsem byl několikrát, to nebude problém,“ říká kolega. V databázi letišť si najdeme příslušnou letištní mapku a nabíráme kurz na západ.

„No, abych pravdu řekl, jsem zvyklý si nastavit OBS na příslušný směr dráhy, to mi umožní líp se orientovat ve směru na finále,“ říká kolega a podezřele se vrtá ve svém GNSS zařízení. Vyndá baterku, poklepává na display, ale bez úspěchu. 

Létání pomocí GNSS. Ilustrační foto: Pavel ValentaZoom gallery
Létání pomocí GNSS. Ilustrační foto: Pavel Valenta

„Tak Míšo, necháme toho, zavoláme do Boleslavi, zeptáme se na dráhu v užívání a jdeme na to!“ Snažím se kamarádovi rozmluvit opravárenské činnosti a vrátit ho zpět k pilotování letadla. Poslechne mě, musí poslechnout, protože Boleslav je už opravdu blízko. Dráha užívání je 16, my přilétáme kurzem zhruba 270°. Provedeme tedy jednoduchý briefing. Přiblížení chceme provést vstupem do 4. zatáčky a pak rovnou na finále. Žádný známý provoz a téměř neomezená dohlednost činí takový postup možným.

Sekce Pro piloty
”Flying

V naší sekci Pro piloty snadno najdete vše potřebné pro plánování letu v ČR i Evropě, pilotní tipy, slovník leteckých pojmů a mnohé další praktické pomůcky pro vaše létání.

Když začne kolega točit doleva, zdá se mi to o chvilku dřív, ale pohled na dráhu mě ujistí, že jsme přesně v ose dráhy. Trochu mě překvapují Míšovy pohledy do zhaslé obrazovky GNSS zařízení. Nemůže tam přeci nic vidět! „To víš, zvyk je železná košile... Vždycky tam mívám ten OBS a kontroluji, jestli letím ve směru fialové čáry,“ vysvětluje kolega. Tak se tedy pro kontrolu podívám na kompas. A sakra! Kompas ukazuje neomylně kurz 230°. Aniž bych se pilota ptal, mačkám knoflík rádia a vysílám: „....Boleslav Info, bude to změna, přistání na dráhu 23,  poloha na krátkém finále dráhy 23.“ 

Tak se nám díky závadě na GNSS zařízení podařilo přistát na jinou dráhu. Nestalo se nic. Žádný provoz v tu chvíli na dráze ani ve vzduchu nebyl, letiště je neřízené a volba dráhy je na úvaze pilota. Ale pilot měl původní úmysl přistát na dráhu 16. Naštěstí to nikdo neví...  

Aby se něco podobného nestalo i vám, je dobré se podívat na dnešní video projektu CaBilAvi výše. Jak systém GNSS fugnuje, se dozvíte ve videu pod tímto odstavcem. 


Co je EGNOS a jak funguje

Další díl seriálu o využití GPS v létání přineseme zhruba za týden. 

Pavel Valenta 

logo_fr_transp.jpg

eg.png

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Technická závada GNSS
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »