Autogyra Harolda F. Pitcairna

28.4.2016

Tak si výtvarníci představovali budoucí centrální dopravní uzel v New Yorku. Vírníky měly být ideálním personálním dopravním prostředkem. Tak si výtvarníci představovali budoucí centrální dopravní uzel v New Yorku. Vírníky měly být ideálním personálním dopravním prostředkem.
Tak si výtvarníci představovali budoucí centrální dopravní uzel v New Yorku. Vírníky měly být ideálním personálním dopravním prostředkem.
Vírníky přitahovaly i pozornost Hollywoodu. Italský pilot Tito Falconi představuje vírník hollywoodské hvězdě let třicátých, Jean Harlowové.Vírníky přitahovaly i pozornost Hollywoodu. Italský pilot Tito Falconi představuje vírník hollywoodské hvězdě let třicátých, Jean Harlowové.
Vírníky přitahovaly i pozornost Hollywoodu. Italský pilot Tito Falconi představuje vírník hollywoodské hvězdě let třicátých, Jean Harlowové.
O vírníky se ve třicátých létech zajímalo velmi intenzivně i americké námořnictvo.O vírníky se ve třicátých létech zajímalo velmi intenzivně i americké námořnictvo.
O vírníky se ve třicátých létech zajímalo velmi intenzivně i americké námořnictvo.
Zrekonstruovaný Pitcairn PA-18 bratrů Poseyových.Zrekonstruovaný Pitcairn PA-18 bratrů Poseyových.
Zrekonstruovaný Pitcairn PA-18 bratrů Poseyových.
Harold F. Pitcairn před Bílým domem
Harold F. Pitcairn před Bílým domem

Po dlouhá léta se jméno Harolda F. Pitcairna, amerického průkopníka vírníků, zdálo být téměř zapomenuto, stejně tak jako vírníky samotné. Neprávem, protože z Pitcairnových průkopnických prací čerpala celá generace konstruktérů jiného létajícího stroje s rotujícími nosnými plochami, historicky úspěšnějšího vrtulníku.

Počátky u Orvillea Wrighta

O vírníky se ve třicátých létech zajímalo velmi intenzivně i americké námořnictvo.
O vírníky se ve třicátých létech zajímalo velmi intenzivně i americké námořnictvo.
Harold Pitcairn se narodil v roce 1897 do rodiny bohatého průmyslníka Johna Pitcairna. Po otci zdědil nejen bystrého a inteligentního ducha, ale také celoživotní snahu posouvat hranice techniky vpřed.

Stal se jedním z těch, kdo byli od útlého věku očarováni novým odvětvím, letectvím. Když ve třinácti letech postavil svůj první experimentální model letounu, jeho otec mu vyhověl a Harold nastoupil jako učeň k společnosti Curtiss Aeroplane and Motor Company. V roce 1916 se pak začal učit létat v Curtiss Flying School v Newport News. Do leteckého života ho svým podpisem na závěr kurzu neposlal nikdo menší než Orville Wright.

Pitcairna zajímalo především praktické využití letectví ve společnosti a rodinné bohatství mu umožnilo věnovat se těmto myšlenkám skutečně velkoryse. V roce 1924 otevřel na rodinném pozemku v Bryn Athyn v Pennsylvánii letiště, které se ve Spojených státech stalo jedním z prvních civilních letišť v moderním slova smyslu. Bylo vybavené technickým a servisním zázemím, pilotní školou Pitcairn Aviation Inc. a nechyběla ani klubová budova pro Aero Club of Pennsylvania.

Takto vybavené letiště přitahovalo značnou pozornost a stojí za to poznamenat, že první podpis v knize leteckých návštěv na Pitcairn Field patřil jistému Charlesu Lindberghovi, jehož sláva měla ještě přijít. Ještě v témže roce přibyla do portfolia služeb i společnost Pitcairn Passenger Service, která dala později vzniknout slavným Eastern Airlines. 

Letecká pošta

Harold F. Pitcairn s Collierovou cenou před Bílým domem.Zoom gallery
Harold F. Pitcairn s Collierovou cenou před Bílým domem.
Dvacátá léta byla ve znamení rozmachu fenoménu letecké pošty a Pitcairn u této praktické aplikace letectví nemohl přirozeně chybět. Jeho podnikavý duch se však nespokojil s využíváním upravených válečných letadel a Harold se brzy rozhodl, že úspěch povede jedině přes novou konstrukci, optimalizovanou pro daný účel.

Z doby svého působení u Curtisse se velmi dobře znal s jistým Agnewem Larsonem, který mezitím nastoupil k firmě Thomas-Morse Aircraft na místo leteckého konstruktéra. Pitcairn Larsona přetáhl k sobě a začali s projekcí vlastních letadel. Prvním se stal model Pitcairn PA-1 Fleetwing, slávu si však o několik let později vydobyli především modelem PA-5 Mailwing a jeho následovníky. Mailwing byl velmi dobrý stroj, znamenal obrovský obchodní úspěch.

Tvořil jak flotilu vlastní Pitcairnovy společnosti, která postupně ovládla téměř všechny linky na východním pobřeží, tak byl i velmi úspěšně prodáván dalším provozovatelům poštovních linek. Na linkách U.S. Air Mail service se používal od roku 1927 až do ukončení činnosti na specializovaných poštovních spojích. Na tomto úspěchu se dalo stavět s dalšími modely letadel, ale již od roku 1925 Pitcairna fascinoval trochu jiný létací stroj, vírník.

Vírníky

Pitcairn s Larsenem se pustili do výzkumu problematiky rotujících ploch sami, zároveň však sledovali také výzkumné práce Juana de la Ciervy. Jeho práce a výsledky zaujaly zvídavou Pitcairnovu mysl natolik, že již v roce 1925 Ciervu kontaktoval a snažil se s ním navázat spolupráci. Posedlost vírníky nakonec vedla k tomu, že v roce 1928 zakoupil a nechal do Států přivézt vírník Cierva C.8W a o rok později dokonce od Španěla za 300 000 dolarů zakoupil licenční práva na výrobu vírníků ve Spojených státech včetně s tím spojených patentů. 

Text: Michal Beran
Foto: Pennsylvania History Archives, NASM, Underwood Archive

Celý článek věnovaný životu a dílu H.F. Pitcairna a vírníku PA-18 si můžete přečíst na stránkách 58 až 66 ve Flying Revue č.3/2016. Na stáncích je ke koupi od 28. dubna 2016. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členy Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde

 

Zoom gallery

  

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2016 > Flying Revue 3/2016 > Autogyra Harolda F. Pitcairna
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »