Mach 2,1 v 59 000 stopách. Concorde byl úžasný, říká jeho český pilot Lubor Obendrauf

23.11.2017

Ing. Lubor Obendrauf za berany Concordu. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueIng. Lubor Obendrauf za berany Concordu. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Ing. Lubor Obendrauf za berany Concordu. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Concorde Air France, ilustrační foto: Henrysalome, Wikimedia commonsConcorde Air France, ilustrační foto: Henrysalome, Wikimedia commons
Concorde Air France, ilustrační foto: Henrysalome, Wikimedia commons
André Turcat a Lubor Obendrauf v Toulouse v 90tých letech. Foto: Archiv L.ObedraufaAndré Turcat a Lubor Obendrauf v Toulouse v 90tých letech. Foto: Archiv L.Obedraufa
André Turcat a Lubor Obendrauf v Toulouse v 90tých letech. Foto: Archiv L.Obedraufa
Historicky první pilot Concordu André Turcat v kokpitu tohoto stroje. Foto: Archiv L.ObedraufaHistoricky první pilot Concordu André Turcat v kokpitu tohoto stroje. Foto: Archiv L.Obedraufa
Historicky první pilot Concordu André Turcat v kokpitu tohoto stroje. Foto: Archiv L.Obedraufa
V pilotní škole. Foto: Archiv L. Obendraufa  V pilotní škole. Foto: Archiv L. Obendraufa
V pilotní škole. Foto: Archiv L. Obendraufa
Na simulátoru letounu ATR 42/72 v rámci udržení návyků pilotáže velkých letadel. Foto: Archiv L.Obendraufa
Na simulátoru letounu ATR 42/72 v rámci udržení návyků pilotáže velkých letadel. Foto: Archiv L.Obendraufa
Přeškolování na Airbus. Foto: Archiv L. Obendraufa
Přeškolování na Airbus. Foto: Archiv L. Obendraufa
Přeškolování na Airbus. Foto: Archiv L. Obendraufa
Přeškolování na Airbus. Foto: Archiv L. Obendraufa
Se sportovním letounem Zlín Z-43. Foto: Archiv L. Obendraufa
Se sportovním letounem Zlín Z-43. Foto: Archiv L. Obendraufa
Se sportovním letounem Zlín Z-142. Foto: Archiv L. Obendraufa
Se sportovním letounem Zlín Z-142. Foto: Archiv L. Obendraufa
V kokpitu sportovního letounu. Foto: Archiv L. Obendraufa
V kokpitu sportovního letounu. Foto: Archiv L. Obendraufa

Lubor Obendrauf je dnes už bývalý dopravní pilot, v mládí se mu však podařil husarský kousek - jako jediný český pilot několikrát pilotoval legendu mezi dopravními letadly, nadzvukový Concorde. 

Jaké to je, být jediným Čechem, který kdy za letu seděl za berany Concordu?

Rozhodně velký zážitek, ale neprožíval jsem jej z pohledu jediného Čecha, ale z pohledu mladého adepta pilotní školy. Studoval jsem ve Francii a právě tam se mi příležitost pilotovat Concorde naskytla. Bylo to v první polovině 90. let, jednou v Toulouse a dvakrát v Paříži.

Kolik a v jaké pozici jste v tomhle letadle odlétal?

Celkem jsem na palubě Concordu Air France za letu strávil 17 hodin. Přitom jsem pod vedením kapitána-instruktora s letounem 3x odstartoval a 3x přistál. Šlo o výcvik posádek a nebo o technické lety např. po výměně avioniky, nešlo o lety s cestujícími.

Ing. Lubor Obendrauf je vypravěčská studnice. Přijdete poslechnout jeho povídání o zkušenostech z létání s Concordem na výstavě Báječný svět létání v pražském Karolinu. Beseda se koná ve čtvrtek 7. prosince 2017 v 15 hodin. 


Pilotem Concordu - teaser

Jaký nejsilnější zážitek jste si z Concordu odnesl?

Let při rychlosti Mach 2,1 ve výšce 59 000 stop, tedy cca 19,7km.

 

Báječný svět létání
”fr_int”

Unikátní výstava leteckých fotografií a videí Báječný svět létání 2017.

» Karolinum 1. – 15. 12. 2017
» 120 velkoformátových leteckých fotografií: USA, Aljaška, Karibik, Afrika, Austrálie a Evropa
» letecká videa z expedic Flying Revue
» Besedy: Martin Šonka a Petr Kopfstein, Lubor Obendrauf, Jan Smrčka
» Přednášky: Drony a my, Práva cestujících, Pilotem snadno a rychle
» Video prezentace: promítání a besedy s piloty expedic Flying Revue
» Artefakty: Trojsedadlo z legendárního Tu-154M OK-BYZ, které přivezlo v roce 1998 do Prahy z Nagana zlaté české hokejisty, Křídlo z Blaníka L-13 po přestavbě, Balónový koš
» Web: Báječný svět létání 2017

Těšíme se na setkání s vámi!

Jak byste srovnal pilotáž Concordu s pilotáží Airbusů?

Zcela nesrovnatelné, jde o zásadně jiné letouny. Jako dopravní pilot jsem létal napřed Airbus A300B4-200 u Air Inter, pak krátce obchodní Falcon 50 u jedné menší soukromé společnosti. Concorde dosedá na vyšší rychlosti a díky tomu je náraz na podvozek větší, než u jiných typů letadel.

Concorde má velmi citlivé řízení, ale jde si na to zvyknout, pomohou hodiny na pohyblivém simulátoru.

Co musel umět pilot Concordu navíc oproti pilotovi běžného podzvukového dopravního letadla

Musel se toho naučit daleko více – od teorie nadzvukového letu po zvládání různých havarijních situací ve velkých výškách a rychlostech. Dále musíte být schopni nahradit za letu palubního technika (systém přečerpávání paliva a řada jiných). Jinak jak říkal první pilot Concorde (a můj profesor) André Turcat: Concorde je náročný intelektuálně.

Co vám zkušenost s Concordem dala do další pilotní kariéry?

To, co nás učili instruktoři: myslet cca 150 metrů před letadlem, t.j. uvažovat v předstihu, co vše se může stát a být připraven klidně situace řešit.

Ovlivnilo vás to i lidsky?

Snad mi to přineslo více rozvahy a hledání alternativních řešení než jen jedno rychlé a pohodlné.

Máte ke Concordu emocionální vztah?

Ano, mám, Concorde je stále létající sen...

Ocitl jste se někdy „tváří v tvář“ i ruskému Tu-144?

Ocitl – v muzeích v Moninu u Moskvy a v německém Sinsheimu, kde jsme v kabině i natáčeli dokument, který v premiéře promítneme na výstavě Báječný svět létání. 

Jinak v pilotní kabině Tu-144 je více místa a to platí i o kabině cestujících.

Na co se mohou těšit posluchači vaší přednášky na výstavě Báječný svět létání?

Hlavně na to, že jim bude poprvé představena pilotní kabina, přístroje, i postupy za letu v češtině, to ještě nikdo předtím neudělal, alespoň ne takto v detailech. Už se těším na všechny posluchače!

Jan Dvořák 

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Aktuality > Historie & Letecké dny > Mach 2,1 v 59 000 stopách. Concorde byl úžasný, říká jeho český pilot Lubor Obendrauf
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

Báječný svět létání 2017

 

» Letecké fotky z expedic FR
» Besedy s piloty
» Vyhrajte letenku
» Letecké artefakty
» Více na webu výstavy  

Akce! Vánoční balíček:

FR 6/2016 je na stáncích!

Inzerce: 

..
12345

Živě z dráhy 06/24:

Novinka: Palubní desky

Inzerce

Reklama

Klíčenky pro piloty

Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Kalendárium:

Dne 15.12.2009 se stalo...
15.12.2009
První vzlet prototypu Boeingu B787 Dreamliner.
zavřít

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
12

Naši partneři:

..
12345