Falcon versus Fulcrum

21.12.2014

Lockheed Martin F-16 a MiG-29. Dva ze symbolů americké a ruské vzdušné síly. Ukončení studené války snížilo pravděpodobnost jejich střetu ve vzdušném souboji, ale umožnilo pilotům obou stran ozkoušet stroje protivníka. Jak si tedy oba stroje stojí?

Mezi nejrozšířenější a nejoblíbenější stíhací stroje na světě dnes patří americký typ F-16 a jeho ruský protějšek MiG-29. Právě tyto letouny chrání vzdušný prostor více než padesáti zemí a i v následujícím desetiletí budou nosným typem. Pojďme se podívat, jak vypadá jejich srovnání.

Malý, lehký, silný

V sedmdesátých letech začalo sovětské vojenské velení zvažovat stavbu nového typu, který by výrazně překonal právě dokončované americké „orly“ F-15, ale i zastarávající domácí MiG-21 a MiG-23. Oproti předchozím typům Sověti zdůraznili potřebu excelentní manévrovatelnosti pro blízký vzdušný boj i schopnost působit proti nízko letícím cílům. Projektu nového typu, který získal pracovní označení PFI (Perspektivní frontový stíhač), se ujala konstrukční kancelář Suchoj a aero a hydrodynamický institut CAGI. Letoun měl být rychlejší dvou Machů, měl unést nejméně 5000 kg výzbroje a měl být doslova napěchován moderní avionikou. Postupem prací velitelům došlo, že bude vhodnější práce rozdělit na dva typy, větší a těžší PFI, z nějž se později stal Su-27, a lehký PFI, který vyústil v MiG-29. První typ se stal protějškem F-14 a F-15, druhý přímo konkuroval F-16 a F-18.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »