Quest Aircraft Kodiak 100 Series II: Dříč do buše i pralesa

25.4.2019

Na přání je možné Kodiaka opatřit klasickými nebo obojživelnými plováky. Zde s plováky Wipline 7000.Na přání je možné Kodiaka opatřit klasickými nebo obojživelnými plováky. Zde s plováky Wipline 7000.
Na přání je možné Kodiaka opatřit klasickými nebo obojživelnými plováky. Zde s plováky Wipline 7000.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II.
Rozměrné nákladové dveře slouží i pro nástup cestujících.Rozměrné nákladové dveře slouží i pro nástup cestujících.
Rozměrné nákladové dveře slouží i pro nástup cestujících.
Meteoradar Quest Kodiaku.Meteoradar Quest Kodiaku.
Meteoradar Quest Kodiaku.
Stupačka v signaturním tvaru tlapy medvěda Kodiaka.
Stupačka v signaturním tvaru tlapy medvěda Kodiaka.
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II
Quest Aircraft Kodiak 100 Series II
Quest Kodiak s plováky Wipline 7000.
Quest Kodiak s plováky Wipline 7000.

Flying Revue 3/2019        Letoun, který neboří rychlostní rekordy, ale je neocenitelným pomocníkem v náročných podmínkách. Seznamte se s Quest Aircraft Kodiakem 100 Series II.

Příběh Kodiaku začal někdy kolem roku 1998, kdy dva přátelé z Idaha Tom Hamilton a David Voetmann začali přemýšlet o moderně konstruovaném letounu, který by splňoval náročné požadavky kladené na stroje sloužící u různých humanitárních organizací, pracujících často ve špatně dostupných koutech afrických a asijských džunglí.

Hlad po nových letadlech této kategorie se začal projevovat i v Kanadě a na Aljašce. První náčrtky letounu, který je dnes známý pod jménem Kodiak 100, prý vznikly na obyčejném ubrousku při společné večeři obou přátel. První myšlenky začaly postupně získávat konkrétní tvary a v roce 2001, když se podařilo zajistit potřebné počáteční financování, vznikla společnost Quest Aircraft Company. O rok později už byly k dispozici potřebné výrobní prostory, ve kterých v témže roce začala práce na prototypu zcela nového, moderně koncipovaného stroje. V roce 2004 došlo na zálet prototypu, v roce 2007 pak společnost obdržela certifikát FAA podle Part 23.

Po lepších i horších časech zakotvila nakonec společnost Kodiak pod křídly japonské společnosti Setouchi Holdings, součásti skupiny Tsuneishi. To dovolilo nejen rozšířit výrobní i vývojové prostory v centrále společnosti, ale i dokončit vývoj a certifikaci nové verze, která se pod označením Kodiak 100 Series II dostala na trh v loňském roce. Její uvedení bylo spojeno s řadou předváděcích akcí pro novináře a piloty, během nichž nastala příležitost zjistit, co Series II svým uživatelům přináší nového. 

Celokovový Kodiak se vyznačuje velmi solidním užitečným zatížením (zhruba 1600 kg, na plovácích pak zhruba o třetinu méně), které dokáže dopravit i na velmi obtížně dostupná letitě a „stripy“. Případně na ně dokáže dopravit až deset lidí (pilot + devět pasažérů). Výrobce se hned na začátku rozhodl pro turbovrtulový motor, jednak proto, že palivo Jet-A je zpravidla mnohem dostupnější než 100LL, a jednak i z důvodu jednoduchého provozu a vysoké spolehlivosti. Zvolená pohonná jednotka, Pratt & Whitney PT6A-34 s 4000hodinovým TBO, byla navíc v té době světově nejrozšířenější „single-stage“ verzí tohoto turbopropu, což zajistilo i velmi dobrou dostupnost servisu. 

Flying Revue 3/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16 ve Flying Revue č. 3/2019.

Časopis vychází 25. dubna 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

Kodiak je nabízen v celé řadě variant, od čistě nákladní až VIP s luxusně vybavenou kabinou. Ročně se nyní v továrně v Sandpointu v Idahu vyrobí zpravidla něco málo přes 30 letadel, která odsud míří do celého světa. Doménou Kodiaku jsou bezesporu Spojené státy a Kanada, přičemž největším a nejdůležitějším trhem mimo toto teritorium je Indonésie a Papua Nová Guinea, tedy oblasti, pro které byl stroj původně zkonstruován. Mnoho Kodiaků také našlo cestu do Brazílie, kde slouží za těžkých podmínek na krátkých stripech v deštných pralesech. V Evropě se jedná stále ještě o relativně vzácný stroj.

Kodiak jistě není strojem na lámání rychlostních rekordů, ale pokud potřebujete skvělý pracovní nástroj do náročných podmínek nebo univerzální stroj pro operace ze souše i z vody, nemusíte hledat příliš daleko. Zástupcem společnosti Quest v Evropě je německá firma Rheinland Air Service a Kodiak je k vidění pravidelně na každoročním aerosalónu ve Friedrichshafenu. 

Text: Roger Bailey

Foto: Quest Aircraft, Wipaire, Inc.  

  Zoom gallery

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2019 > Flying Revue 3/2019 > Quest Aircraft Kodiak 100 Series II: Dříč do buše i pralesa
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »