Rozbory nehod 11: Všichni to známe

23.7.2018

Videorozbory nehod AOPA 11.     Nehoda Piperu Arrow z listopadu 2007 ve státě Texas, USA, je obzvlášť politováníhodná - jejím viníkem je totiž nezodpovědný instruktor, který prováděl s žáky na palubě akrobatické prvky, které nebyly součástí výcviku. 

Hlavní údaje o letu:

Datum letu: 15. listopadu 2007

Letadlo: Piper PA-28R-200 Arrow, N55307

Plán letu: VFR navigační výcvikový let

Pilot/posádka: Instruktor a dva studenti. Instruktor měl pověst dobrého pilota s tou výhradou, že občas se studenty prováděl akrobatické prvky, které nebyly součástí osnovy. Vyšetřování ukázalo, že jeho studenti a kolegové věděli, že občas provádí i během výcviku výkruty, vývrtky a další akrobatické prvky, které vedly k namáhání letadla za stanovené limity (mimo obálku). Jednalo se současně o letadla, která nejsou pro akrobatické prvky vhodná/konstruovaná. 

AOPA videorozbory nehod
”fr_int”

Další AOPA videorozbor letecké nehody s komentářem Flying Revue vyjde 6. srpna 2018. Sledujte rubriku Rozbory nehod.

Den před daným letem požádala jiná instruktorka stejné letecké školy našeho instruktora, aby vzal jejího žáka na cvičný let k procvičení komunikace. Zároveň jej požádala, aby neprováděl žádné mimořádné manévry. Řekla to prý ale spíše z obav, aby student nezískal špatné návyky než z obav o bezpečnost.  

Meteo: Klidné počasí, dobrá viditelnost. 

Průběh letu:

Letadlo s instruktorem a dvěma studenty normálně odstartovalo na cvičný navigační let. Záznamy radaru pak ukazují několik rychlých klesání, při nichž letadlo získalo rychlost silně nad úroveň povolené manévrovací rychlosti. Při posledním manévru, který radar zachytil, pak letadlo vystoupalo do 11800 stop, pilot zřejmě potlačil a rychlost stoupla na 135 uzlů. Ve chvíli, kdy se začala snižovat, ztratilo se letadlo z radaru.  


Další informace 
nehodě letounu Piper PA-28R-200 reg. N55307
 najdete na webu AviationSafety.com.

Komentář:

Letecká videa FR
”fr_int”

Každý týden dvě letecké videopremiéry. Ve středu v 11 hodin video ze série Vzlety a přistání, v pátek série videí z Neobvyklá přistání.

Vyšetřování ukázalo, že řada kolegů našeho instruktora věděla o jeho časté nekázni, kdy prováděl akrobatické prvky dokonce i se studenty na palubě. Přestože někteří se vyjádřili kriticky, nikdo z nich neudělal nic proti tomu, aby náš instruktor s touto praxi skutečně skončil.  

Doporučení:    

  • To, že se jednalo o nedovolený hazard s životy studentů i svým vlastním, je zcela jasné. To hlavní, co lze doporučit, samozřejmě je to, aby nikdo – ani studenti ani piloti ani instruktoři neprováděli akrobatické prvky, pro které nejsou vycvičeni, pro které nepilotují vhodné letadlo a při kterých mají na palubě cestující. Samozřejmě je také nutné respektovat povolené hodnoty namáhání konstrukce letadla. 
Slovník leteckých pojmů FR  
Let VFR:   Let za podmínek viditelnosti. Tyto podmínky jsou definované minimální dohledností, výškou základny souvislých mraků a vzdáleností letadla od mraků. Dopravní letadla za podmínek VFR prakticky nelétají.  
Narazili jste na neznámý pojem? Hledejte vysvětlení v našem on-line Slovníku leteckých pojmů.  
  • To všechno určitě není nic překvapivého. Přesto ale určitě většina z nás zná z vlastní praxe pilota, který něco takového nebo jinou nekázeň opakovaně provádí. Nevšímat si toho, nebo se jen pousmát, může vypadat přátelsky, ale ve skutečnosti to je to nejhorší, co pro takového pilota můžeme udělat. Bude své kousky totiž opakovat a může dopadnout podobně jako pilot, o kterém je toto video a jehož nekázeň stála jak jeho vlastní život, tak životy dvou dalších mladých lidí. 
  • Je třeba najít vhodnou formu, jak lehkovážného kolegu dovést k tomu, že své kousky přestane provádět nebo si pro ně najde vhodnou platformu – například akrobatický výcvik a odpovídající letadlo. Není potřeba takového pilota "udávat", je ale potřeba mu vhodnou formou zabránit, aby létal nebezpečně.  

 -fr-

Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .

 

  gfbv.jpg

Flying Revue > Série & speciály > Archiv > Rozbory nehod (video) > Rozbory nehod 11: Všichni to známe
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2
 
 
  • Rozbory nehod 11: Všichni to známe
    Rozbory nehod 11: Všichni to známe
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2
 
 
  • Rozbory nehod 11: Všichni to známe
    Rozbory nehod 11: Všichni to známe
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »