26.2.2016
Nad většině Čechů a Slováků známým ukrajinským výrobcem letadel Antonov se po sedmdesáti letech existence zavřela voda. Značka Antonov odešla do historie.
Všechny divize koncernu Antonov jsou v insolvenci. Ukrajina sice vyvedla některé divize do státního podniku Ukroboronprom, žádné nové letadlo, které v názvu ponese jméno konstruktéra Olega Konstantinoviče Antonova, už světlo světa ale nespatří. Výše zmíněným obřím strojům ani v Česku populární "Andule" An-2 další sourozenci už nepřibudou, rozpracované projekty skončí v koši.
Tolik fakta. Co bude dál?
O skutečných důvodech, proč koncern zkrachoval, se spekuluje a zdá se, že tím hlavním problémem byla provázanost výroby i odbytu na Rusko. Napjaté vztahy mezi oběma státy se nejspíš promítly i sem. A protože Rusko zavřelo kohouty, byla jen otázka času, kdy koncernu zazvoní umíráček. Mluví se i o tom, že krach koncernu byl řízený, aby se Ukrajina zbavila ruského podílu v něm. Jsou to ale jen dohady, které jdou éterem, nelze je prokázat.
V rámci Ukroboronpromu, který sdružuje firmy působící v ukrajinském vojenském průmyslovém sektoru, by možná vyvedené divize Antonova v budoucnu mohly fungovat jako subdodavatelé některých západních partnerů, vlastní výrobní program celého letadla ale mít nebudou. Takže značka Antonov i dosavadní výroba letadel pod touto značkou končí.
Teoreticky by mohli mít západní výrobci zájem o technologie Antonova jako je výroba křídel velkých letadel nebo synchronizace protisměrných vrtulí, zájem o "upgrading" například An-70 nebo Ruslanu se ale očekávat nedá. Svého času dostal jak Boeing, tak Airbus příležitost účastnit se modernizace Ruslanu (Boeing) a An-70 (Airbus). Oba výrobci ale nakonec dali přednost vlastním projektům.
Složité časy by mohly nastat dosavadním provozovatelům větších Antonovů v souvislosti s očekávaným postupným zhoršováním dostupnosti náhradních dílů í díky pravděpodobnému nárůstu cen. Problém s náhradními díly se netýká Česka, jelikož jiný Antonov než už zmíněný An-2 u nás v provozu není a logistická podpora je už dávno na původním výrobci v podstatě nezávislá.
Jiří Žežula, Jan Dvořák
foto: information2share.com, aif.ru, antonov-an.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »