17.5.2019
Letiště Václava Havla Letečtí fanoušci ho mohou vídat nad Prahou vždy v letní sezóně už od roku 2016, a pokud využili jeho služeb na lince Praha - Soul, která právě slaví 15 let provozu, pak ho znají i zevnitř. Ostatním krátkou exkurzi po interiéru nejdelšího dopravního letadla světa B747-8i nabízí Flying Revue dnes.
B747-8i do Prahy létá v konfiguraci s kapacitou 368 míst ve třech cestovních třídách. V přední části hlavní paluby se nachází oddělená část se šesti oddělenými prostory Kosmo Suite pro nejmovitější klientelu. Na hlavní palubě se nachází 26 míst Prestige Suite, dalších 22 míst Prestige Suite nabízí horní paluba. Cestující v Prestige Suite mají k dispozici polohovatelná sedadla, která lze rozložit až do podoby lůžka.
Zbytek hlavní paluby představuje 314 sedadel ekonomické třídy, mezi nimiž jsou větší podélné rozestupy, než znají letečtí cestující z letadel na středních tratích. Interiér působí velice příjemně, za letu by měl být letoun v kabině pro cestující výrazně tišší, než předchozí typy B747. Malé "i" v názvu označuje verzi pro cestující (Intercontinental), cargo verze pak má za osmičkou písmeno "F" (Freighter). První přílet B747-8i Korean Air 1. července 2016 byl zároveň premiérou pasažérské verze na českém území. Během zimní sezóny je linka mezi Prahou a Soulem operována letouny Boeing 787-9 Dreamliner s kapacitou 269 míst.
B747-8i je i není největší dopravní letadlo světa. Co do počtu sedadel je na prvním místě A380, nejmladší B747 má maximální kapacitu nižší, je ale o 3,5 m delší (76,3 m B747-8i oproti 72,72 m A380). Osmička je tedy nejdelším dopravním letadlem světa. Delší než A380 je z dopravních letadel kromě B747-8 ještě A340-600 s délkou 75,36 m a B777-300 s délkou 73,9 m.
Vůbec nejdelším letadlem světa je ale 84 m dlouhý nákladní obr Antonov An-225 Mrija. Pro představu: ani jedno z letadel by se nevešlo celé na fotbalový stadion. Na délku ano, křídla by ale - třeba na stadionu Sparty Praha - obsadila i tribuny. Svislé ocasní plochy by pak vysoko čněly nad stadion (u B747-8i do výšky šestipatrového domu, u A380 ještě o dvě patra výš).
Linka Praha-Soul tento týden oslavila 15 let trvání. Zahajovací let přistál v Praze 15. května 2004. V té době byl na linku nasazen Airbus A330-200 s kapacitou 257 míst ve dvou cestovních třídách. V průběhu let nasadil Korean Air na pražskou linku různé typy dálkových letadel, mezi něž patří Airbus A330-200, Airbus A330-300, Boeing 777-200ER, Boeing 777-300ER a Boeing 747-400. V březnu 2014 byl na linku jednorázově nasazen dokonce Airbus A380. Další informace o typech letadel Korean Air najdete zde.
Oslavy, která se konala na Letišti Praha se zúčastnil J. E. Seoung-Hyun Moon, velvyslanec Korejské republiky v České republice, Martin Kučera, výkonný ředitel leteckého provozu Letiště Praha a Yeong Ho Choe, regionální manažer Korean Air pro Českou republiku.
„Přímá linka z Prahy do Soulu patří k nejdůležitějším a také k těm nejstarším dálkovým spojením z Letiště Václava Havla Praha. Za 15 let provozu letělo s leteckou společností Korean Air na této trase více než 1,3 milionu cestujících v obou směrech a v Praze se uskutečnilo přes 5 600 odletů a přistání letadel tohoto dopravce. Vzhledem k tomu, jak je Praha v Jižní Koreji populární, můžeme očekávat, že počet turistů z této země v následujících letech ještě poroste. I proto jsem rád, že se nám v březnu podařilo ve spolupráci s Cizineckou policií ČR, Korean Air a korejskou ambasádou uvést do provozu nový způsob pasového odbavení prostřednictvím e-gatů, který korejským turistům příjezd do České republiky usnadní,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
„Jsme velmi hrdí na to, že letos můžeme oslavit dva důležité milníky – 50 let od založení Korean Air a 15 let od zahájení přímých letů do Prahy. Zahájení pražské linky významně přispělo k rozvoji turismu a obchodu mezi Jižní Koreou a Českou republikou a pevně věřím, že tento trend bude pokračovat i v následujících letech. Praha je důležitá destinace v síti Korean Air, což dokládá i fakt, že na linku nasazujeme nejmodernější stroje z naší flotily,“ uvedl Yeong Ho Choe, regionální manažer letecké společnosti Korean Air pro Českou republiku.
Letní letový řád linky (*uvedené časy jsou místní)
Číslo letu | Dny provozu | Letoun | Trasa | Odlet* | Přílet* |
KE935 | PO, STŘ, PÁ, SO | B747-8i | Seoul (ICN) – Praha (PRG) | 12:45 | 16:55 |
KE936 | Praha (PRG) – Seoul (ICN) | 18:50 | 11:50+1 |
Letecká společnost Korean Air byla založena v roce 1969, letos tedy slaví padesát let existence. V roce 2018 přepravila více než 26 milionů cestujících a patří mezi TOP 20 světových leteckých společností. Denně provozuje více než 460 letů do 124 destinací ve 44 zemích na pěti kontinentech. Má flotilu čítající 167 letadel a zaměstnává více než 20 000 zaměstnanců po celém světě. Hlavní základnou Korean Air je nově otevřený terminál 2 na mezinárodním letišti Inčchon v Jižní Koreji. Korean Air je zakládajícím členem letecké aliance Sky Team.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »