Calidusem na Nordkapp I.

10.5.2016

Přerov 800 km za zády, pode mnou jižní pobřeží Švédska. Přerov 800 km za zády, pode mnou jižní pobřeží Švédska.
Přerov 800 km za zády, pode mnou jižní pobřeží Švédska.
Letiště Přerov. Připraven k letu, za zády přídavnou nádrž na 65 litrů.Letiště Přerov. Připraven k letu, za zády přídavnou nádrž na 65 litrů.
Letiště Přerov. Připraven k letu, za zády přídavnou nádrž na 65 litrů.
Zkouška neoprenu. Nedosáhnu na vypínače. Vezu jej tedy jen jako zátěž. Zkouška neoprenu. Nedosáhnu na vypínače. Vezu jej tedy jen jako zátěž.
Zkouška neoprenu. Nedosáhnu na vypínače. Vezu jej tedy jen jako zátěž.
Než opustím střední Evropu, stavuji se v Hildesheimu. Thomas Kiggen mě nechává letět ve svém Sharku. Než opustím střední Evropu, stavuji se v Hildesheimu. Thomas Kiggen mě nechává letět ve svém Sharku.
Než opustím střední Evropu, stavuji se v Hildesheimu. Thomas Kiggen mě nechává letět ve svém Sharku.
V jižním Švédsku přistávám na letišti Hoganas. Mají tu zajímavou sbírku ustřižených kravat. Co kravata, to první let pilotního novice. V jižním Švédsku přistávám na letišti Hoganas. Mají tu zajímavou sbírku ustřižených kravat. Co kravata, to první let pilotního novice.
V jižním Švédsku přistávám na letišti Hoganas. Mají tu zajímavou sbírku ustřižených kravat. Co kravata, to první let pilotního novice.
Na letišti Hoganas jsem letos první zahraniční návštěva. Na letišti Hoganas jsem letos první zahraniční návštěva.
Na letišti Hoganas jsem letos první zahraniční návštěva.
Svítání u jezera v Ludvice.Svítání u jezera v Ludvice.
Svítání u jezera v Ludvice.
Letiště Ludvika a Michael Wicander.Letiště Ludvika a Michael Wicander.
Letiště Ludvika a Michael Wicander.
Svanstein - večer po příletu.Svanstein - večer po příletu.
Svanstein - večer po příletu.
Večerní pohoda na padáku ve Svansteinu.Večerní pohoda na padáku ve Svansteinu.
Večerní pohoda na padáku ve Svansteinu.
S sobem Františkem a Rogerem ve Svansteinu.S sobem Františkem a Rogerem ve Svansteinu.
S sobem Františkem a Rogerem ve Svansteinu.
To jsme my - Nirvana Racing Team. Poslední den ve Svansteinu.To jsme my - Nirvana Racing Team. Poslední den ve Svansteinu.
To jsme my - Nirvana Racing Team. Poslední den ve Svansteinu.
Trasa expedice NordkappTrasa expedice Nordkapp
Trasa expedice Nordkapp

Kam až si s vírníkem můžu troufnout? Pokoříme společně 2 300 km od Přerova vzdálený legendární norský mys Nordkapp? Za ním není už nic, jen moře a led a ve směru na sever teprve za dalších 6,5 tisíce km nejbližší pevnina - Aljaška. 

Víc na sever po evropské půdě dojít nemůžete. Alespoň podle bedekrů je Nordkapp, čili Severní mys nebo chcete-li Davvenjárga nejblíž z celého území Evropy Severnímu pólu. Není to tak docela pravda - Nordkapp se nachází na ostrově, tedy se nemůže jednat o nejsevernější bod evropské pevniny, navíc hned sousední výběžek ostrova Mageroya zasahuje do Barentsova moře ještě o asi 1,5 km dál k severu. Ale co, Nordkapp je symbol, a já ho s Calidusem přeletěl. 

V Přerově jsem na zadní sedačku Calidusu naložil 65 litrovou přídavnou nádrž, takže v něm už nezbývalo moc místa na další zavazadla. Neoprén pro delší let nad mořem jsem si oblékl na sebe. Dá se to vydržet, ale zip vzadu tlačí, navíc moc nedosáhnu na vypínače, tak jde neopren zatím dozadu. 


Pavel Březina doletěl vírníkem Calidus až na nejsevernější bod Evropy

S nádrží na zadním sedadle má Calidus při osmi hodinách letu akční rádius 1200 km. Vyzkoušel jsem si to už při cestě na Slovensko (vzal jsem to přes Maďarsko) kde jsem testoval skutečný dolet a jak se bude přídavná 65 litrová nádrž chovat. Když jsem u toho, východní hranici Unie hlídají fest. Každé mé přistání policie kontrolovala nejméně jednou. To víte, maskovaný černý vírník….

Piloti s ustřiženou kravatou

Dnešní cíl je ale jiný - paramotorová výstava ve švédském Svansteinu na zamrzlém jezeře kousek za polárním kruhem. Objednávám si tedy počasí na Švédsko - tlakovou výši s větrem nejprve z jihu, jihovýchodu, který se později nejlépe změní na slabý severní vítr. Akceptuji mraky a slabé přeháňky nad Dánskem. Dle mého pozorování stálý jev. Roztáčím vrtuli a nabírám směr severzápad. Pavel Khain s celou partou z Nirvana racing teamu vyrazili s dodávkou naloženou paramotory už v úterý ráno, já jim dávám den fóra a vyrážím až ve středu.

Calidus

Dvoumístný vírník (na trhu od roku 2009) s uzavřenou vyhřívanou kabinou a samonosnou konstrukcí ze skelných a uhlíkových vláken. Délka x šířka x výška: 4,8 m x 1,7 m x 2,7 m; Průměr rotoru: 8,4 m; Cestovní rychlost: 160 km/h; Maximální rychlost: 185 km/h; Minimální rychlost: 30 km/h; Délka startu: 50 - 70 metrů (v sólo obsazení); Délka přistání: do 30 metrů; Vytrvalost: až 5 hodin; Motory: Rotax 912 ULS (100 hp) nebo Rotax 914 UL Turbo (115 hp) oba motory s reduktorem 1:2,43; Spotřeba: 12 - 14 l/h (Natural 95); Více zde.

Cestou se stavuji v Hildesheimu v Autogyru, u našeho dvorního dodavatele vírníků, a nemůžu odolat nabídce zalétat si tu v předváděcím slovenském ultralightu Shark, který tu německým zákazníkům nabízí Thomase Kiggen. Rychlost a ovladatelnost Sharku je ohromující, ale my paramotoráři vyměníme rychlost postupu za výhled a odolnost vůči nepřízním počasí. 

V jižním Švédsku přistávám na letišti Hoganas. Mají tu zajímavou sbírku ustřižených kravat. Co kravata, to první let pilotního novice.
V jižním Švédsku přistávám na letišti Hoganas. Mají tu zajímavou sbírku ustřižených kravat. Co kravata, to první let pilotního novice.

Druhý den razím k severu. Po dvou a půl hodinách přistávám na letišti Hoganas ve Švédsku, kde jsem si domluvil tankování. Příjemné prostředí a výborní lidé. Zvou nás v létě na návštěvu a nabízí 20 lůžek v areálu letiště a bezplatnou půjčovnu kol pro piloty. Co mě ale fascinovalo, byla nezvyklá sbírka ustřižených kravat. Od počátku klubu tady mají zvyk, že při prvním sólovém letu má žák na sobě kravatu. Tu mu po úspěšném zvládnutí letu ustřihnou a s fotkou a jmenovkou umístí do síně slávy.

Nad Švédskem: nekonečné lesy a jezera

Odtud pokračuji po pobřeží k Goteborgu. Pěkně mi to ubíhá, pouze u letiště Angelholm mě nechává řídící kvůli hustému provozu 10 minut kroužit, než mě pustí po mé pobřežní trase dál. Potom nabírám směr od pobřeží a pokračuji po centrálním Švédsku. Nekonečné lesy, jenom občas přetnuté prašnou cestou, jezera. Ostatně to byl důvod, proč jsem si před letem narychlo pořídil a zaregistroval SPOT - družicový GPS messenger.

Druhý díl reportáže Pavla Březiny s názvem Calidusem na Nordkapp II. najdete zde.

Ten vysílá každé 2,5 minuty polohu a přesně mapuje moji trasu. Musím se přiznat, že ani tady, ani později v severním Norsku jsem neměl pocit žádného ohrožení. Vírník s jeho krátkým výběhem je s to na trase téhle cesty přistát bezpečně všude (samozřejmě kromě přeletu moře). SPOT by zajistil, že bych byl - třeba z nekonečných plání Laponska - brzy zachráněn. Moje žena Jana si ze mě sice dělala legraci, že bych měl SPOT vždycky po přistání ihned vypnout, jinak bude vědět o každém mém kroku, ale já jsem rád, že tohohle nového přítele mám.

Přerov 800 km za zády, pode mnou jižní pobřeží Švédska.
Přerov 800 km za zády, pode mnou jižní pobřeží Švédska.

Mířím na letiště Ludvika severně od Stockholmu. Nedaleko bydlí můj kamarád a náš první paramotorový dealer ve Švédsku, Jarda. Jaké je ale moje překvapení, když po příletu na letiště jako hned druhého člověka potkávám starého známého z Dubaje. Je jím Michael, syn Petera Wicandera. S Peterem, švédským dealerem Autogyra, jsem před 10 lety poprvé letěl vírníkem a s jeho synem jsme se loni prolétli v otevřeném MTO Free kolem Burj Al Arab v Dubaji. Slovy klasika – svět je malý a o ledajaká překvapení nebývá nouze.

Svítání u jezera v Ludvice.
Svítání u jezera v Ludvice.

Jarda od paramotorů přešel na větší letadla, a teď si pořídil krásný dům s velkou dílnou u jezera nedaleko Ludviky. Vedle domu má ideální startovačku pro vírníky. Proto se tu pár hodin věnujeme výcviku. Jde mu to dobře a zvu ho tedy k nám do Přerova, aby si licenci v naší škole FlyWay licenci dodělal.

Přistání na jezeře a létání padákem na večerním nebi

Po obědě podávám letový plán na letiště Pajala, nejblíž ke Svansteinu. Ve 13 hodin vyrážím, mám to ještě dlouhých 900 km. Počasí bylo dle objednávky přesně dodáno. Pouze v této fázi mi 20 km vítr ze severu trochu zkracuje vyhlídky na večerní let s paramotorem. Užívám si ale přelet Švédska a nikam nespěchám. Nádherná krajina. Překvapivě na tuhle roční dobu byla příroda až sem už jarní. První známky sněhu a zamrzlá jezera se objevují až v Sundsvallu.

Po 6 hodinách letu mi chybí do cíle už jen půl hodinka. Sweden control mi hlásí, že v době mého příletu bude už letiště v Pajale zavřené a protože je oploceno, těžko se po přistání odtud dostanu. Domlouvám si tedy, co jsem stejně chtěl udělat - změnu letového pánu a přistání přímo na jezeře ve Svansteinu. Ve Švédsku, podobně jako u nás, je možno přistát mimo letiště se souhlasem majitele pozemku. Ujišťuji tedy řídícího, že se jedná o oficiální a schválenou akci a plocha je k tomuto účelu schválena.

Svanstein - večer po příletu.
Svanstein - večer po příletu.

Přilétám na místo. Ačkoliv je už 8 večer, je ještě poměrně světlo. Všude kolem létají padáky a já jsem ohlášen a očekáván. Ukončuji tedy letový plán ze vzduchu a spouštím pro tento účel namontovaný smoke system a předvádím krátce obratnost vírníku. Později se dostane i na předvedení slétanosti s padákem, na kterém létá Joerg Maas - náš racing pilot z Německa.

Pivo, sauna a polární záře

Jiný kraj, jiný mrav - žádný chléb a sůl, ale pivo. Tím mě zachraňuje Řezňa ihned po přistání. Jenom si loknu, protože si chci ještě před setměním zalétat s padákem. Po půl hodince v okolí městečka a nutné návštěvě vrcholu kopce, kde ční nápis v hollywoodském stylu, teprve s chutí dopíjím pivo a už se těším na společnou večeři a saunu.

Trasa expedice Nordkapp
Trasa expedice Nordkapp

Švédi sice nepoužívají na uvítanou chléb a sůl, ale zato mají soby. Já na cestu beru malé slivovičky od Jelínka - tradiční to Valašský nápoj - a uzené. To jsem ovšem rozdal a snědl cestou s kamarády už dřív. Proto je potřeba najít místní zdroje.

Náhodou (nebo cíleně) se seznamuji s Rogerem. Ten létá na našem paramotoru Nirvana Rodeo a dělá sobí klobásky, sušené maso a jiné dobroty. Ročně zpracuje až tisíc těchto zvířat. Symbolicky se tedy fotíme s místním sobem Františkem. Ten necítí žádné ohrožení a statečně s námi pózuje.

Od Rogera se také doslýchám podrobnosti o našich Rodeích pracujících v severní části Švédska při nahánění sobích stád. Každý honec obsluhuje několikatisícové stádo a po skončení sezony prý Rodeo nechá jednoduše ležet přikryté v lese u stromu.

Na začátku další honecké sezony přijde s baterkou a benzinem, nastartuje a pokračuje v práci. Teď jsme tenhle model na našich stránkách nazvali dělník vzduchu - možná i pod tímto dojmem. Tak až si budeme chtít jít zalétat na sever, stačí jenom padák a Rodeo už si nějaké najdeme.  

Další den od rána létáme na padácích. Moje objednávka sluníčka a bezvětří těší všechny účastníky sletu. Dokonce naše Nirvána vystoupení – slétanost pěti padáků - probíhá po poledni a nijak to s námi nepere. Překvapivá jsou čísla: 63 účastníků z 9 zemí a 13 národností. Nejdále cestují Francouzi, 3 500 km jedna cesta. To už je jako na americkém Beach blastu v Panama city na Floridě. Sem účastníci cestují z Kanady a 5 000 km vzdálenost nebývá výjimkou.

Mise Nordkapp

- Uletěná vzdálenost: 5 700 km
Doba letu na trase: 41 hodin
Spotřebováno: 680 l paliva
Spotřeba na hodinu: 16 l
Spotřeba na 100 km: 8,3 l
Vzdušná rychlost: 160-170 km/h
Průměrná ground: 140 km/h
Dní na cestě: 6
Celkem navštívených zemí (včetně Česka): 10

Změna plánu? Proč ne

Nejsem zrovna aktivní v médiích jako je Facebook, ale z Ludviky jsem na něm zveřejnil fotku a po večeři čtu komentář od kamaráda, který mi přeje hezké počasí až na Nordkapp. Ejhle! V mapě zjišťuji, že už mi zbývá pouhých 500 km na sever. Výstava ve Svansteinu končí, zítra je neděle, počasí je neskutečné - no, neleťte tam. Na internetu žjišťuji, co je třeba pro let do Norska. Jenom klasický letový plán, to vypadá lákavě. Finální rozhodnutí ale padne až večer v sauně.

Domorodci nás volají ven, ať se jdeme na něco podívat. Šok. Úžasný. Polární záře jako z knížek. Barvy se mění až po brčálově zelenou, a ty obrazce! A k tomu ještě dva padáky, teď, hodinu před půlnocí, létají nad našimi hlavami. Kdybychom neměli celou výbavu sbalenou ve vozíku na odjezd, asi bych se neudržel. Co vím ale jistě, že dál na sever MUSÍM.

O tom ale až příště. 

Pro Flying Revue Pavel Březina

Zoom gallery

Flying Revue > Expedice > Skandinávie 2016 > Calidusem na Nordkapp I.
Loading...

Skandinávie 2016

Loading...

Skandinávie 2016

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »