Co dělat, když se objeví za letu námraza na letadle

5.10.2017

Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueNámraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueNámraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueNámraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue

Pilotní tipy 5 - námraza   Léto je pryč, brzy se začnou objevovat první mrazíky, a i když ve vyšších nadmořských výškách se může námraza na letadle tvořit i v létě, hodí se možná právě teď si připomenout, jak takovou situaci řešit.

Pokud se dostanete do situace, že se vám začne objevovat námraza na letadle a vy nemáte odmrazování, je to vážná situace, na kterou je třeba okamžitě reagovat. Nejdříve se námraza objeví obvykle na nýtech a překvapivě i na náběžných hranách. Poté se pak námraza může velmi rychle rozšířit i po ploše křídla, na vrtuli i čelním skle.

Pilotní tipy
”Flying

Další pilotní tipy si můžete přečíst v naší rubrice Pilotní tipy v sekci Pro piloty.

Další let ovlivňuje námraza negativně celkem čtyřmi cestami: snížením vztlaku, zvýšením odporu letadla, zvýšením váhy letadla, snížením tahu. Tato kombinace se může stát, a to velmi rychle, vražednou.

Již při prvních známkách námrazy je třeba reagovat okamžitě. Podle situace zvažte tyto možnosti: otáčka o 180o, sklesat, vystoupat, vybočit. Tyto manévry lze samozřejmě kombinovat – otáčka/vybočení s klesáním nebo stoupáním. Záleží ale také na terénu pod vámi, které z těchto manévrů můžete využít a které ne – pokud letíte pár set stop nad vrcholky hor, tak klesání asi nepadá v úvahu. Pokud letíte např. pod TMA nějakého letiště, tak nepadá v úvahu stoupání (a někde je to kombinace obojího!

Na toto je dobré myslet už při plánování letu, případně během něj, když se riziko námrazy objeví. Pokud o nebezpečí námrazy víte napřed, pak je nejvhodnější si příslušně upravit trasu tak, abyste měli možnost manévrovat – tzn. neletět těsně nad horami, nepodlétávat TMA bez možnosti stoupat atd.

Během kteréhokoli z manévrů sledujte stále vaši vzdušnou rychlost (IAS) a porovnávejte ji s vaší aktuální pádovou rychlostí. Myslete také na to, že pokud se objevuje námraza na křídlech, může vám zamrznout také pitotova trubice a/nebo karburátor. Nezapomeňte tedy ihned zapnout ohřev karburátoru a pokud máte ohřev pitotovy trubice, tak samozřejmě i ten. Pokud ohřev pitotky nemáte, je potřeba počítat s tím, že vám přístroje (především rychloměr) přestanou ukazovat správné hodnoty. V takové situaci se samozřejmě letět dá, ale nesmíte se tím nechat zaskočit a musíte vědět, jak to řešit – držet stejné otáčky motoru ve vodorovném letu, sledovat ground speed na GPS atd. 

Námrazu v každém případě berte velmi vážně a pokud to lze, snažte se jí vyhnout. 

-fr-

Zoom gallery

Zoom gallery

Flying Revue > Pro piloty > Pilotní tipy > Co dělat, když se objeví za letu námraza na letadle
.

 

FR 6/2016: Již brzy!

Živě z dráhy 06/24:

Novinka: Palubní desky

Novinka: Kalendáře 2018

Klíčenky pro piloty

Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Inzerce: 

..
12345
Reklama

Kalendárium:

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
12

Naši partneři:

..
12345