19.2.2020
Ve dnech 6.2. - 19.2. se tým ve složení Zdeněk Němec, Martin Štěpánek, Tom Zidek a Peter Wicander s letadlem Phoenix - OK XAA 54, vybaveným elektrickým pohonem, zúčastnil akce First Winter Electric Flight, která se konala na území Švédska (Sveg) a Norska (Roros).
Phoenix připraven k testovacím letům na letišti Hedlanda ve Švédsku
Testování "elektrického" létání na severu Evropy přineslo několik zajímavých momentů a po pravdě i několik historických prvenství a to zásluhou právě našeho českého týmu.
WPD na jezeře Funäsdalssjön (SWEDEN)
Jedno z nich byl například první přelet elektrického letadla přes hranice Švédska - Norska v zimním období, za teplot kolem -5°C a rovněž první vzlet a přistání letadla s elektropohonem na zamrzlém jezeře.
Letadlo Phoenix na norském letišti Rosos
Jedním ze zajímavých poznatků zimního testovacího létání bylo také to, že například elektropohon letadla při teplotách vzduchu několik stupňů pod nulou Celsia, pracoval mnohem efektivněji. Jinými slovy, že pilot na testovaných letech spotřeboval přibližně o 3 % méně energie, než je tomu v obvyklých místních povětrnostních podmínkách, tedy v plusových teplotách vzduchu.
Další podrobnosti o FWEF a létání s letadly s elektrickým pohonem, přineseme v časopise Flying Revue.
Autor: Zdeněk Němec
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »