3.1.2020
Autonomní systémy Autonomní systémy v letecké i pozemní dopravě zatím řešily především vize a komfort. Systém Emergency Autoland společnosti Garmin je určen k záchraně života v nouzové situaci ve všeobecném letectví - dokáže bezpečně přistát i s letadlem, jehož pilota postihl kolaps a není s to stroj ovládat.
Situace, kdy pilot malého letadla zkolabuje a letoun se stává neovladatelným, není častá, ale vyloučit ji nelze a stává se. Posledním mediálně známým případem byla situace, kdy zkolaboval instruktor během první letové lekce s žákem v Cessně 150 v australském Perthu v září loňského roku. Tehdy žák s pomocí řídícího letového provozu dokázal bezpečně nouzově přistát, když je ale v letounu pilot sám nebo s ním letí nepoučený laik, je situace nanejvýš vážná. Nový systém s názvem Emergency Autoland společnosti Garmin ji však řešit dokáže i v takovém případě.
Jediné, co musí cestující vědět, je, kde se nachází aktivační tlačítko systému. Tlačítko Emergency Autoland je umístěné pod sklopnou krytkou v horní části přístrojové desky, aby bylo dobře dostupné především spolucestujícímu, ale i pilotovi. Pokud ho stisknete, systém přebírá veškerý dohled nad letadlem a začne s cestujícím komunikovat.
V první řadě vyšle řízení letového provozu nouzový signalizační kód 7700 - mayday a dispečerovi i cestujícímu ohlásí, že převzal ovládání letounu. Následně vyhodnotí situaci, ve které se letadlo nachází - analyzuje pozici letounu, výšku nad terénem, okolní terén včetně překážek. Poté podle stavu paliva a meteorologických podmínek vytipuje nejbližší dostupná letiště a nejvhodnější z nich podle provedené analýzy vybere pro přistání.
Garmin Autoland v akci. Zdroj: Avweb YouTube Channel
Systém rovněž převezme do správy všechny dotykové displeje a cestujícímu zobrazí pouze jednoduché instrukce doprovázené hlasovými pokyny včetně pokynů pro navázání komunikace s dispečerem řízení letového provozu. Vše v jednoduché grafice v kombinaci s hlasovým vedením.
K vybranému letišti se pak letoun přibližuje s využitím dat z GPS. Jestliže letadlo ke správnému průběhu přiblížení potřebuje delší čas, Autoland automaticky vystoupá a udržuje optimální rychlost a výšku. Následně letoun navede na osu vzletové a přistávací dráhy, vysune klapky a podvozek, rozsvítí přistávací světla a po dosednutí letadlo zabrzdí a vypne motor. Po zastavení pak cestujícího naviguje i k bezpečnému opuštění letadla. Letadlo zůstává stát na dráze, kam k němu dorazí záchranářské týmy - další řešení situace je na nich.
Systém se může aktivovat i automaticky, pokud letoun podle něj začne vykazovat nestandardní chování. Je-li pilot v pořádku, může systém jednoduše deaktivovat a opět plně převzít řízení.
„Vize a vývoj prvního systému Autoland pro všeobecné letectví na světě byl pro Garmin přirozeným krokem ve vývoji. Úroveň autonomních technologií už tak pokročila, že jsme museli uznat, že je naší odpovědností použít tyto stavební kameny k vyvinutí této technologie," řekl Phil Straub, výkonný viceprezident společnosti Garmin.
Autonomí Autoland - promo video Garmin. Zdroj: Garmin
Počet proměnných, se kterými se systém jako Autoland musí za letu vypořádat, je ve srovnání s těmi, které musí řešit autonomní automobil ve městě, relativně malý, proto v Garminu považují certifikační proces, který právě probíhá v FAA, spíše za formalitu a očekávají, že na trh Autoland uvedou v letošním roce. V počátku ho budou montovat jako součást G3000 do nových letounů Piper M600 SLS a Cirrus Vision Jet, za příplatek by mohl být domontováván i do již vyrobených letadel se zabudovaným systémem G3000. Cenu zatím Garmin nezveřejnil.
Jan Dvořák
Zdroj: Garmin.com, Aviationtoday.com, Techcrunch.com, Endgadet.com, Avweb.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »