11.1.2019
VTOL letouny pro městský provoz Přesun městské a příměstské dopravy do vzduchu je zase o krok blíže. Společnost Bell představila v Las Vegas už celý model svého VTOL (vertical take-off and landing) taxi Bell Nexus.
Konvertoplán Bell Nexus se šesti překlopnými rotory společnost ukázala na právě probíhajícím veletrhu CES 2019 v Las Vegas (před rokem zde představila jen kabinu bez rotorů). Zatím se jedná o nefunkční prototyp, Bell ale plánuje toto létající taxi schopné přistání a vzletu z plochy o velikosti 12x12 metrů uvést do reálného provozu v první polovině dvacátých let. Vzlet probíhá vertikálně, po dosažení letové hladiny se rotory překlopí o 90 stupňů a začnou zařízení udílet energii pro dopředný pohyb. Stroj pro pět osob - čtyři cestující a pilota - bude poháněn hybridním elektrickým pohonným systémem, měl by být tedy relativně tichý, což je pro městský provoz poměrně zásadní činitel.
Bell plánuje zahájení letových zkoušek do roku 2023, testovat chce stroj ve spolupráci s obyvateli Fort Worth v Texasu, kde firma sídlí. (Mimochodem, právě zde Martin Šonka loni v listopadu získal titul mistra světa v AirRace.) Podle serveru engadget.com už Bell jedná s FAA o vývoji příslušné legislativy, aby technologicky dnes již reálný projekt mohl fungovat i v souladu s leteckými předpisy a bezpečně pro cestující i pro aglomeraci, v níž se bude pohybovat.
„Vzhledem k tomu, že prostor je na úrovni terénu již omezen, musíme řešit dopravní problémy ve vertikální dimenzi – tedy tam, kde má budoucnost mobilita na vyžádání v pojetí společnosti Bell," řekl Mitch Snyder, prezident a generální ředitel společnosti Bell. „Průmysl již nějakou dobu očekával uvedení našeho leteckého taxi, proto je Bell na tuto chvíli velmi pyšný. Věříme, že model, který byl navržen s ohledem na náš strategický přístup k budování této infrastruktury, povede k úspěšnému nasazení Bell Nexus po celém světě," dodal.
Letecká doprava v nízkých letových hladinách na krátké vzdálenosti v městské zástavbě nebo v příměstském prostoru je zdá se nevyhnutelná a pokud se podaří vyřešit všechny její technologické, legislativní, bezpečnostní a ekonomické aspekty, můžeme první homologované létající taxi čekat v řádu jednotek let. Výhody jsou zřejmé a souvislost s klasickou leteckou dopravou v podobě rychlého a komfortního přesunu na letiště, jež se obvykle nachází na okrajích velkých měst, se nabízí sama.
Létající zařízení Nexus vyvíjejí společnosti Bell, Safran, EPS, Thales, Moog a Garmin, přičemž Bell vyvíjí stroj konstrukčně, Safran má na starost hybridní pohonné systémy, společnost EPS poskytne systémy pro ukládání energie a společnost Thales dodá hardware a software systému řízení letu (FCC). Řídící letové systémy vyvíjí Moog, Garmin pak avioniku.
Bell není jediný, kdo podobné létající zařízení vyvíjí. V pokročilém stadiu se nachází projekt Vahana společnosti Airbus, který již loni na jaře absolvoval první vzlet, stejně jako konvertoplán německého start-upu Lilium, s tím, že jak Vahana, tak Lilium by měly být stroje plně autonomní.
Jan Dvořák
Zdroj: Bell, Engadget.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »