28.5.2019
Letecká doprava - zavazadla Číslo 24,8 miliónu vypadá a první pohled hrozivě. Na druhou stranu, jedná se jen o zlomek z celkového počtu 4,27 miliard přepravených zavazadel a jen 5 % z oněch necelých 25 miliónů se skutečně ztratilo. Kde se vlastně zavazadla ztrácí? Více o tom náš spolupracovník Roman Orlík z centrály IATA v Ženevě.
Kolik se ve světě v roce 2018 přepravilo zavazadel, kolik se jich zatoulalo a kolik skutečně ztratilo. Zdroj: IATA
Patříte k těm cestujícím, kterým se v roce 2018 zpozdilo, ztratilo, či bylo poškozeno jedno z 25 milionů zavazadel? Máte nebo chtěli byste mít kontrolu nad tím, kde se právě váš luxusní Samsonite nachází? A kde se zavazadla "ztrácejí" nejčastěji? Těch 25 milionů je opravdu velké číslo. Ale když jej porovnáme z počtem všech cestujících, kteří v roce 2018 leteckou dopravu využili, což je 4,36 miliardy lidí, s celkovým počtem přepravených zavazadel, což je 4,27 miliard kufrů či tašek, pak se ukáže, že jen 5,5 zavazadla na 1000 cestujicich se zatoulalo, kam nemělo. A jen 5 % z těchto zavazadel se ztratilo úplně. Zbytek svým majitelům aerolinky a jejich partneři doručili domů (viz obr. výše).
Podíl takto "mishandled" zavazadel se každoročně snižuje, od roku 2007 se tento podíl snížil o celých 47 %, což mělo pozitivní dopad na náklady aerolinek, které za zpoždění a dopravu musí platit nemalé částky. Aby se tyto náklady redukovaly a navíc se zvýšil servis cestujícím, musely aerolinky a jejich partneři jako letiště, IT společnosti, vlády či čelní správa investovat do technologií, které pomáhají sledovat jednotlivá zavazadla, optimalizovat procesy při jejich nakládání a manipulaci a zjistit, kde dochází nejčastěji k problémům. Ukázalo se, že 46 % všech zavazadel se zpozdí při transferu, 16 % při problémech na odbavení (check in), 16 % při nakládací proceduře a 9 % tvoří problémy, které souvisí s restrikcemi letadla, či s problémy při celní deklaraci. Dále to jsou potíže se štítkem (baggage tag) při příletech.
Počet cestujících roste, počet zatoulaných zavazadel se přesto snižuje. Zdroj: IATA
IATA samozřejmě hraje v této oblasti důležitou roli a naši členové - letecké společnosti - pracují na tom, aby byli schopni dodržovat nařízení Rezoluce 753, která process "sledování zavazadel" upravuje.
Cestující jistě ocení, že nové technologie, jako RFID, umožňují poskytovat informace v reálném čase a snížit tak míru stresu cestujících a zvýšit šance na "nalezení" jejich zavazadla. Z 80 % cestujících, kteří odbavili svá zavazadla (nejčastěji jedno), jich 26 % bylo schopno sledovat na mobiliních aplikacích, kde se zavazadlo nachází. Tito cestující pak v průzkumech potvrdili, že by uvítali, kdyby v reálném čase na své mobily dostávali informace, kde se zavazadlo nachází, kdy bude na páse v příletové hale a jak a koho kontaktovat v případě, že došlo ke zpoždění.
Takové služby pak možná budou pro vás zásadní, když se budete rozhodovat, kterou aerolinku zvolíte pro vaši příští obchodní cestu či let na dovolenou.
Ze Ženevy zdraví Roman Orlík
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »