29.5.2017
Dlouho očekávaný první let ruského letounu MC-21, jenž je v očích mnohých konkurentem B737 a A320, proběhl v neděli 28. května 2017 nad Irkutskem, vstupní bránou na Bajkal a sídlem výrobce letounu, společnosti Irkut Aviation Plant.
První let letounu MC-21-300 pojmenovaného po leteckém konstruktéru A. S. Jakovlevovi provedený rychlostí 300 km/h v nadmořské výšce 1 000 m trval 30 minut, což je méně, než je obvyklé. Důvody výrobce neuvedl. Například čínský COMAC C919, který absolvoval svůj první let jen nedávno, letěl po dobu 80 minut. Je pozoruhodné, že MC-21 je prvním velkým ruským letadlem zkonstruovaným a vyrobeným po rozpadu Sovětského svazu.
První let MC-21. Zdroj: UAC Russia
Letový plán zahrnoval kontrolu stability a ovladatelnosti během letu, provedeno bylo simulované přiblížení a průlet nad přistávací a vzletovou dráhou. "Let proběhl v normálním režimu," prohlásil po přistání kapitán letu Oleg Kononenko a dodal, že „neexistují žádné překážky, které by mohly zabránit pokračování testů". „Všechny provozní režimy a systémy letadla fungovaly bez závad,“ doplnil ho druhý zkušební pilot Roman Taskajev. Celý záznam události můžete sledovat zde.
Oleg Demčenko, prezident společnosti Irkut Corporation považuje neděli za „historický den pro náš tým, který MC-21 stvořil," uvedl. "Jsem šťastný, že mohu prohlásit, že první let MC-21 byl úspěšně dokončen." Není ostatně divu. Uvedení do provozu bylo původně bylo naplánováno už na rok 2012, projekt ale nabral zpoždění a v provozu by se měl letoun objevit až v roce 2018. Roll-out proběhl v červnu 2016, včera ruský výrobce panenským letem dokončil další etapu prenatálního vývoje letadla.
Rusové si dělají naděje, že po MC-21 bude globální poptávka. „Očekáváme, že v příštích 20 letech vyrobíme a prodáme kolem 15 000 nových letadel," zdůraznil prezident společnosti United Aircraft Corporation (UAC), která bude s letouny obchodovat, Jurij Sljusar. "Jsem si jistý, že letecké společnosti naše nové letadlo ocení".
MC-21-300 |
Kapacita (2 třídní konfigurace) | 163 sedadel (16 business + 147 economy) |
Max. vzletová hmotnost | 79 250 kg |
Max. užitečné zatížení | 22 600 kg |
Dolet | 6 000 km |
Dimensions | |
Length | 42.2 m |
Wing span | 35.9 m |
Height | 11.5 m |
Podle ruského místopředsedy vlády Dmitrije Rogozina je k dnešku evidováno 185 objednávek, většina z nich od ruského národního dopravce Aeroflot. Rusové pojímají letoun i jako politikum, ruská média jeho vlastností vychvalují. "Letoun MC-21 je vybaven inovativní ergonomickou pilotní kabinou, vysoké nároky na komfort a ekonomickou efektivitu letadla přinesly pokročilá technická řešení v aerodynamice, vývoji motorů i v úrovni avioniky. Letoun MC-21 je lepší než stávající protějšky, pokud jde o letové technické vlastnosti a účinnost," uvedl dnes například server Ruaviation.com.
Zlepšení letových vlastností by mělo přinést například křídlo letou vyrobené z kompozitů, ostatně kompozity mají v konstrukci letadla více než 30% podíl. Poprvé v historii výroby ruských letadel nabízí výrobce volbu pohonných jednotek. MC-21 může být vybaveno buď ruskými motory PD-14 společnosti United Engine Corporation, nebo kanadskými Pratt&Whitney PW1400G. Motory nové generace mají podle výrobce sníženou spotřebu paliva, nízkou hlučnost a emise. Letoun by podle Ruaviation.com měl mít o 15-20% nižší provozní náklady než konkurence, s tím, že onu konkurenci server nespecifikuje.
Úzkotrupý letoun MC-21 se bude vyrábět ve dvou variantách - zkrácené MC-21-200 se sedadly pro 132-165 cestujících a standardní MC-21-300 s 163-211 místy. Cena MC-21 se pohybuje okolo 80 milionů dolarů.
Jan Dvořák
Zdroj: Aerotime.aero, Ruaviation.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »