12.3.2019
Letiště Václava Havla Rozšíření Terminálu 2 a s tím související úpravy venkovního prostoru před ním přinesou cestujícím více možností, jak na letišti zaparkovat. Ukážeme vám návrhy na řešení okolí Terminálu 2. Realizovat by se měly do čtyř let.
Architektonické řešení nového veřejného prostoru před rozšířeným Terminálem 2 zahrnuje dva nové parkovací domy, nový páteřní spojovací objekt a tzv. Plazu, tedy venkovní prostor před budoucím terminálem. Návrhy řešení vzešly z otevřené architektonické soutěže, které se zúčastnilo šest ateliérů z České republiky i ze zahraničí. Jako vítěze porota ocenila studio D3A.
V parkovacích domech se počítá s dostatečnou kapacitou nabíjecích stanic pro elektromobily, robotické parkování pomocí autonomních mechanismů a pokročilé IT technologie ke sledování obsazenosti a k zajištění bezpečnosti. Samotné dispoziční řešení parkovacích domů variabilně směřuje k budoucímu rozvoji carsharingu.
„Na Letišti Praha by v budoucnu měly proběhnout rozsáhlé stavební úpravy, které výrazně změní jeho podobu. Celková přeměna dopravního řešení v okolí terminálů, dostavba Terminálu 2 a realizace nových objektů a přilehlých veřejných prostranství bude znamenat jednu z největších investic do nové infrastruktury za posledních více než deset let,” říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
Nové řešení areálu u Terminálu 2 Letiště Václava Havla. Obr. Letiště Praha
Nové řešení areálu u Terminálu 2 Letiště Václava Havla. Obr. Letiště Praha
Společně s Parkovacím domem A a B vznikne tzv. Skywalk a Plaza. Skywalk je nový objekt propojující v ose Aviatické ulice stávající i nově plánované objekty. Třípodlažní stavba bude sloužit jako komunikační tepna mezi terminály a dalšími budovami. V jejím návrhu se však také počítá s možným vznikem obchodů, restaurací a jiných pronajímatelných prostor.
Plaza je naproti tomu koncipována jako předprostor Terminálu 2 a Aviatické ulice. Vzniknou zde nové veřejné plochy, které by měly obsahovat také velké množství zeleně. Zároveň by se toto veřejné prostranství mělo stát vzorem pro další venkovní prostory letiště.
Součástí nových parkovacích domů bude v přízemí umístěný terminál veřejné a charterové autobusové dopravy. Budovy budou z větší části nahrazovat stávající parkovací kapacity a vzniknou v místech současného parkoviště PB Economy a parkovacího domu PA Smart, které budou zrušeny. „Nové budovy parkovacích domů naplňují dlouhodobý záměr zastavovacího plánu Letiště Praha. Věřím, že přispějí k modernizaci parkovacích služeb a zároveň zvýší komfort a bezpečnost cestujících,“ doplňuje Václav Řehoř.
V následujících měsících bude tým složený ze zástupců Letiště Praha a oceněných ateliérů pracovat na dokončení a rozvinutí studie na základě připomínek a dodatečných požadavků. Následovat bude projektová příprava na parkovací dům B, dotčená část plazy se bude projektovat v letech 2019 až 2021. S výstavbou prvního parkovacího domu by mohlo Letiště Praha začít mezi roky 2021 až 2023.
Návrhy si můžete kromě ve fotogalerii tohoto článku až do 11. června 2019 prohlédnout i přímo na letišti. Výstava se nachází ve spojovacím objektu mezi oběma terminály a je situována do veřejné části letiště, může ji tedy navštívit i široká veřejnost. Vystavené vizualizace ukazují budoucí podobu veřejného prostranství před Terminálem 2, který se po rozšíření a změnách organizace pohybu cestujících stane centrálním místem letiště.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »