20.4.2020
Letiště Praha má v posledních dvou týdnech provoz na úrovni několika procent normálu.Tato skutečnost i přání vidět a zachytit letiště Praha bez provozu nás s fotografem Tomášem Vocelkou dovedlo ve středu 8. dubna k rozhodnutí, že bychom letiště přeletěli a celý průlet zachytili na sférické kameře i na fotografiích.
Příjezd na Letiště Praha - foto Jiří Pruša
Parkoviště, Terminál 1 a řídící věž Letiště Praha - foto Jiří Pruša
Kryté parkoviště PC Comfort - foto Jiří Pruša
Místo pro kuřáky a chodník před Terminálem 1 - foto Jiří Pruša
Aby o nás řídící letového provozu na věži v Praze věděli, podal jsem hned ve středu večer na čtvrtek v 10.00 hodin VFR letový plán z Příbrami do Slaného s průletem CTR letiště Praha přes vstupní bod Sierra a dále přes bod Tango a pak přes body Alfa a Bravo na letiště Slaný.
Ve čtvrtek jsme před desátou dojeli na letiště v Příbrami, udělali předletovou prohlídku letadla, umístili kameru a přesně v 10 hodin jsme vzlétli. Asi v 10.15 jsme byli už nad Berounem, tzn. v bodě Sierra. Přeladil jsem na frekvenci Praha Radar a požádal o povolení vstupu do řízeného prostoru Letiště Praha ze Sierra na Tango. V té chvíli se ale zrovna prováděla kalibrace ILS, a tak nás řídící musel nechat 20 minut vyčkávat. Ten čas jsme využili k průletu nad nedalekým letištěm Bubovice, které jsem během průletu natočil pro záznam do naší webové video databanky, kterou se chystáme pro čtenáře Flying Revue zprovoznit do konce dubna a která bude obsahovat téměř dvě stovky českých letišť a téměř všechna letiště v Rakousku.
Prázdné nástupní můstky Terminálu 1 - foto Tomáš Vocelka
Kolem 10.40 jsme se vrátili nad Beroun a řídící služby Praha Radar nám dal povolení vstupu do CTR. Řídící stanoviště Praha Věž nás za chvilku také potěšil, když nám dal instrukce „po bodu Tango pokračovat přes letiště na bod Alfa a dále Bravo.
Letadla zaparkovaná na nepoužívané dráze 04/22 - foto Tomáš Vocelka
S jídlem roste chuť a taky jsme pro naše diváky chtěli připravit co nejzajímavější video, a tak jsem trochu neskromně ještě poprosil o možnost udělat nad letištěm „třistašedesátku doprava“. Za plného provozu bych si něco takového rozhodně netroufnul ani vyžádat, ale nyní jsme to povolení opravdu dostali asi minutu před příletem nad terminály letiště. Tomáš cestou zběsile fotil letadla zaparkovaná na dráze 04/22, já jsem komunikoval s věží a držel povolenou výšku 2000 stop i stanovenou trasu letu. Pak jsme se už dostali nad prázdné terminály a já jsem nasadil na tu třistašedesátku, jejímž středem byla řídící věž letiště Praha. Jak se nám to celé podařilo, můžete vidět na videu i fotografiích. To video si můžete kurzorem nebo u aktivních obrazovek prsty natáčet, jak potřebujete. Podobné to bude i s videí z českých a rakouských letišť.
Pohled na stojánku „Sever“ se zaparkovanými letadly - foto Tomáš Vocelka | Nástupní ostrůvky a provozní plocha Terminálu 1 - foto Tomáš Vocelka |
Po triumfální třistašedesátce jsme přeletěli hlavní dráhu letiště 06/24 a pokračovali dál na body Alfa a Bravo. Za dalších pár minut jsme přistáli na travnatém letišti Slaný.
Detail aplikace Sky Demon zobrazující letiště Praha s dráhami 06/24 a 13/31 i nepoužívanou dráhou 04/22 i navigační body Tango (jižně od letiště) a Alfa (severně)
Zde je vidět aktuální dráha našeho letu podle záznamu GPS i s „třistašedesátkou“ kolem řídící věže
V příštím čísle Flying Revue, které vychází už za týden najdete speciální aktuální článek věnovaný problematice letecké dopravy v době koronaviru. Článek je doplněný také řadou dalších zajímavých fotografií.
Autor: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »