9.3.2023
22. února roku 1925 vzlétl Geoffrey de Havilland z továrního letiště společnosti de Havilland Aircraft Company ve Stag Lane v Londýně k prvnímu letu s novým dvouplošným letounem DH.60 Moth, c/n 168 (později registrovaným jako G-EBKT).
Prototyp DH.60 (G-EBKT) v původním zbarvení / Foto: BAE
Nový DH.60 byl de Havillandem vyvinut z většího dvouplošníku DH.51 podle formule, kterou konstruktér považoval za ideální pro budoucí soukromé majitele sportovních letounů. Takový stroj měl mít dvě sedadla, dostatečně objemný zavazadlový prostor, být praktický, s pokud možno příznivou pořizovací cenou a rovněž nízkými náklady na provoz a údržbu. Už při prvních letech se ukázalo, že de Havilland měl při návrhu velmi šťastnou ruku. Letové vlastnosti byly vynikající.
Cpt. Geoffrey de Havilland v době působení u RAF Foto: RAF Museum
Moth byl dvoumístný dvouplošník dřevěné konstrukce, měl překližkou potažený trup a plátnem potažené nosné a řídící plochy. Užitečným prvkem konstrukce byla skládací křídla, která měla majitelům umožnit hangárovat letoun v mnohem menších prostorách.
Prototyp DH.60 (G-EBKT)
U de Havillandů si byli dobře vědomi kvalit letounu a jeho dalšího potenciálu, bylo však třeba je prodat letecké sportovní veřejnosti. Dne 29. května 1925 uskutečnil známý pilot Alan Cobham, který v té době působil jako de Havillandův testovací pilot, let s prototypem z Croydonu do Curychu a zpět za 14 hodin a 49 minut. Cobham se ním také zúčastnil tehdy velmi populárního britského leteckého závodu King´s Cup, ale kvůli počasí byl donucen provést bezpečnostní přistání těsně před cílem. V jednom z dalších závodů se však umístil na druhém místě.
G-EBKT v Paříži během závodů / Foto: sbírka I. Pujmana
Prototyp Mothu G-EBKT byl krátce používán v továrně jako
demonstrátor a 26. března 1926 byl prodán Sophii C. Elliot Lynn. Ta
se s Mothem zúčastnila v srpnu 1926 mezinárodní soutěže
lehkých sportovních letadel „Tour de France des Avionettes“na
pařížském Concours d'Avions Economiques. Tam už ale prototyp
létal v novém, světle modrém zbarvení. Jednalo se o soutěž, které
se mimo jiné zúčastnil i československý tým s letouny Avia. V
celkové klasifikaci obsadila paní Elliot Lynn sedmé místo.
Album britského týmu ze závodů v Paříži / Foto: Flight/ sbírka I. Pujmana
V roce 1927 byl G-EBKT prodán Londýnskému aeroklubu. Letoun havaroval 21. srpna 1927 v Dennis Lane, Stanmore, v hrabství Middlesex, přičemž pilot a cestující utrpěli zranění. Letoun byl následně odepsán.
De Havilland postavil 8 předsériových a 31 sériových letounů DH.60 Moth poháněných motory ADC Cirrus. Celkově pak bylo ve Stag Lane bylo vyrobeno 595 exemplářů letounů DH.60 všech variant.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »