3.10.2017
Rusko i Čína začínají Boeingu a Airbusu přidělávat vrásky. Po nedávném představení letadel pro střední tratě, ruského MC-21 a čínského Comacu C919, se nyní obě země chtějí spojit při vývoji a výrobě letadla pro dálkové tratě. Bude se jmenovat CR929.
Ruská společnost United Aircraft Corporation (UAC) a Čínská civilní letecká společnost (COMAC) představily koncem září na Aviation Expo 2017 v Pekingu plány na vývoj a výrobu společného dálkového letounu nové generace.
Firmy se shodly na názvu CR 929. Základní verze tohoto širokotrupého letounu pro dálkové tratě bude označena jako CR 929-600, kromě ní se pak budou vyrábět také verze 929-500 (tzv. Junior verze) a 929-700 (tzv. Senior verze).
Základní verze (-600) bude disponovat podle konfigurace až 280 sedadly ve třech třídách, její dolet by měl být kolem 12 tisíc kilometrů. Junior varianta (-500) uveze až 250 pasažérů na vzdálenost až 14 tisíc kilometrů a největší verze -700 je projektována pro 300 cestujících v konfiguraci se třemi třídami, dolet 10 tisíc km. All-economy class verze by měla podle hlavního konstruktéra Chen Yingchuna uvézt až 416 cestujících.
Čína a Rusko plánují společný letoun CR929. Zdroj: New China TV
Písmena v názvu symbolizují partnery projektu - C zastupuje Čínu, R reprezentuje Rusko. CR jsou zároveň dvěma prvními písmeny v názvu rusko-čínské společnosti CRAIC, která má realizaci projektu na starost a již obě země založily v květnu letošního roku. Číslice 9 v názvu pak má symbolizovat věčnost v pojetí čínské kultury.
V současné době Číňané s Rusy připravili koncept rodiny CR 929 a stanovili požadované vlastnosti budoucího letadla. Nyní se projekt přesouvá na prkna konstruktérů. V Číně by se měl projektovat a vyrábět trup a letoun by se tu měl kompletovat, Rusové budou vyrábět křídla a ocasní plochy. Letadlo by mělo být z 50 % vyrobeno z kompozitních materiálů.
Letoun by zpočátku měly pohánět motory Rolls-Royce, Čína a Rusko ale už podepsaly i dohodu na výrobu vlastních motorů pro celou rodinu CR929. Ty by měly být připravené pro testovánní v roce 2022, v roce 2027 by pak měl být ukončen certifikační proces.
Výrobce předpokládá, že C929 bude zásobovat kromě ruského a čínského trhu především Asii a Tichomoří. Konkurovat bude C929 především Airbusu A330 a A350 a Boeingu 787 a výrobce se netají tím, že chce narušit hegemonii Airbusu a Boeingu v tomto segmentu.
První let by C929 se měl uskutečnit v roce 2023, dodávky prvních strojů CRAIC plánuje zhruba na rok 2027.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »