Výuka ovládání GNSS při VFR letu již v základním výcviku?

19.4.2017

Satelitní navigace v IFR i VFR létání 8.  Díl GNSS Academy upozorňuje na to, že osnovy základního výcviku PPL nebo LAPL nepočítají příliš s využitím GNSS navigace.


Další díl výukových videí projektu CaBilAvi. Video: GNSS Centrum

Jde o klasickou ukázku toho, jak technologie předbíhají úředně stanovené postupy, v tomto případě osnovy výcviku. Ačkoliv s využitím radionavigace se při základním výcviku počítá, pro správné používání GNSS zařízení zatím příliš prostoru v osnovách není.

Satelitní navigace v letectví
”egnos”


Všechny díly seriálu najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.

Projekt CaBilAvi se snaží tento nedostatek odstranit. Do projektu jsou zapojeny nejen některé letecké školy včetně prestižního CATC (Czech Aviation Training Centre),  ale také Ústav letecké dopravy na Fakultě dopravní ČVUT či Žilinská univerzita v Žilině. Na projektu se ovšem podílí také celá řada zahraničních subjektů.

Prvním krokem byl pochopitelně detailní rozbor stávajících osnov výcviku. Nově byl sestaven seznam potřebných dovedností a znalostí, které pilot potřebuje k úspěšnému a účelnému využívání GNSS navigace. Dalším krokem bylo porovnání potřeb, které vyplynuly z předchozí fáze, se současnými osnovami příslušných výcviků. Cílem je doplnění o kapitoly týkající se GNSS navigace a upravení počtu povinných letových hodin v jiných částech výcviku tak, aby konečný povinný nálet byl stejný́ jako před změnou. Dále pracovní skupina doporučuje osnovu rozšiřujícího výcviku pro piloty, kteří již jsou držiteli licence pilota.

 obr. U všech nových VFR letadel hraje dnes GNSS navigace prim. Foto Pavel Valenta
obr. U všech nových VFR letadel hraje dnes GNSS navigace prim. Foto Pavel Valenta

Sekce Pro piloty
”Flying

V naší sekci Pro piloty snadno najdete vše potřebné pro plánování letu v ČR i Evropě, pilotní tipy, slovník leteckých pojmů a mnohé další praktické pomůcky pro vaše létání.

V případě základního výcviku PPL jde hlavně o hodiny, které jsou v současné době věnované klasické radionavigaci. Například navigace pomocí NDB se již téměř nepoužívá, takže správnou úpravou je možno osnovu výcviku zmodernizovat. Zmodernizovat je ostatně potřeba i osnovy výcviku ULL. Pohledem do kokpitu moderního ULL se lze snadno přesvědčit, že GNSS, byť mnohdy na necertifikovaném zařízení, bývá hlavní navigační pomůckou těchto sportovních létajících zařízení.

Pokračováním projektu je rovněž úprava osnov přístrojového výcviku, o které se dozvíme v následujících dílech seriálu. V právě prezentovaném videu CaBilAvi je shrnuta dosavadní činnost věnovaná letům VFR a základnímu výcviku. Ve videu na konci článku se můžete podívat, co je EGNOS a jak funguje.    


Co je EGNOS a jak funguje. Video: GNSS Centrum

Text a foto: Pavel Valenta 

Zoom gallery

d.png

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Výuka ovládání GNSS při VFR letu již v základním výcviku?
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 31.10.1956 se stalo...
31.10.1956
Námořní letoun Douglas R4D "Que Sera Sera" se sedmičlennou posádkou se stal prvním letounem, který přistál na Jižním pólu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »