25.1.2016
Menší revoluce v dopravním létání, zejména na středních tratích, právě přiletěla s Airbusem A320neo. S cestujícími poprvé poletí v barvách Lufthansy.
A320neoDruhé nejprodávanější proudové dopravní letadlo všech
dob, českým leteckým cestujícím důvěrně známá A320, je po takřka
třiceti letech od prvního letu i přes modernizaci spuštěnou v roce
2006 za zenitem a tak Airbus přichází s novinkou, která se v
nejbližších hodinách nebo dnech od vydání tohoto článku vznese k
nebi poprvé s cestujícími na palubě.
Zástupci Lufthansy přebírají první A320neo
Stane se tak v barvách německé Lufthansy, která stroj s výrobním číslem 6801 a německou imatrikulací D-AINA slavnostně převzala ve výrobním závodě Airbusu v Hamburku ve středu 20.ledna a o dva dny později ho přivítala na mateřském letišti ve Frankurtu nad Mohanem. O prvním letu s cestujícími na palubě se spekuluje. Na internetu se objevila informace, že první let s pasažéry by se měl uskutečnit dnes do Hamburku, zatím se ji ale nepodařilo ověřit.
Třistadvacítka nové generace zůstává samozřejmě u fly by wire ovládání, v tomto směru se neděje nic zásadního. Progresivita tkví především ve zcela nových motorech Pratt & Whitney. Odtud také dvojvýznamový přídomek "neo". Evokovat má pochopitelně "novost", zároveň však v sobě skrývá zkratku výrazu "new engine option", tedy "volba nových motorů". Ty ušetří svému majiteli až 15% paliva, a to je hodně. Aerolinky na to slyší, celkem Airbus v prosinci 2015 evidoval už 4471 objednávek letadel z rodiny A320neo.
Přílet první A320neo v barvách Lufthansy do Frankfurtu 22.ledna 2106Motory mají výrazně větší průměr, takže letadlo působí
opticky štíhlejší a vyšší. Motory jsou také nejzřetelnější na první
pohled viditelnou změnou a jsou tišší než ty, s nimiž Airbusy
létaly dosud. Dva a půl metru dlouhé winglety na koncích křídel,
jimž v Airbusu říkají kvůli podobě se žraločí ploutví sharklety a
jež nahradily původní malé trojúhelníkové winglety, vyzkoušeli
konstruktéři už v roce 2011 na vůbec prvním prototypu A320.
»Technické a další podrobnosti o A320neo si přečtěte zde.
Modernizovaný interiér působí navzdory zvýšené kapacitě schránek pro uložení zavazadel nad hlavami cestujících (tzv. binů) prostornějším a vzdušnějším dojmem. Vnitřní šířka trupu 3,7 metru, v níž Airbus překonává konkurenční Boeing 737 zhruba o 17cm, zůstala samozřejmě zachována. Díky změně vnitřního uspořádání kabiny dojde i k navýšení maximální možné kapacity ze 180 na 189 míst, případně dokonce na 195 sedaček.
Airbus řadou
letadel "320neo" nakročil k ataku ještě na jiném bitevním
poli. Díky kombinaci nižší spotřeby a vyšší vzletové hmotnosti (až
79 tun) může A320neo doletět až do vzdálenosti
6 900 km, což je o 1 000 km víc než u poslední modifikace stávající
řady A320. A u připravovaného většího bratra A321neo chce jít
Airbus ještě dál - jeho nejvýkonnější verze A321LR by měla být
schopna překonat bez mezipřistání Atlantik a tím nahradit Boeing
B757-200, který si zatím stále drží popularitu v roli nejmenšího z
relativně moderních letadel schopných překonat Atlantik bez
nutnosti čerpat palivo při mezipřistání. Tento cíl se nejspíš
Airbusu podaří splnit celkem snadno: provozní náklady A321LR oproti
B757 by měly být
o 25-30% nižší, navíc B757 se už jedenáct let nevyrábí a Boeing o
jeho nahrazení novým strojem neuvažuje.
První produkční A320neo na světě mohl vyjet z hamburské továrny v barvách Qatar Airways, jenže aerolinky odmítly zalétané letadlo převzít kvůli mírně komplikovanému postupu spouštění nových motorů, což by mělo být odstraněno v horizontu týdnů modifikací řídícího softwaru. Privilegium prvního zákazníka nového typu včetně s tím souvisejících benefitů v oblasti marketingu tak Qatar Airways přepustil právě německé Lufthanse. K Lufthanse a Qatar Airways se brzy přidají další aerolinky - nízkonákladové IndiGo, Air Asia, Wizz Air, Easy Jet a další. Třistadvacítky do svého parku zařadí také American Airlines, nebo Norwegian Air Shuttle, tedy dosavadní uživatelé B737.
Konkurentem A320neo zůstává Boeing B737 (výrobce chystá modernizovanou verzi B737 MAX), ale nejen on. Více o A320neo, jeho technických detailech, historii i konkurentech se dozvíte v tomto článku.
Autor: Jiří Žežula, Flying Revue
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »