1.9.2025
Vážení čtenáři,
Předposlední číslo našeho časopisu otevíráme představení nového vrtulníku Leonardo AW09. Kategorie vrtulníků do 2,5 tuny prochází v posledních letech zásadní proměnou. Doposud byla tradičně dominovaná osvědčenými typy, ale v posledních létech ji oživují ambiciózní programy, které přinášejí moderní konstrukční přístupy, úspornější provoz i vyšší komfort posádky. Za pozornost stojí zejména Leonardo AW09, stroj švýcarského původu postupně přetavený do globálního projektu italského koncernu, a bezpochyby zcela nový Robinson R88, s nímž americký výrobce míří do vyšší hmotnostní kategorie, než na kterou byli jeho zákazníci dosud zvyklí. Oba programy naznačují, že segment lehkých jednomotorových vrtulníků čeká zajímavá a velmi dynamická budoucnost.
Příznivci vrtulníků však jistě uvítají i článek zaměřený na offshore vrtulníkové operace společnosti Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV), kterou na letišti Esbjerg navštívili naši kolegové Björn van der Flier a Roelof-Jan Gort z FlyHigh Aeromedia. Jinde v čísle pak navštívíme společnost PlexiWeiss, výrobce špičkových průhledných dílů zasklení kabin letadel a vrtulníků, zavzpomínáme na chloubu předválečných ČSA, italské letouny Savoia-Marchetti SM.73 a připomeneme si činnost vzducholodní letecké dopravní společnosti DELAG. S Jirkou Prušou se pak vypravíme za VFR létáním do Finska a s Pavlem Březinou zase dokončíme jeho cestu vírníkem z Brazílie do Surinamu.
Ale jako vždy toho na vás samozřejmě čeká mnohem více.
Příjemné čtení
Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »