100 let od výroby „lázeňského“ speciálu Aero A-22

19.5.2024

V průběhu roku 1924 se v Aero rozběhla výroba letounu A-22, který byl využívaný jako poštovní a dopravní letoun.

aero22-1.jpg

V letech 1925 a 1926 sloužily „dvaadvacítky“ v továrních barvách Aero jako poštovní a dopravní letadla na pravidelné lince Praha – Mariánské Lázně. Celkem byly vyrobeny tři kusy A-22.

Mezi lety 1925 a 1926 firma Aero získala licenci a provozovala poštovní a dopravní linku mezi Prahou a Mariánskými Lázněmi. Během provozu linky létaly dva stroje A-22 dvakrát denně. Jeden let trval přibližně 45 minut. V průběhu trvání „lázeňské“ linky letouny A-22 nalétaly 82 434 kilometrů a podařilo se jim bez nehody přepravit celkem 961 cestujících a přes 7 000 kilo balíkových a listových zásilek.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Po ukončení přepravních služeb letouny A-22 strávily nějaký čas v továrně Aero a poté byly na začátku 30. let minulého století odprodány soukromým majitelům. Poslední exemplář A-22 byl vymazaný z leteckého rejstříku v roce 1937.

a-22-.jpg

Aero A-22 byl dvouplošný třímístný dopravní letoun smíšené konstrukce. Letoun byl uzpůsobený pro přepravu dvou cestujících a poštovních zásilek. Trup A-22 byl svařený z ocelových trubek a potažený plátnem, křídla a dvoulistá vrtule byly dřevěné. Stroj byl osazený vodou chlazeným šestiválcem o výkonu 245 koní. Dvaadvacítka měla rozpětí 12,78 m a délku 8,34 m. Letoun měl dolet 320 km a jeho maximální rychlost byla 199 km/h.

Konstruktérem dopravního letounu A-22, který vycházel z konstrukce průzkumného stroje A-12, byl šéfkonstruktér Antonín Husník.

banner_fr_e_shop_do_clanku_01_2024.jpg

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. 

Zdroj: Tisková zpráva AERO Vodochody AEROSPACE a.s.


Flying Revue > Články > Historie letectví > 100 let od výroby „lázeňského“ speciálu Aero A-22
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: