30 let programu ATR

21.12.2014

Turbovrtulové letouny ATR 72 sice na začátku letošního léta zmizely z flotily našeho vlajkového dopravce ČSA, ve světě se však evropskému programu ATR daří opět více než dobře. Po třiceti letech od startu programu je o nové verze stále zájem.

Společnost ATR vstoupila do nového desetiletí s podstatně modifikovanými verzemi obou svých úspěšných typů, které nesou označení série

  • 600. První dva exempláře většího ATR 72–600

byly předány v pátek 19. srpna na letišti v Toulouse. Majitelem se stala společnost Royal Air Maroc, jejíž zástupci se zúčastnili slavnostního předání. Menší ATR 42–600 finišuje certifikační zkoušky a jeho první exempláře by měly být dodány ještě před koncem letošního roku.

Historie

Společnost ATR (Aerei da Transporto Regionale, či Avions de Transporto Regionale) vznikla v roce 1981 jako společný podnik dvou evropských leteckých výrobců, italské Aeritalia (dnes Alenia Aeronautica) a francouzské Aerospatiale. Nyní je partnerem Alenie ve společnosti ATR evropská EADS. Obě zakládající společnosti, jež pracují již delší dobu na vlastních projektech regionálních turbopropů (Aeritalia AIT 230 a Aero-

  • spatiale AS 53), se rozhodly spojit síly a na

stále se integrujícím světovém trhu dopravních letadel významně posílit svou pozici. Ještě v roce 1981 oznámily společný vývoj nové řady turbopropů pod označením ATR. Sídlo společnosti je dnes v jihofrancouzském Toulouse.

ATR 42

Prvním realizovaným typem se stal ATR 42, jehož prototyp se poprvé vznesl do vzduchu 16. srpna 1984. O rok později, v září 1985, získal typ italskou a francouzskou certifikaci a v prosinci téhož roku byl dodán první sériový stroj francouzské společnosti Air Littoral. První sériové stroje nesly označení ATR 42–300 a oproti prototypům označeným

  • 200 dosahovaly poněkud lepších

výkonů. Stroj mohl nést podle uspořádání kabiny 42 až 50 cestujících. Poslední letouny série –300 sjely z výrobní linky v roce 1996, stejně tak jako poslední –320.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345