20.5.2015
Dopravní letoun Bristol Britannia si díky službě dvou exemplářů typu Britannia 318 v Československých aeroliniích získal srdce svých posádek, pozemního personálu i československých leteckých nadšenců. Vývoj a nástup Britannie do služby však nebyly prosty problémů.
Psal se 16. srpen roku 1952 a šéfpilot skupiny testovacích pilotů A. J. „Bill“ Pegg se se svou pětičlennou posádkou připravoval k historickému letu. Jeho mateřská společnost Bristol vkládala do prototypu nového turbínového dopravního letounu velké naděje. Ale brzy po startu prvního prototypu G-ALBA z Filtonu se dostavily první potíže. Řízení bylo příliš citlivé, ale zatímco se Britannia nebezpečně vlnila, Peggovi se podařilo zatáhnout podvozek a následně nastoupat do bezpečné výšky, kde si chtěl nejdříve poradit s řízením a pak provést příslušné testy před přistáním. Vzápětí však pilot ucítil zápach, který jasně signalizoval, že něco hoří, a do kabiny začal pronikat podlahou kouř. Pegg se rozhodl co nejrychleji přistát, ale problémům ještě stále nebyl konec. V okamžiku, kdy Pegg začal nalétávat na přímé přiblížení, se ukázalo, že letový technik má na svém panelu signalizace stavu podvozku jen dvě zelené. Nezbývalo však než pokračovat. Až v okamžiku, kdy Britannia přelétala práh dráhy, podvozek se umoudřil a uzamknul se v poloze „vysunuto“. Zbytek přistání už byl bez problému a viděno pohledem zástupců firmy na letišti, let dosud největšího britského turbopropu proběhl na první pohled v pořádku. To, jak si musela oddechnout posádka, naštěstí ven slyšet nebylo.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »