21.12.2014
Každoroční aerosalón všeobecného letectví ve Friedrichshafenu se letos konal již po dvacáté. Výstava prošla od svého založení řadou změn a stala se největší akcí svého druhu v Evropě.
Ačkoliv je rok za rokem možné slyšet od většiny vystavovatelů názor, že jednoletá periodicita je pro výstavu tohoto druhu příliš krátká a návrat ke konání výstavy jednou za dva roky by byl ideální, nedá se zřejmě čekat, že by v dohledné budoucnosti došlo k jakýmkoliv změnám. Výsledkem toho je skutečnost, že řada firem se začíná ve Friedrichshafenu objevovat jen jednou za dva roky, i když většina z nich zastává názor, že na Aeru prostě chybět nemohou. I tak však bylo letošní Aero poněkud chudší, a jak ukázala i výsledná čísla, poklesl jak počet vystavovatelů, tak i počet návštěvníků. Ten ostatně klesá nepřetržitě již od roku 2009. Důvodů je však jistě celá řada a ne všechny mají co do činění s výstavou jako takovou. Pro české návštěvníky zůstalo potěšitelnou skutečností, že čeští vystavovatelé se ve Friedrichshafenu nedají přehlédnout ani díky svému počtu, ale, a to je ještě důležitější, ani díky kvalitě nabízených výrobků.
Než se podíváme blíže na expozice českých a slovenských společností, zastavme se alespoň u některých novinek z ostatních zemí. Začněme u čtyřsedadlovek, kterých se představilo hned několik. Italský Tecnam pokračuje v mohutném náporu na světový trh všeobecného letectví a těsně před zahájením Aera zaznamenal úspěch v podobě prvního letu svého čtyřsedadlového hornoplošníku P2010, který byl ústředním motivem jeho stánku ve Friedrichshafenu. Čtyřsedadlovka skutečně líbivých tvarů má kompozitový trup, kovová křídla a stabilizátor a je poháněna motorem Lycoming IO-360-M1A. Italové s ní míří především k leteckým školám a zákazníkům požadujícím moderní turistický stroj.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »