Aero Vodochody I.díl

11.2.2021

Podívat se do této firmy je snem nejednoho nadšence do létání.

Měl jsem to štěstí, s kolegy v rámci projektu zkoušek materiálů pro podvozky (děkuji Ing. Radce Musilové PhD. za zprostředkování), na začátku roku 2021 a nutno dodat, že to splnilo mé představy. Vidět pohromadě L-159, L-39 a nejnovější typ letadla L-39NG je prostě k nezaplacení. Nejprve trocha historie (I.díl) a pak si projdeme současnou firmu (II.díl).

  Formace nad Bezdězem, neskutečné!Zoom gallery
Formace nad Bezdězem, neskutečné!

Něco málo o historii Aero Vodochody až do současnosti

Jak vlastně firma Aero Vodochody začala? Již krátce po vzniku nezávislé Československé republiky v roce 1918 se začalo budovat. Dne 11. ledna 1919 byla podepsaná předběžná dohoda o vzniku společnosti s ručením omezeným. Za oficiální datum lze považovat 25. únor 1919, kdy byla firma zapsána v Obchodním rejstříku. Tedy více než 100 let tradice! Firma se již od začátku soustředila na výrobu letadel, náhradních dílů a na servis. Prvním prototypem letadla bylo Aero A-1. Zájem byl ze strany ministerstva obrany a tak se dostal tento letoun do sériové výroby. Byl navržen jako výcvikový.

Fantastická formace v podání Aero VodochodyZoom gallery
Fantastická formace v podání Aero Vodochody

Rozvoj firmy v meziválečných časech byl velký a zájem o letouny z Aera stále stoupal. Mnoho dalších druhů cvičných letadel, průzkumných nebo bombardérů přešlo do výroby a zájem se dostavil i ze zahraničí. Zdokonalování konstrukce v tomto čase bylo znatelné a tak například byla provedena první instalace klapek nebo zatahovacího podvozku. Významné druhy letadel: A-11, De Havilland DH-50 (v licenci), A-34 (Blackbird), A-100, MB-200 (v licenci), A-304 a A-300.

Legendární letadla zde vznikala průřezově celou historií, třeba Ae-45 nebo od padesátých let proudová letadla Mig-15, Mig-19, L-29 Delfín, od šedesátých let Mig-21 a L-39 Albatros. O mnohých letadlech, která vzešla z této továrny a lze je nalézt po našich muzeích nebo vystavené jako památníky, jsem psal v seriálu Zajímavé osudy.

MiG-15 (Příbor) vyrobený v Aero Vodochody, nejspíše v roce 1955, pod výrobním číslem 613669. Foto: Jan HalaxaZoom gallery
MiG-15 (Příbor) vyrobený v Aero Vodochody, nejspíše v roce 1955, pod výrobním číslem 613669. Foto: Jan Halaxa

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Devadesátá léta v Aeru Vodochody jsou ve znamení L-159 Alca. Vývoj byl zahájen v roce 1994 a k prvnímu záletu došlo v roce 1997. Tento jednomístný jednomotorový lehký bitevník je osazen motorem Honeywell/ITEC F-124GA-100. Poučení z předchozí verze L-59E mimo jiné pomohlo u nového motoru odstranit nedostatky a zajistit adekvátní akceleraci. Stroj byl vyráběn také jako cvičný, tedy dvoumístný, ve verzi L-159T1, L-159T2 a L-159B. Jen České letectvo si objednalo 72 letounů!

L-29 Delfín v dešti čekající na leteckém dni v Chebu. Foto: Tomáš ZachZoom gallery
L-29 Delfín v dešti čekající na leteckém dni v Chebu. Foto: Tomáš Zach

Ovšem jako v každé firmě i zde došlo k nenaplnění dalších představ, třeba jako v případě dopravního letadla Ae-270. Krásného letadla vyvinutého ve spojení Aero Vodochody a tchajwanské společnosti Aerospace Industrial Developent Corporation, které se dočkalo pouze 6 letových kusů. Vyvíjeno bylo na konci devadesátých let, s prvním letem 25. července 2000 a mezinárodní certifikací získanou v roce 2005. Poslední vyrobený letoun Ae 270 s výrobním číslem 008 a imatrikulaci OK-ALE z roku 2007 je stále k vidění v prostorách Aera Vodochody, stejně tak jako další Ae 270 s označením OK-INA, ale bohužel už v neletovém stavu. Dále se již zde nevyrábělo a další vývoj byl oběma společnostmi ukončen. Zajímavým počinem byl přelet Ae270 OK-LIB na Tchaj-wan v roce 2008 v rámci vyrovnání závazků obou společností. Letouny jsou osazeny motory Pratt & Whitney Canada PT6A-662A, který sliboval nízké provozní náklady a slušný dolet necelých 3000 km!

Poslední vyrobený letoun Ae 270 s výrobním číslem 008 a imatrikulaci OK-ALE. Zachycen na LKVO v roce 2018. Foto: Miloš DermišekZoom gallery
Poslední vyrobený letoun Ae 270 s výrobním číslem 008 a imatrikulaci OK-ALE. Zachycen na LKVO v roce 2018. Foto: Miloš Dermišek

Návrat na výsluní, tím bylo rozhodnutí firmy v roce 2014 zahájit vývoj nového proudového letadla pojmenovaného L-39NG, vycházejícího z koncepce L-39. Moderní lehký proudový letoun je osazený efektivním a nákladově úsporným motorem FJ44-4M. Firma konstruovala letoun se zaměřením na výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Tomu odpovídá i moderní avionika, která je zde dle přání zákazníka velice flexibilní. První vzlet Technologického demonstrátoru byl proveden 14. září 2015. Oficiální představení projektu proběhlo jen o rok dříve na Farnborough Air Show 2014. V říjnu 2018 se pak uskutečnil roll-out prvního vyrobeného prototypu L-39NG přímo v továrně Aero Vodochody. Ještě tentýž rok tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek poprvé startovali s plnohodnotnou L-39NG. Zároveň je možnost, jako u předchozích verzí, tento letoun vyzbrojit a udělat z něj lehký bitevník. Možnosti výzbroje jsou široké a na pěti závěsnících lze upevnit to, co si zákazník přeje.

Zoom gallery

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

L-39NGZoom gallery
L-39NG

Krom vlastního vývoje a produkce letadel, Aero Vodochody začalo spolupracovat s řadou leteckých výrobců a podílelo se tak na konstrukci řady letounů. Třeba náběžných hran křídel (od roku 2009) pro Airbus A220 (dříve kanadský Bombardier CSeries), výroba kokpitu UH-60 Black Hawk pro firmu Sikorsky Aircraft (od roku 2010 do roku 2019) kanónové dveře letounu F-18 Super Hornet (2001), pylony pro JAS-39 Gripen (2008) a další. Dobré je zmínit výrobu vrtulníků S-76 pro firmu Sikorsky v letech 2000 až 2017 (plně vybavený vrtulník se posílal do USA na vybavení dynamických částí), nebo výroba náběžných hran křídla, zadní část trupu, nákladové rampy a dveří pro letoun KC-390 firmy Embraer.

L-39NG je opravdu krásný strojZoom gallery
L-39NG je opravdu krásný stroj

Velké množství informací je také možné se dočíst na oficiálních stránkách Aero Vodochody anebo ve spoustě publikací, které vydávají ve většině zapálení nadšenci z řad zaměstnanců firmy. Jako například pan Pavel Kučera.

 

Autor článku: Tomáš Zach

Autor fotografií: Aero Vodochody, pokud není uvedeno jinak

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Flying Revue > Zprávy > Vojenské letectví > Aero Vodochody I.díl
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 4/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Akce na sluchátka BOSE!

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 26.07.1909 se stalo...
26.07.1909
Francouzský pilot, konstruktér a letecký průkopník Louis Bleriot provedl první úspěšný přelet průlivu La Manche se strojem Bleriot XI vlastní konstrukce.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345