21.12.2014
O významu každoročního prestižního ženevského setkání výrobců a poskytovatelů služeb v oblasti business aviation nemá smysl pochybovat. Pokud chcete v této oblasti jako výrobce něco znamenat, musíte mít na výstavě své zastoupení.
I letos se tak Ženeva stala místem, kde výrobci poprvé představili světu nejen nové typy (například Pilatus nebo Bombardier), ale kam povolali k předvedení i prototypy již dříve představených strojů, které právě procházejí testovacími programy. A zatímco evropský trh naznačuje jen opatrné známky oživení zájmu, mnoho stánků poskytovatelů služeb v oblasti business aviation naznačovalo, že hlavní pozornost všech se přesouvá směrem od Blízkého východu dál východním směrem.
Největší dávku pozornosti na sebe tentokráte strhl švýcarský Pilatus, který v Ženevě ve světové premiéře představil v maketě zcela nový proudový dvoumotorový letoun PC-24. Základní zadání nového stroje vzniklo podle ředitele Pilatusu Oscara Schwenka na základě průzkumu mezi současnými uživateli letounů Pilatus. Požadavek zněl na stroj schopností PC-12, ale rychlejší a s prostornější kabinou. A přesně takový nový PC-24 podle Schwenka bude: „Unikátní stroj kombinující všestrannost turbopropu s kabinou odpovídající kategorii mid size jetu a s výkony lehkého business jetu. Celokovový stroj, poháněný dvojicí motorů Williams International FJ-44–4A, bude schopen operovat z nezpevněných ploch. Rollout prvního prototypu je plánován na třetí čtvrtletí 2014, dokončení certifikace FAA i EASA pak na rok 2017.
Brazilský Embraer pevně věří v obrat k lepšímu i na evropském trhu, i když přetrvávající ekonomická situace není růžová. Tomu odpovídal nejen výstavní stánek výrobce v hale, ale i rozsáhlá statická expozice na ploše letiště, které kraloval prototyp nejnovějšího přírůstku do rodiny brazilských business jetů, Embraer Legacy 500. Výrobce přerušil náročný zkušební program a vůbec poprvé představil nový letoun in natura za hranicemi Brazílie. Vůbec první mid-size jet vybavený systémem fly-by-wire přistál v Ženevě v sobotu před výstavou po nonstop letu z newfoundlandského letiště St. John’s se čtvrtinou zásob paliva stále v nádržích a s výkonným ředitelem divize business jets Embraeru, panem Erniem Edwardsem na palubě.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »