Air Park Zruč u Plzně

23.8.2020

Kdo z leteckých nadšenců by neznal Air Park Zruč u Plzně pánů Tarantíků. Jedná se o rodinné muzeum, které funguje více než 28 let. Otec se synem shánějí a kupují letecké legendy všude po světě, a proto Vás nepřekvapí pestrost techniky. Krom té letecké jsou zde k vidění i tanky, obrněné transportéry, děla a spousty dalšího. Třeba socha Stalina, která dříve stála v Plzni na dnešním Anglickém nábřeží od roku 1953, je nyní v centru muzea, tematicky u tanku T34. Muzeum najdete u silnice II/180 na konci Zruče, směrem na Třemošnou.

Přeletem nad Air Park ve Zruči, se Vám naskytne tento nevšední pohled, foto je z roku 2018
Přeletem nad Air Park ve Zruči, se Vám naskytne tento nevšední pohled, foto je z roku 2018

Vraťme se ale k té letecké technice. Velkým (a to doslova) symbolem sbírky, se stalo bývalé vládní letadlo TU-154M (v kódu NATO „Careless“). Tento letoun z bývalého Sovětského svazu, osazený třemi motory (tato verze M s motory D-30 KU-154 ser.2), byl vyráběn od konce šedesátých let až do roku 2013. Vládní speciál s označením 1003 na trupu, vyrobený pod sériovým číslem 99A1003, sloužil pouhých sedm let. Tedy relativně mladý letoun, s náletem 2368 hodin, 1134 přistání, byl vyřazen z vládního provozu v roce 2007, po nákupu Airbus A319CJ. TU-154M bylo na kbelském letišti v roce 2016 zachráněno před sešrotováním doslova za pět minut dvanáct. Letoun byl rozebrán a převezen, za velkého zájmu médií, do „zahrady“ pánů Tarantíků.

Tank T34 a Stalin
Tank T34 a Stalin

Pamatujete na seriál na webu Flying Revue - Zajímavá osudy letecké techniky v České Republice, kde jsem psal o restauracích ve vyřazených dopravních letadlech? Jedna taková zajímavá součást je i zde, jedná se o TU-104  (v kódu NATO "Camel"), pod imatrikulací OK-NDF. Letoun sloužil jako bar v Olomouci, ale nepředbíhejme! TU-104 byl vyroben v roce 1958, pod sériovým číslem 9350801 a dodán Aeroflotu v lednu 1959, kde létal pouze do 18. února 1959 pod imatrikulací CCCP-42391. Poté byl prodán do Československa do služeb ČSA a přejmenován na imatrikulaci OK-NDF. Ve službě byl až do roku 1974. Po létech odstavení na letišti Praha-Ruzyně, byl letoun dokonce použit pro natáčení německé televize. Zde došlo k jeho přestříkání a označení na I-DIWN (Alitalia). V roce 1975 byl letoun převezen do zmiňované Olomouce, kde stál u plaveckého stadionu až do roku 2012. Po revoluci změnil několikrát majitele a stav byl spíše neutěšený. Až po přesunu k pánům Tarantíkům došlo na jeho renovaci do současného stavu. Tedy vidět toto letadlo tady je radost, když si uvědomíte, že to byl spoluprůkopník komerčního letectví.

Legenda dopravního letectví TU-104, pod imatrikulací OK-NDF
Legenda dopravního letectví TU-104, pod imatrikulací OK-NDF

Jedinečný BAC Lightning F-2A
Jedinečný BAC Lightning F-2A

Myslím si, že tím hlavním lákadlem, čím se může muzeum pyšnit, je rozhodně nadzvukový stíhací letoun BAC Lightning, létající pod označením XN784. Letoun z dob studené války byl vyráběn společností English Electric, hlavním poznávacím znakem je dvojice motorů, umístěných nad sebou, které dokázaly letoun dohnat do rychlosti 2 Mach! Tento ve verzi F-2 byl vyroben pravděpodobně v roce 1962. První let byl proveden 26. ledna 1963, poté byl nasazen u 19. perutě RAF. Dočkal se i modernizace v roce 1969 na verzi F-2A (větší palivové nádrže atd.). Svůj poslední let uskutečnil 31. března 1977. Po pár letech odstavení byl přesunut na letiště Monchengladbach, kde sloužil jako statický model. Až v roce 1990 byl přesunut a restaurován v muzeu Hermeskeil v Německu. Zajímavostí je, že zde byl pod falešným označením XN781. Jedná se o muzeum, o kterém jsem psal zde. Mají zde do dnes Lightning F-2A pod imatrikulací XN782. Předposlední změna majitele byla provedena ke společnosti PS Aero a Lighting směřoval do Holandska. Po více než roce vyjednávání byl finálně odkoupen a na začátku roku 2020 převezen do Zruče. Nyní čeká na kompletaci na parkovišti u muzea. Tedy jistě se vrátím po kompletaci.

Z-37 Čmelák pod imatrikulací OK-AJQ
Z-37 Čmelák pod imatrikulací OK-AJQ
MI-2
MI-2

Jistě si zde každý najdete to své, od vojenských letadel MIG-15, MIG-19, po klasiky českého nebe Z-37 Čmelák. Pěkný přehled techniky můžete najít na oficiálních stránkách muzea. Otevírací doba je denně od 10:00 a dle sezóny až do 20:00! Vstupné pro dospělého pořídíte za 200kč a pro děti do 15 let za 100kč. Rozhodně si udělejte čas a zajdete se podívat.

 Nevšední letadlo Antonov An-30
Nevšední letadlo Antonov An-30

Autor článku: Tomáš Zach

Foto: archiv autora

Flying Revue > Zprávy > Historie > Air Park Zruč u Plzně
.

         Máme pro vás »

FR 5/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 21.09.1964 se stalo...
21.09.1964
Z letiště v Palmdale v Kalifornii provedl úspěšně svůj první let prototyp stroje North American XB-70 Valkyrie.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456