Kalendárium 2020 - Albert Scott Crossfield – 1. díl

28.11.2020

Albert Scott Crossfield – Dvakrát rychleji než zvuk

02.10.1921 – 19.4.2006

Odhození letounu D-558-II z mateřského nosiče
Odhození letounu D-558-II z mateřského nosiče

Scott Crossfield patřil mezi elitu amerických zkušebních pilotů, kteří začínali za druhé světové války, prošli a přežili období „Honby za démonem“ v létech padesátých, aby se pak stali oporami jednotlivých leteckých výrobců. Své místo má hned vedle C.E. „Chucka“ Yeagera a R.A. „Boba“ Hoovera.

 Albert Scott Crosfield (Foto NASA)
Albert Scott Crosfield (Foto NASA)

Albert Scott Crosfield Jr. se narodil do rodiny inženýra chemie Alberta Scotta Crossfielda, který pracoval pro společnost Union Oil v Kalifornském Wilmingtonu. Albertovo mládí bylo silně poznamenáno těžkým zápalem plic, který prodělal v pěti létech a během kterého upadl do kómatu. Lékaři mu tehdy dávali jen malou naději na přežití. Přesto se postupně uzdravil, ale následky této těžké nemoci s ním zůstávaly až do období dospívání. Měsíce, které strávil během rekonvalescence v posteli, mu však přece jen něco daly. Objevil v knihách svět létání. Ještě v posteli postavil svůj první model letadla a všechnu svou energii napnul k velkému snu, stát se pilotem. Letecký výcvik zahájil hned jak to bylo možné a v patnácti uskutečnil s letounem Curtiss Robin svůj první sólový let.

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Poté, co Spojené státy vstoupily do druhé světové války, Albert vstoupil jako letecký kadet do USAAC. Nicméně téměř okamžitě se přesunul k námořnictvu, které slibovalo podstatně rychlejší cestu do kokpitu. Za války létal Crossfield jako stíhací pilot a instruktor především na letounech Vought F4U Corsair a Grumman F6G Hellcat, a přestože se v jeden okamžik stal členem stíhací jednotky VF-51 působící z lehké letadlové lodě USS Langley (CVL-27), nedostal se nikdy do skutečných bojů.

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe.jpg

Po skončení války se vrátil ke studiu na University of Washington, které ukončil v roce 1950. V témže roce se pak stal testovacím pilotem NACA (National Advisory Committee for Aeronautics – předchůdce dnešní NASA) a brzy poté členem exkluzivního klubu zkušebních pilotů NACA High Speed Flight Station, působící na dnešní Edwards Air Force Base v Kalifornii.

Budovy NACA High Speed Flight Station. Na stojánce je nosič Boeing P2B-1S Superfortress (Foto NASA)
Budovy NACA High Speed Flight Station. Na stojánce je nosič Boeing P2B-1S Superfortress (Foto NASA)

V této roli v následujících létech pilotoval postupně celou řadu experimentálních proudových strojů jako například Convair XF-92, Douglas X-3, Bell X-4 and X-5. Intenzivně se rovněž zúčastnil zkušebních letů raketových letounů. Uskutečnil například 10 letů se strojem Bell X-1. Slávu si však vydobyl především s konkurenčními Douglasy D-558-I a především D-558-II Skyrocket, se kterým se 20. listopadu 1953 stal prvním pilotem, který překročil dvojnásobnou rychlost zvuku (Mach 2).

Douglas D-558-II (Foto NASA)
Douglas D-558-II (Foto NASA)

Jeho D-558-II toho dne vynesl do vzduchu nosič Boeing P2B-1S Superfortress (speciálně upravený bombardér B-29). Mateřský nosič dosáhl výšky 9754 metrů a poté raketový stroj odhodil. Crossfield zažehl raketový motor LR8 a vystoupal do výšky 21 945 metrů. Odsud zahájil mírný sestupný let, při kterém stále zrychloval a ve výšce 18 898 metrů překonal rychlost Mach 2. Po vyčerpání raketového paliva přistál klouzavým letem na přistávací ploše jezera Rogers Dry Lake, tedy místě dnešní Edwards AFB.

Scott Crossfield v kabině D-558-2 20.11.1953 (Foto NASA)
Scott Crossfield v kabině D-558-2 20.11.1953 (Foto NASA)

Když v roce 1955 odcházel Albert Scott Crossfield od NASA do pozice zkušebního pilota společnosti North American Aviation, měl na kontě 99 letů na letounech s raketovým pohonem a byl tak v tomto ohledu nejzkušenějším pilotem na světě.

Scott Crossfield dává rozhovor před Skyrocketem po svém rekordním letu (Foto NASA)
Scott Crossfield dává rozhovor před Skyrocketem po svém rekordním letu (Foto NASA)

To vše se mu mělo v novém zaměstnání velmi hodit. Čekal ho totiž mimo jiné i program experimentálního raketoplánu X-15. Ale o tom až příště.

Pokud Vás článek nadchl, podívejte se na tyto videa. 

Příprava a odhození letounu  D-558-II Skyrocket z mateřského nosiče

Scott Crossfield a Chuck Yeager o letech za hranici Mach 2

 

Text: Michal Beran

Flying Revue > Zprávy > Historie > Kalendárium 2020 - Albert Scott Crossfield – 1. díl
.

         Máme pro vás »

FR 1/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Dotisk knihy Svět z nebe:

Svět z nebe »

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 19.01.1919 se stalo...
19.01.1919
Francouzský letecký průkopník Jules Védrines přistává s letounem Caudron G-3 na střeše pařížského obchodního domu a získává tak cenu 25 000 francouzských franků. Plocha k přistání měla rozměry 28 x 12 metrů.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456