Americký supersonic Aerion AS2 by měl poprvé vzlétnout v roce 2023. Nadzvukový letoun vyvíjí také Branson a Tupolev

15.11.2018

Aerion AS2 v představě vývojářů a grafiků. Zdroj: Aerionsupersonic.comAerion AS2 v představě vývojářů a grafiků. Zdroj: Aerionsupersonic.com
Aerion AS2 v představě vývojářů a grafiků. Zdroj: Aerionsupersonic.com
Nadzvukový Tupolev v představě vývojářů a grafiků. Zdroj: Nadzvukový Tupolev v představě vývojářů a grafiků. Zdroj:
Nadzvukový Tupolev v představě vývojářů a grafiků. Zdroj:
Nadzvukový letoun XB-1. Nadzvukový letoun XB-1.
Nadzvukový letoun XB-1.
Aerion AS2. Zdroj: Aerion
Aerion AS2. Zdroj: Aerion

Nadzvukové dopravní letouny      Americká společnost Aerion Corporation podle nedávného vyjádření očekává, že její nadzvukový proudový dopravní letoun Aerion AS2 vzlétne za pět let, v roce 2023. Soupeří tak s projektem XB-1 Richarda Bransona, na opačné straně Atlantiku vyvíjí nadzvukový dopravní letoun i ruský Tupolev. 

Podle výkonného ředitele společnosti Aerion Toma Vice plánují vývojáři s letounem Aerion AS2 překonat Atlantik nadzvukovou rychlostí poprvé před koncem roku 2023, což je o dva roky později, než jaký byl původní záměr. Byl by to podle Vice ale i tak první přelet Atlantiku nadzvukový dopravním letadlem po ukončení provozu britsko-francouzského Concordu v roce 2003.


Aerion AS2. Zdroj: Aerion

To by ale platilo jen v případě, že do té doby nepřekoná Atlantský oceán nadzvukovou rychlostí letoun XB-1 společnosti Boom Richarda Bransona. Ta zatím chystá k prvnímu letu dvoumístný demonstrátor zvaný Baby Boom. Jeho tvůrci plánovali první vzlet již na rok 2017, nyní uvádějí, že k jeho prvnímu nadzvukovému letu by mohlo dojít v roce 2019.

Letoun AS2 je podle ředitele Aerionu navržen tak, aby umožňoval efektivní let nadzvukovovou rychlostí nad vodou a účinný let podzvukovou rychlostí nad zemí tak, aby vyhověl stávajícím předpisům. Aerion AS2 budou pohánět motory GE Affinity od GE Aviation, na vývoji letounu se podílí také společnosti Lockheed Martin a Honeywell. Airbus v roce 2017 ze spolupráce odstoupil.  

Letoun by měl měřit 52 m na délku, na palubu by se mělo vejít 8-11 cestujících a 2 členové posádky. Maximální vzletová hmotnost je 60,3 tun, dolet 7 800 km v závislosti na rychlosti. AS2 je konstruován pro lety nad mořem na rychlost 1,4 Mach, nad zemí by měl létat rychlostí 0,95 Mach.

Konkurenční XB-1 (jeho "dospělá" verze) je konstruován pro více pasažérů a měl by být rychlejší než Aerion AS2. Měřit má 52 m, rozpětí je 18 m, na palubu se vejde 40-55 cestujících. Dosáhnout má rychlosti 2,2 Mach (2695 km/h), při níž by měl mít dolet 8300 km.

Na vývoji nadzvukového dopravního letadla pracuje i ruský Tupolev, ten však zatím bližší časové plány neuvádí. Valeri Solozobov ze společnosti Tupolev zatím jen v září tohoto roku potvrdil, že práce na novém nadzvukovém letadle Tu-444 probíhají.

Momentálně se soustředí na oblast materiálů, z nichž bude letoun vyroben, na vývoj motorů a aerodynamiky. Další vývoj bude podle Solozobova zahrnovat studie o tom, jak snížit hladiny ozáření v kabině letounu, provádění blíže nespecifikovaných "praktických experimentů" a výrobu demonstrátoru pro předběžné zkoušky. 

36 metrů dlouhý letoun by měl mít kapacitu 30 míst, vzletovou hmotnost 70 tun a letovou rychlost od 1,4 do 1,8 Mach. "Vytvořeny budou dvě základní verze - jedna s pevným křídlem a druhá s křídlem s měnitelnou geometrií, podobně jako u Tu-160 a Tu-22," řekl Solozobov. Variabilní křídlo by mělo přispět ke zlepšení vzletových a přistávacích charakteristik letadla. 

-fr-

logo_fr_transp.jpg 

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > Americký supersonic Aerion AS2 by měl poprvé vzlétnout v roce 2023. Nadzvukový letoun vyvíjí také Branson a Tupolev
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345