Nebeští obři An-124 Ruslan a An-225 Mrija osiřeli. Jejich výrobce Antonov zanikl

26.2.2016

Nad většině Čechů a Slováků známým ukrajinským výrobcem letadel Antonov se po sedmdesáti letech existence zavřela voda. Značka Antonov odešla do historie.

Všechny divize koncernu Antonov jsou v insolvenci. Ukrajina sice vyvedla některé divize do státního podniku Ukroboronprom, žádné nové letadlo, které v názvu ponese jméno konstruktéra Olega Konstantinoviče Antonova, už světlo světa ale nespatří. Výše zmíněným obřím strojům ani v Česku populární "Andule" An-2 další sourozenci už nepřibudou, rozpracované projekty skončí v koši.

Tolik fakta. Co bude dál? 

O skutečných důvodech, proč koncern zkrachoval, se spekuluje a zdá se, že tím hlavním problémem byla provázanost výroby i odbytu na Rusko. Napjaté vztahy mezi oběma státy se nejspíš promítly i sem. A protože Rusko zavřelo kohouty, byla jen otázka času, kdy koncernu zazvoní umíráček. Mluví se i o tom, že krach koncernu byl řízený, aby se Ukrajina zbavila ruského podílu v něm. Jsou to ale jen dohady, které jdou éterem, nelze je prokázat. 

V rámci Ukroboronpromu, který sdružuje firmy působící v ukrajinském vojenském průmyslovém sektoru, by možná vyvedené divize Antonova v budoucnu mohly fungovat jako subdodavatelé některých západních partnerů, vlastní výrobní program celého letadla ale mít nebudou. Takže značka Antonov i dosavadní výroba letadel pod touto značkou končí.

Teoreticky by mohli mít západní výrobci zájem o technologie Antonova jako je výroba křídel velkých letadel nebo synchronizace protisměrných vrtulí, zájem o "upgrading" například An-70 nebo Ruslanu se ale očekávat nedá. Svého času dostal jak Boeing, tak Airbus příležitost účastnit se modernizace Ruslanu (Boeing) a An-70 (Airbus). Oba výrobci ale nakonec dali přednost vlastním projektům. 

Složité časy by mohly nastat dosavadním provozovatelům větších Antonovů v souvislosti s očekávaným postupným zhoršováním dostupnosti náhradních dílů í díky pravděpodobnému nárůstu cen. Problém s náhradními díly se netýká Česka, jelikož jiný Antonov než už zmíněný An-2 u nás v provozu není a logistická podpora je už dávno na původním výrobci v podstatě nezávislá. 

Jiří Žežula, Jan Dvořák

foto: information2share.com, aif.ru, antonov-an.com

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Flying Revue > Zprávy > Všechny články > Nebeští obři An-124 Ruslan a An-225 Mrija osiřeli. Jejich výrobce Antonov zanikl
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

SPECIÁL B Meteo:

FR 5/2020: Už máte?

Nová exkluzivní kniha


Svět z nebe » 

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 31.10.1956 se stalo...
31.10.1956
Námořní letoun Douglas R4D "Que Sera Sera" se sedmičlennou posádkou se stal prvním letounem, který přistál na Jižním pólu.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456