Aviatická pouť 2019: Caudron G.3 a North American P-51D Mustang

9.5.2019

Caudron G.3. Foto: Petr KolmannCaudron G.3. Foto: Petr Kolmann
Caudron G.3. Foto: Petr Kolmann
Caudron G.3. Foto: Petr KolmannCaudron G.3. Foto: Petr Kolmann
Caudron G.3. Foto: Petr Kolmann
Vladimir Handlik. Foto: LMMVVladimir Handlik. Foto: LMMV
Vladimir Handlik. Foto: LMMV
North American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická PouťNorth American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická Pouť
North American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická Pouť
North American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická PouťNorth American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická Pouť
North American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická Pouť
North American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická Pouť
North American P-51D Mustang. Zdroj: Aviatická Pouť

Aviatická pouť 2019     Letový program Aviatické pouti přináší každoročně průřez vývojem letectví od samých počátků až po současnost. Dnes si představíme dva stroje, jež uvidí diváci letošního ročníku pouti: repliku francouzského letounu Caudron G.3 z období první světové války a North American P-51D Mustang, který bojoval ve válce následující.

Unikátní replika s příběhem

Caudron G.3 zaujme nejen vzhledem, ale také skutečností, že v loňském roce s ním pilot Vladimír Handlík z mladoboleslavského Leteckého muzea Metoděje Vlacha uskutečnil unikátní přelet do Francie. „Prosté sdělení, že někdo doletěl do Francie a zpět dnes jistě nezapůsobí nijak fantasticky, ovšem obdiv k pilotovi začne mít každý již při prvním letmém pohledu na létající aparát, se kterým se Vladimír Handlík do Francie vydal. Laicky se to dá popsat jako trocha plátna, spousta žbrdlení a hvězdicový motor uchycený v přídi malé trupové gondoly. V otevřeném prostoru letounu Caudron G.3 odvážný aviatik trávil při etapovém přeletu dlouhý čas. Uvážíme-li, že cestovní rychlost tohoto dvouplošníku se pohybuje kolem devadesáti kilometrů v hodině, tak k pilotovi rázem vzhlížíme s obdivem,“ říká letecký publicista Petr Kolmann.

» Přečtěte si: Martin Šonka a Petr Kopfstein předvedou českým fanouškům Red Bull Air Race naživo
» Další články v sekci Aviatická pouť 2019
» Vyhrajte vstupenku 

Za pozornost stojí, na Caudronech G.3 uskutečnilo v období první světové války výcvik také několik pilotů českého původu bojujících ve Francii. „I když se jedná o letoun z období první světové války, do velkoprostorové scény z tohoto období ho nezakomponujeme a bude mít samostatné vystoupení. Vzhledem k tomu, že se jedná o premiéru tohoto typu na Aviatické pouti a zároveň o zcestovalý stroj s příběhem, tak si samostatné vystoupení jistě zaslouží. Věříme, že bude přát počasí a sluneční paprsky krásně rozzáří plátěný potah tohoto unikátu a tím se ještě více umocní zážitek z jeho vystoupení. Z důvodu jiných povinností však již teď víme, že Caudron G.3 bude vystupovat pouze v sobotu 1. června,“ dodává Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.

uvbioipol.jpg

Mustang to opět protáhne nad Pardubicemi 

K programu Aviatické pouti neodmyslitelně patří i létající veteráni z období druhé světové války. Mezi vystupujícími nebude chybět legendární americký stíhací stroj North American P-51D Mustang. „Z ohlasů diváků v předchozích ročnících Aviatické pouti víme, že vystoupení letadla P-51D Mustang, skvěle předváděného na pardubickém nebi pilotem Miroslavem Sázavským, diváci chtějí mít zařazené v programu,“ říká Jan Rudzinskyj.

Mustangy různých verzí významně zasáhly do řady vzdušných soubojů v průběhu druhé světové války a nepochybně se staly nejznámějším americkým stíhacím letadlem té doby a jednou z legend v celkové historii amerického letectva. Pozorovat na obloze toho krásně nablýskaného krasavce a přitom poslouchat charakteristický zvuk dvanáctiválce Merlin o výkonu téměř tisíc šest set koní, je pro každého opravdový zážitek. Mustangy na sklonku druhé světové války operovaly i nad protektorátem. Byly součástí stíhací obrany spojeneckých bombardovacích svazů a v rámci takzvaných hloubkařů také osamoceně útočily na lokomotivy, automobily a osamocené pozemní cíle. Narušovaly tak v hlubokém týlu infrastrukturu nepřítele.“

Mustang se také zapojí do jedné z pozemních scén a stane se součástí velkoskupiny historických letadel, jejíž průlet se na pardubickém nebi stal pravidelnou součástí programu Aviatické pouti.

-fr-

Zdroj: Aviatická pouť

Flying Revue je mediálním partnerem akce

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Série & speciály > Aviatická pouť 2019 > Aviatická pouť 2019: Caudron G.3 a North American P-51D Mustang
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Aviatická pouť 2019: Caudron G.3 a North American P-51D Mustang
    Caudron G.3. Foto: Petr Kolmann
    Caudron G.3. Foto: Petr Kolmann

Stránkování

<1 2
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Aviatická pouť 2019: Caudron G.3 a North American P-51D Mustang
    Caudron G.3. Foto: Petr Kolmann
    Caudron G.3. Foto: Petr Kolmann

Stránkování

<1 2
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »