B777-300ER společnosti Swiss uvězněný v mrazivém kanadském městě Iqaluit opět létá. I díky An-124 Ruslan

17.2.2017

B777-300ER na ploše letiště Iqaluit.  Zdroj: Twitter B777-300ER na ploše letiště Iqaluit.  Zdroj: Twitter
B777-300ER na ploše letiště Iqaluit. Zdroj: Twitter
Boeing 777-300ER HB-JND na letišti Iqaluit na Baffinově ostrově na severu Kanady. Zdroj: TwitterBoeing 777-300ER HB-JND na letišti Iqaluit na Baffinově ostrově na severu Kanady. Zdroj: Twitter
Boeing 777-300ER HB-JND na letišti Iqaluit na Baffinově ostrově na severu Kanady. Zdroj: Twitter
Let An-124 s novým motorem pro BH-NJD.  Zdroj: BlogFlightRadar24.com Let An-124 s novým motorem pro BH-NJD.  Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Let An-124 s novým motorem pro BH-NJD. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Let LX40 Swissair v polovině trasy musel kvůli poruše motoru divertovat na letiště Iqaluit v severní Kanadě. Zdroj: BlogFlightRadar24.com Let LX40 Swissair v polovině trasy musel kvůli poruše motoru divertovat na letiště Iqaluit v severní Kanadě. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Let LX40 Swissair v polovině trasy musel kvůli poruše motoru divertovat na letiště Iqaluit v severní Kanadě. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Prázdná motorová gondola čeká na nový motor. Zdroj: BlogFlightRadar24.com Prázdná motorová gondola čeká na nový motor. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Prázdná motorová gondola čeká na nový motor. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Stan, ve kterém technici prováděli výměnu motoru.  Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Stan, ve kterém technici prováděli výměnu motoru. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Výměna motoru. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Výměna motoru. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Let LX5177 opraveného B777-300ER HB-JND z Iqaluit do Curychu. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Let LX5177 opraveného B777-300ER HB-JND z Iqaluit do Curychu. Zdroj: BlogFlightRadar24.com
Nový motor pro HB-JND. Zdroj: Twitter
Nový motor pro HB-JND. Zdroj: Twitter
Nový motor pro HB-JND přivezl do Kanady ukrajinský An-124 Ruslan. Zdroj: Twitter
Nový motor pro HB-JND přivezl do Kanady ukrajinský An-124 Ruslan. Zdroj: Twitter
Boeing 777-300ER HB-JND na letišti Iqaluit na Baffinově ostrově na severu Kanady. Zdroj: Twitter
Boeing 777-300ER HB-JND na letišti Iqaluit na Baffinově ostrově na severu Kanady. Zdroj: Twitter

Let Swiss LX40 z Curychu do Los Angeles probíhal normálně až do chvíle, kdy pilotům Boeingu 777-300ER HB-JND nad Ostrovem Prince Charlese v severovýchodní Kanadě, tedy zhruba v polovině cesty, systém ohlásil výpadek levého motoru. 

Let divertoval na 500 km vzdálené letiště Iqaluit na Baffinově ostrově, kde letoun HB-JND  s jedním motorem na zasněženém letišti sice nouzově, leč bezpečně po dvou hodinách letu kolem třetí hodiny odpolední místního času přistál. Žádný z cestujících ani členů posádky nebyl zraněn.  


Pracovníci letiště Iqaluit přistání B777 HB-JND natočili. Zdroj: Zdroj: blog.fightradar24.com

Hned poté, co si manažeři Swiss mohli oddychnout, že jsou cestující, posádka i stroj v bezpečí na zemi, nastal problém číslo dvě, a to velmi zajímavý: jak na tři stovky cestujících dopravit z mrazivého osmitisícového městečka Iqaluit, jež leží takřka na severním polárním kruhu (mimochodem, v době vydání tohoto článku tam měli "příjemných" -29°C), co nejdříve do jejich destinace a především, jak neletuschopné letadlo za čtvrt miliardy dolarů dostat zase zpátky na oblohu a do služby. 

Přemístit cestující nebyl zas tak velký problém. Pro ně a náklad vyslal Swiss do Iqaluitu Airbus A330 z New Yorku a dopravil je do Los Angeles. Na palubě A330 na sever zamířili také švýcarští technici, kteří měli vysadivší motor General Electric GE90-115B zmonitorovat a zjistit, zda je možné ho na místě opravit či nikoli. Výsledkem šetření byla poměrně drsná zpráva: oprava nemožná, pošlete nový motor.  


An-124 Ruslan přiváží do Iqaluit pro HB-NJD nový motor. Zdroj: blog.fightradar24.com

Logistici Swiss dokázali něco jako zázrak - třetí den po nouzovém přistání v Iqaluitu byl nový motor GE90 zde. Podařilo se jim totiž domluvit se s Antonov Airlines, odkud poslali jejich An-124 Ruslan do Curychu, zde naložili motor a příslušné vybavení a odletěli s ním do Kanady, kde se technici pustili v mrazivém počasí pod širým nebem do výměny motoru. 

Ačkoli v prostoru uchycení motoru ke křídlu postavili speciální stan, v němž přecejen byla příznivější teplota než venkovních minus 30°C, je třeba smeknout před tím, v jakých podmínkách technici motory úspěšně vyměnili a otestovali.

Ruslan přistání v Iqaluitu zvládl hravě, rovněž start proběhl bez problémů. I opravený B777-300ER HB-JND start s vyměněným motorem zvládl a po týdnu od incidentu ho uvítali v Curychu. Byť oprava HB-JND nebyla možná až tak náročná jako záchrana DC-3 uvězněné po nehodě v Antarktidě, přesto se jedná o zaznamenáníhodný a unikátní výkon všech zúčastněných. 

Jan Dvořák

Zdroj: blog.flightradar24.com 

logo_fr_transp.jpg  

Flying Revue > Články > Letecká doprava > B777-300ER společnosti Swiss uvězněný v mrazivém kanadském městě Iqaluit opět létá. I díky An-124 Ruslan
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 12.11.1921 se stalo...
12.11.1921
Velmi neobvyklým způsobem bylo provedeno první doplnění paliva za letu. Wesley May přelezl za letu z křídla jednoho letounu na druhé a na zádech měl kanystr s palivem.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »