Balonové létání

10.10.2021

Od dob bratrů Montgolfiérů uplynulo spoustu času, ale i tak, každý kdo dnes vidí balon ve vzduchu, zahledí se a zatouží tam na chvíli být. Být na chvíli dobrodruhem. Má to prostě něco do sebe.

11.jpg

Nápad na let balonem přišel od známého Josefa Makrlíka (modelář, fotograf a nadšenec do létání) a radostně jsem jej podpořil. Na výběr je toho na českém trhu opravdu hodně, ale vzhledem k tomu, že mám rád kvalitu a preciznost, sáhl jsem po firmě Honzy Smrčky, balony.cz . Počasí nám nepřálo a po 4. odložení letu jsem byl již docela bezradný, ale poslechl jsem Zuzku Železnou (pilotka balonů ve stejnojmenné firmě) „nespěchejte a počkejte si na to nejlepší počasí“. No a měla pravdu.

20210912_180842_0.jpg

Domluva byla na neděli 12. září u Plzeňské Zoo v 17:30 hod. Počasí bylo fantastické, lehký vánek, teplota 25°C. V 17:15 hod. přijel dohodnutý Transit s přívěsem, kde se vyjímal balonový koš. Popojeli jsme na louku jižně od Zoo a začala příprava.

3.jpg

Zuzka, naše pilotka, nás seznámila se základy a pravidly bezpečnosti. No a můžeme tedy začít, sundat koš z vozíku na zem. První překvapení bylo v jeho velké váze. Poté ohromný vak, kde je samotný obal balonu. No a ten má prý 160kg! Neuvěřitelné. Ve čtyřech se jej snažíme dovalit tam kde má být a po pravdě, tohle bylo náročné. Až teprve nyní si začnete představovat, jak je celý balon ohromný, kolega Zuzky, Petr, rozbalí plášť balonu na délku 30 metrů a můžeme začít s přípravou „nafukování“. Propojit plynovou bombu s hořákem, povalit koš na bok a připevnit obal ke koši. Přistavit ventilátor, který bude nahánět vzduch do vnitřku balonu a to nejdůležitější, dvě závaží (já a Josef) na každou stranu spodní části obalu balonu, abychom jej drželi. Prostě důležitá práce. Mezitím na budoucí horní straně balonu Petr natahuje lana a uzavírá „čepičku“, aby vzduch hned neutíkal ven, ale zůstal v obalu balonu.

2.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

20210912_175335.jpg

Balon se plní vzduchem a občas Zuzka pouští z hořáku teplý vzduch. Nevěřícně koukáme do vnitřku pláště jak se plní. Tato pozice u hořáku je velmi „obtížná“, ale i tak jsem rád, že jsem si nevzal šortky jako kolega. Balón je již plný a Zuzka rozdává instrukce jak do koše nastoupit. Necháváme dámy první a na konec jdeme i my.

8.jpg

Mezitím příprava balónu přilákala velké množství lidí, kteří si užívají tohle nevšední divadlo. To už jsme všichni v koši a připraveni k letu. Petr nás pouští z lana a naše sympatická pilotka naplno pouští hořáky. Stoupáme velmi rychle a všichni se zatajeným dechem pozorujeme Plzeň.

6.jpg

Let je až neskutečně klidný a tichý, než jak jsme zvyklí z letadla. Po chvíli zasnění si všímám práce Zuzky u hořáku a prohlížím si celý systém. Tři láhve s propanem vystačí na hodinu a půl až dvě hodiny letu. Mohu si vyzkoušet pustit plamen z hořáku do vnitřku balónu a je zajímavé, jak celý aparát funguje. To zpoždění ve stoupání je opravdu vtipné. Trošku mi to připomíná Cessnu :)

10.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Zatím co si užíváme výhledu na město se vyptávám na Zuzky na její leteckou kariéru. Poprvé letěla ve třech letech a od té doby je v balonu jako doma. Pilotní průkaz má od 16 a živí se létáním od 18 let. Létala již v různých koutech světa, například v Indii nebo Izraeli. Ale i tak Zuzce pro let balonem připadá česká krajina nejkrásnější!

20210912_173612.jpg

Po přeletu Plzně se dozvídáme o způsobu přistání a o tom, jak to celé probíhá. Ihned jsme si vzpomněli na film Vratné láhve a přistání do řeky. Samozřejmě jsme se nasmáli a ujištění od pilotky bylo jasné, že přistáváme, jak jen to nejlépe jde a pokud možno bez koupání. Přistávání je vždy o počasí a o tom, jak fouká vítr. Po dosednutí je běžné, že se ve směru letu koš „vláčí“ po louce až do zastavení. Je tedy důležité být pokrčený a čekat i tohle naklopení. No a samozřejmě pak i na stavu louky. Doprovod na zemi je naváděn ve směru letu a podle předpokladu místa doletu již vyhlíží nejlepší místo na přistání.

20210912_175349.jpg

Zuzka již vybírá z balónu pěknou louku a směřuje na ní i náš doprovod Petr. Máme vybráno, místo u vesnice Raková, asi 5 km jižně od Rokycan. Petr potvrzuje a pomalu se na to připravujeme. Je to něco nového a tak nikdo z nás ani nedutá. Přiblížení je opravdu pomalé, díky malému větru. Naše pilotka bravurně vybrala čistou louku s jen pár balíky slámy, které nás nemohou ohrozit. Zatím ze zahrad vybíhá řekněme půlka vesnice a nadšeně mávají. Jsme necelé dva metry nad zemí a čekáme na slíbené dosednutí s vláčením koše. No, jak to bývá, čekáte to nejhorší a realita je většinou jiná. Dosedli jsme tak měkce, že nikdo nevěřil, že již jsme pevně na zemi. Náš pozemní doprovod už nás má pevně v rukou a můžeme postupně opět vyskákat z koše na zem.

a13.jpg

banner_gronsko_2021_640x200.jpg

a14.jpg

Postup rozbalení balónu, jak jsem popsal na začátku, proběhl i zpětně a celé zabalení nám zabralo asi 30 minut. Konečně přichází k tomu věhlasnému pokřtění nových vzduchoplavců. Rozbalíme přenosný stolek a s natěšením čekáme. Křest u každého probíhá tak, že musí pokleknout na pravé koleno a přijmout posypání hlavy zeminou z místa, kde přistál, ofouknutí vzduchem, nechat si spálit kousek vlasů (nebo chlupů pokud máte malé množství vlasů jako já) a nechat se opláchnout šampaňským. Krásný proces, který nás vrhnul mezi vzduchoplavce s přídomkem „z Rakové“.

Vřele doporučuji tento zážitek, od jeho začátku až po historicky doložený konec.

 

Autor textu a fotografií: Tomáš Zach

tomas.zach@flying-revue.cz

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Balónové létání > Balonové létání
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: