BelugaXL zamíří už brzy na evropské nebe. EASA jí v listopadu udělila typové osvědčení

15.11.2019

BelugaXL. Zdroj: AirbusBelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL se v lednu 2018 poprvé představila letecké veřejnosti. Foto: Airbus BelugaXL se v lednu 2018 poprvé představila letecké veřejnosti. Foto: Airbus
BelugaXL se v lednu 2018 poprvé představila letecké veřejnosti. Foto: Airbus
BelugaXL. Zdroj: AirbusBelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: AirbusBelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj AirbusBelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
První let BelugyXL. Zdroj: Airbus

Nová BelugaXL     Nový transportní letoun společnosti Airbus s návzem BelugaXL po dokončení letových testů získal typové osvědčení od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a Airbus ho tak může začátkem roku 2020 uvést do provozu. Letoun se zařadí mezi největší cargo letouny světa. 

Letoun určený na přepravu dílů pro výrobu letadel Airbus začali v Toulouse vyvíjet přesně před pěti lety, v listopadu 2014. Ceritfikaci EASA BeluzeXL udělila po absolvování více než 200 letových testů provedených během 700 letových hodin. Testy byly zahájeny v červenci 2018. 

BelugaXL
”fr_int”

Přepravní kapacita: 53t
Délka: 63,1 m
Rozpětí: 60,3 m
Výška: 18,9 m
Šířka trupu: 8,8 m
MTOW: 227 t
Pohon: 2 × Rolls-Royce Trent 700 Turbofan, 316 kN
Dolet: 4074 km

BelugaXL je o sedm metrů delší a o metr širší než její předchůdkyně Beluga ST a uveze 51 t nákladu, což je o tunu více, než BelugaST. Pohánět ji budou dva motory Rolls-Royce Trent 700, každý o tahu 316 kN, dolet je 4000 km.

Verze XL vznikla přestavbou A330-200F, zatímco základ verze ST tvoří letoun A300. "A330 máme jako základ," řekl Bertrand George, vedoucí programu BelugaXL. "Jen jsme museli jsme navrhnout a otestovat mnoho změn. Přeměnit A330 na supertransportní letoun nebylo jednoduché.“

Nová Beluga dokáže přepravit například obě křídla A350 XWB najednou, zatímco BelugaST pojme křídlo jen jedno. K dalším rozdílům mezi modely XL a ST patří snížený kokpit, přeuspořádaná konstrukce nákladového prostoru a přepracovaná zadní část letounu.  

BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus

BelugaXL se po uvedení do provozu se svými 63 m délky stane jedním z největších dopravních letadel na světě, stále ji však předčí Boeing 747 Dreamlifter, jenž je téměř o devět metrů delší (71,7 m) a disponuje v letecké přepravě největším nákladovým prostorem na světě. Jeho 1840 m3 nabízí ještě o 620 m3 prostoru více než ukrajinský letoun AN-225 Mrija, byť Mrija je se svými 84 metry o osm metrů delší než Dreamlifter a skoro o dvacet metrů delší než BelugaXL. Mrija přepraví co do hmotnosti pětinásobek toho, co BelugaXL - 250 tun nákladu - Airbus se ale může dle výrobce pochlubit světově největším průřezem nákladového prostoru mezi všemi stávajícími cargo letouny.


Obří transportní letouny Airbusu v čase. Zdroj: Airbus Aircraft YouTube

BelugaXL bude přepravovat části letadel Airbus na finální montáž na linky ve Francii, Německu a Španělsku. „Letadlo je nedílnou součástí průmyslového systému Airbusu a klíčovým aktivátorem pro požadavky na zvyšování výroby po roce 2019,“ uvádí Airbus v tiskové zprávě. BelugaXL propojí 11 výrobních závodů Airbusu rozmístěných po Evropě a má při tom nalétat 6,5 milionu kilometrů ročně. V letech 2019 až 2023 bude postaveno šest letadel verze XL, verze ST bude postupně vyřazena z provozu, přičemž první BelugaST se odebere do letecké penze po dokončení třetího letounu XL.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > BelugaXL zamíří už brzy na evropské nebe. EASA jí v listopadu udělila typové osvědčení
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345