Blaník slaví šedesát: Příběh druhého prototypu

30.8.2018

Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ PrahaMotorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
Motorizovaný prototyp XL-13 OK-6201 v letu. Foto: VHÚ Praha
Motor Walter A instalovaný na XL-13, OK-6202. Foto: VHÚ PrahaMotor Walter A instalovaný na XL-13, OK-6202. Foto: VHÚ Praha
Motor Walter A instalovaný na XL-13, OK-6202. Foto: VHÚ Praha
Upravený motor Trabant na pylonu upevněném na XL-13, OK-6201. Foto: VHÚ PrahaUpravený motor Trabant na pylonu upevněném na XL-13, OK-6201. Foto: VHÚ Praha
Upravený motor Trabant na pylonu upevněném na XL-13, OK-6201. Foto: VHÚ Praha
Původní podoba prvního prototypu XL-13 na letišti Vrchlabí-1956. Foto: VHÚ PrahaPůvodní podoba prvního prototypu XL-13 na letišti Vrchlabí-1956. Foto: VHÚ Praha
Původní podoba prvního prototypu XL-13 na letišti Vrchlabí-1956. Foto: VHÚ Praha
Podoba XL-13, OK-6202 jak dolétal v AK Podhořany. Foto: VHÚ PrahaPodoba XL-13, OK-6202 jak dolétal v AK Podhořany. Foto: VHÚ Praha
Podoba XL-13, OK-6202 jak dolétal v AK Podhořany. Foto: VHÚ Praha
XL-13, OK-6201 na mistrovství světa ve Francii-1956. Foto: VHÚ Praha
XL-13, OK-6201 na mistrovství světa ve Francii-1956. Foto: VHÚ Praha

Blaníky slaví 60 let    Legendární československý kluzák L-13 Blaník zná snad každý. Ale řada kapitol z jeho vývoje i dosažených úspěchů není veřejnosti běžně známa. 

Nejrozšířenější československý kluzák L-13 Blaník byl výsledkem projektu kolektivu konstruktéra Ing. Karla Dlouhého a požadavků Svazu pro spolupráci s armádou na nový cvičný typ větroně. Návrh této moderní celokovové laminární dvousedadlovky vznikal od jara 1953 a prototyp byl dokončen počátkem roku 1956 v dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Kunovický Let v následné sériové produkci vyrobil přes 2616 Blaníků, které byly dodány zákazníkům ve 43 zemích světa.

XL-13 Blaník, výr. č. 02

Tento vzácný exponát prototypu Blaníku s výrobním číslem 02 získalo Letecké muzeum VHÚ do svých sbírek na sklonku roku 2013. Stroj vznikl spolu se sesterským kusem v prototypových dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha a zalétán byl v červnu 1956 pilotem Jiřím Bláhou. Je zajímavé, že první lety provedl s imatrikulací OK-6202 a byl původně určen pro Mistrovství světa v plachtění ve francouzském Saint Jean. Při pozemní přepravě na závody dne 19. června 1956 však byl u Norimberka těžce poškozen a vrátil se zpátky do VZLÚ ke generální opravě. Ta byla provedena bleskovým tempem a byly k ní použity díly z mezitím také poškozeného prvního prototypu. Poté byl do Francie přepraven letecky a mistrovství se zúčastnil, ale již jako OK-6201. Byly o tom také v jeho deníku provedeny příslušné zápisy.

Zoom gallery

Oba prototypy Blaníku se od sériové verze poměrně hodně lišily. Tento stroj byl po testech ve VZLÚ předán Svazarmu k dlouhodobým zkouškám a létal po celé republice, později hlavně na Slovensku. Koncem šedesátých let minulého stolení se dostal do AK Letňany, kde byl motorizován zástavbou pomocného motoru M-151 (upravený dvouválec Trabant) na pylonu. Dne 22. září 1970 pak byl pilotem Jiřím Vašákem s úspěchem zalétán pod označením XL-13 T. »»

» Přednášky  Autor článku bude na téma historie Blaníků přednášet při oslavách 60 let Blaníků na letňanském letišti 8. září 2018. Nenechte si jeho přednášku ujít. Protože o přednášky bude pravděpodobně značný zájem a kapacita je omezena (40 míst na jednu přednášku), doporučujeme si místo zarezervovat (viz tabulka níže). 

Program přednášek na Dni Letiště Letňany 2018:

Blaník v zrcadle - létání s Blaníky
Přednáší František Bartoň a Alexandr Kubovec
13.00 - 14.00 h
Vstup volný
Rezervace místa: klikněte sem
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ. 
 
Vznik a historie Blaníků 
Přednáší Miroslav Khol a Jan Sýkora, VHÚ Praha, a pánové Orlita a Konečný
14.30 - 15.30 h
Vstup volný
Rezervace místa: klikněte sem
Po přednášce následuje prohlídka výrobního závodu Blaník Aircraft CZ

 


Velice elegantní zástavba motoru dala kluzáku nečekanou dynamiku, takže byl schopen startu na vlastní pohon v plném obsazení. Takto upravený stroj pak létal v Letňanech a později v Bubovicích a byl častým hostem leteckých dnů. V aeroklubu Beroun-Bubovice pak tento prototyp také dolétal. To již byla motorová zástavba demontována a byl používán jako klasický dvoumístný větroň. Poslední let byl zaznamenán dne 14. července 1990, kde měl nálet 1499,9 hodiny a 1597 startů. V průběhu roku 2013 bylo dohodnuto se zástupci Aeroklubu Beroun jeho bezplatné předání do sbírek Leteckého muzea VHÚ pro plánovanou expozici sportovního letectví.

blanik_fr_pozvanka_do_letnan_08092018.jpg

XL-13 M Blaník, výrobní č. 03

Tento kluzák byl sestaven z toho, co zbylo z prvních dvou prototypů, a označen OK-6202. Je významný mimo jiné tím, že na něm byla na sklonku roku 1956 provedena „Kontrolní zkouška větroně L-13“ pod dohledem komise složené ze zástupců zúčastněných ministerstev a institucí. Ta pak v lednu 1957 navrhla konstrukci kluzáku rozpracovat do sériové podoby a vyrábět jako hlavní cvičný větroň Svazu pro spolupráci s armádou. Současně bylo doporučeno předat prototyp Svazarmu pro dlouhodobou provozní zkoušku.

» Přečtěte si, jaký bude letošní Den Letiště Letňany s Blaníky a Českým rozhlasem.

Letiště Letňany

Název Letiště Letňany  Dráha 05L/23R (860x23m), 05R/23L (800x25m)    LIS VFR manual
 ICAOLKLT Povrch Tráva Skyvector Letnany Airport
Typ Veřejné vnitrostátní letiště / Neveřejné mezinárodní letiště Komunikace Letňany INFO120,335 Web www.letnany-airport.cz
Poloha Hlavní město Praha, ČR       

Počátkem roku 1957 byli na typ ve Vrchlabí přeškoleni krajští plachtařští instruktoři. V květnu až srpnu byl pak na letištích Točná a Kralupy nad Vltavou odlétán zkušební turnus elementárního plachtařského výcviku. Zkušenosti z tohoto provozu byly využity k návrhům na úpravy v sériové výrobě a k tvorbě metodiky výcviku na L-13 Blaník. V roce 1964 byl prototyp motorizován kolektivem pod vedením Ing. Vladimíra Frynty za použití motoru Walter A (18,4 kW).

» Více o exponátech Leteckého muzea Kbely si můžete přečíst ve Flying Revue 5/2018, která vyšla 30. srpna 2018. Prototyp Blaníku XL-13 Blaník, výr. č. 02 bude možné shlédnout také na akci Den Letiště Letňany s Českým rozhlasem Dvojka - 60 let Blaníků. Flying Revue je mediálním partnerem akce. 

Motor s vrtulí byl nesen na trubkovém kozlíku nad křídlem v místě centroplánu. Při provozu došlo k poškození kabiny točící se vrtulí, takže později byla její zadní část zaplechovaná. Po sejmutí motoru létal prototyp jako jednomístný a posléze skončil v AK Podhořany, kde byl plachtaři nazýván familiárně „Velouš“. Do LM byl předán 18. května 1985. Následně byl v Aeronu Brno-Medlánky opraven do výstavní podoby a umístěn v expozici Leteckého muzea. Větroň je vystaven bez motoru ve fiktivní podobě z padesátých let minulého století.

Text: Jan Sýkora 

Foto: J. Sýkora a archiv sbírek VHÚ

Zoom gallery

 

Zoom gallery

Flying Revue > Série & speciály > Archiv > Den Letiště Letňany 2018 > Blaník slaví šedesát: Příběh druhého prototypu
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345